Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når lot dere barnet få sitte forovervendt?
Så snart h*n vokste ut av babysetet 32 16,67%
Da h*n ble 2 år 37 19,27%
Da h*n ble 3 år 62 32,29%
Da h*n ble 4 år 61 31,77%
Deltakere: 192. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-08, 22:44   #161
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ser heller ikke mange barn over 3 år sitte bakovervendt og da snakker jeg om barn jeg vet er 3 år. Jeg har vel i grunnen aldri sett andre treåringer enn min sitte bakovervendt så vidt jeg kan huske.

Ikke jeg heller. Vennene til eldstemann kaller setet hennes for "babysete".

Gammel 24-06-08, 22:51   #162
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Mine store sitter i beltestoler (eldste er 10 år) og vennene kaller deres seter for babyseter.
De har jo sluttet med sånt for lenge siden.

Gammel 24-06-08, 22:59   #163
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Lillemor ble snudd da hun var 3 år - dessverre. Junior sitter selvsagt bakovervendt ennå, og jeg satser på at han skal gjøre det til han blir i alle fall 4 år.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 23:08   #164
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flervalg, Zoe, flervalg.

Eldste måtte vi snu da han brakk foten, sommeren før han fylte 3. Det tok lang tid før foten var førlig til å sitte sammenkrølletbakovervendt.

Mellomsøster snudde vi nå, hun er straks 4. Det var fordi lillebror ble for stor til babysetet, og vi har ikke plass til to "store" bakovervendte seter pluss beltestol i baksetet vårt.

Og akkurat mens jeg skriver dette så kom innslaget på nyheten.

Gammel 24-06-08, 23:11   #165
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ser heller ikke mange barn over 3 år sitte bakovervendt og da snakker jeg om barn jeg vet er 3 år. Jeg har vel i grunnen aldri sett andre treåringer enn min sitte bakovervendt så vidt jeg kan huske.

I den forrige barnehagen til Poden var alle de åtte barna under tre år, de fleste var to. Det var bare Poden og dattera til venninna mi som satt bakovervendt. Jeg har inntrykk av at de fleste mellom 2-4 sitter forovervendt, og jeg synes det er trist. Særlig siden jeg mistenker at det dreier seg om uvitenhet, og ikke gjennomtenkte valg. Informasjon ut til folket!

Gammel 24-06-08, 23:14   #166
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da storesøster var 2 år begynte hun å vise tegn til bilsyke. På lengre turer bagynte hun å kaste opp. "Alle" rundt oss mente at det var bare å snu henne så ville hun ikke bli bilsyk mere. Vi stopper heller annenhver time, og dermed fikk vi bukt med bilsyken.

Vet at andre plages mye mer enn oss med bilsyke, men da min svigerinne benyttet argumentet at hennes sønn lettere kunne bli bilsyk for å snu sin 1,5 åring (han har aldri spydd i bil) ble jeg en smule paff.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 23:20   #167
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Vet at andre plages mye mer enn oss med bilsyke, men da min svigerinne benyttet argumentet at hennes sønn lettere kunne bli bilsyk for å snu sin 1,5 åring (han har aldri spydd i bil) ble jeg en smule paff.

Her snakker vi forebygging på høyt plan, dog på litt feil plan kanskje?

Gammel 24-06-08, 23:23   #168
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Jeg trodde det er omvendt, bilsyke barn før tre år er sjeldent, nettopp pga. utviklingen av balansenerven Før man er rundt tre år er det gjerne andre grunner til at man kaster opp i bilen

Alle mine har begynt før de ble året, så hos oss stemte ikke det...

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Da storesøster var 2 år begynte hun å vise tegn til bilsyke. På lengre turer bagynte hun å kaste opp. "Alle" rundt oss mente at det var bare å snu henne så ville hun ikke bli bilsyk mere. Vi stopper heller annenhver time, og dermed fikk vi bukt med bilsyken.

Kunne aldri kjørt 2 timer uten bilsyke barn (bortsett fra om vi kjørte på natta). 30 minutter uten "luftepause" har vi så vidt begynt å klare nå.

Synes svigerinna di sitt argument er helt på trynet i grunnen...

Gammel 24-06-08, 23:37   #169
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

I vår forrige bil satt storesøster til 2 år og 3 mnd bakovervendt. Der var det trangt gitt, og vi hadde den gamle Besafestolen til henne.

I vår bil nå sitter lillebror i Besafe IZI så lenge han kan. Vi satser på til over jul, og da vil han være 3 år og 7 mnd. Han er ikke så lang da, så dermed går det greit. 92 cm nå. Storesøster på 108 cm satt på hans plass i går, da jeg og hun var ute og kjørte. Det ble høye knær. Så jeg tipper at 100-105 cm er grensen i vår bil.

Dere med bilsyke barn: Gir dere Postafen i god tid før turen?

Den eneste bilsyke vi har hatt i bilen, var storesøster påsken 2007 forovervendt på svingete vei, med lite mat og desto mer godteri i magen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 23:46   #170
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Mine store sitter i beltestoler (eldste er 10 år) og vennene kaller deres seter for babyseter.
De har jo sluttet med sånt for lenge siden.

Tøft.

Gammel 24-06-08, 23:56   #171
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi snudde knoll & tott da de fikk nye seter etter babysetene, det var vel fordi at jeg trodde det var vanlig og det var ingen som sa noe til meg om at de "kunne" sitte bakovervendt lenger.
Jeg er glad for at jeg blitt medlem på FP, jeg har rett å slett fått vite så masse.
Og dette med barneseter, synes jeg de som selger dem skulle være pliktige til å opplyse om.
Nå er jo Knoll og Tott bilgale da, så de elsket jo å kunne følge litt mer med, men hadde vi satt dem bakover i det nye setet også, hadde de jo ikke visst noe annet, å hadde nok antakeligvis godtatt det.
til alle dere FP`ere som er så flinke til å opplyse.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 00:18   #172
Nebbia
Passiv

Standard

2/3 av FP-ere lar barna sitte bakovervendt til de er minst 3 år. Betyr dette at FP-ere er mer opptatt av trafikksikkerhet enn folk flest, eller er de rett og slett ute av stand til å ta selvstendige avgjørelser og gjør bare det myndighetene og autoriteter befaler og anbefaler?

Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 00:36   #173
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Det har noe med utviklingen av balansenerven (?) å gjøre.
Noen kan mer om dette enn meg. Husker ikke hvor jeg leste det desverre.
Det stod noe om det i Illustrert vitenskap også, at det var som med sjømenn som blir sjøsyke,
med tiden venner man seg til det.
Hvor i alle dager var det jeg leste om det tro.
HH husker du?

Uansett; det finnes veldig mange ting man kan prøve for bilsyke,
så jeg hadde gått igjennom hele den smørbrødlista før det hadde vært aktuelt å snu.

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Jeg trodde det er omvendt, bilsyke barn før tre år er sjeldent, nettopp pga. utviklingen av balansenerven Før man er rundt tre år er det gjerne andre grunner til at man kaster opp i bilen

Man blir ikke bilsyk pga av ballansenerven, men pga likevektsansen i mellomøret. I mellomøret han man væske med krystaller i som beveger seg når man beveger hodet. Når hodet er i bevegelse, men man likevel fokuserer blikket, blir det en sanse-kræsj mellom synsansen og likevektsansen. Det er da man blir bilsyk.

Vi prøvde alt på "smørbrødlisten", men ingenting hjalp. Noen er mer var for sanse-kræsjen enn andre.

Sist redigert av 007 : 25-06-08 kl 10:22.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 03:00   #174
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

4 år og et par mnd

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 09:10   #175
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hannah hadde det litt trangt i sin HTS Besafe Izi Kid, så vi kjøpte en Britax MultiTech - og den sitter hun mye bedre i. Hun er jo opp mot 17 kg også, så hun begynte uansett å bli tung for Besafen. Iallefall glad vi ikke kjøpte en kombistol.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 09:43   #176
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Flervalg, Zoe, flervalg.

Sorry, Polyanna! Vurderte å lage en langt mer detaljert med alternativer for det éne og det andre og det tredje og det fjerde barnet og sånn... - men det ble så mange alternativer i hodet mitt, at jeg tok en beslutning på at det enkle ofte er det beste.

Så blir det ikke fullstendig - men du verden så oversiktlig!

Gammel 25-06-08, 09:46   #177
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det blir nok en viss bias her, for de fleste av oss har flere barn, og jeg valgte det alternativet med høyest alder. Jeg tror det trekker opp snittet en del hvis mange gjør det samme.

Gammel 25-06-08, 09:51   #178
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det blir nok en viss bias her, for de fleste av oss har flere barn, og jeg valgte det alternativet med høyest alder. Jeg tror det trekker opp snittet en del hvis mange gjør det samme.

Ja, men det er greit. Da får det gjenspeile hvor opplyste vi er per dags dato, og ikke evt. feil man gjorde for 8 år siden - for det virker som om de fleste som har svart i tråden her lar de yngste barna sitte lengst bakovervendt pga større fokus de siste årene.

Gammel 25-06-08, 10:06   #179
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er sant. Det er jo et litt bevegelig mål dette her. Jeg mener at det var 3 år man sa da storebror var ca. 3, så vi hadde ikke dårlig samvittighet for ikke å snu ham tilbake da han hadde fått førligheten tilbake i beinet (Da var han 3 og noen måneder). Det virket også meningsløst å kjøpe et nytt og større sete som bare skulle brukes et par måneder (søstra hadde da arvet hans sete).

Det blir spennende å se hvor lenge lillebror blir sittende bakover. (Han er jo ganske stor også)

Gammel 25-06-08, 10:18   #180
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Hannah hadde det litt trangt i sin HTS Besafe Izi Kid, så vi kjøpte en Britax MultiTech - og den sitter hun mye bedre i. Hun er jo opp mot 17 kg også, så hun begynte uansett å bli tung for Besafen. Iallefall glad vi ikke kjøpte en kombistol.

Eh.... MultiTech er vel en kombistol? Den kan brukes begge veier, og som kun pute/sete med bilens seler attpåtil?

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24.