Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når lot dere barnet få sitte forovervendt?
Så snart h*n vokste ut av babysetet 32 16,67%
Da h*n ble 2 år 37 19,27%
Da h*n ble 3 år 62 32,29%
Da h*n ble 4 år 61 31,77%
Deltakere: 192. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-08, 10:46   #181
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

.
Nå er jo Knoll og Tott bilgale da, så de elsket jo å kunne følge litt mer med, men hadde vi satt dem bakover i det nye setet også, hadde de jo ikke visst noe annet, å hadde nok antakeligvis godtatt det.
til alle dere FP`ere som er så flinke til å opplyse.

Kasper følger da like godt med selv om han sitter bakovervendt. null problem det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 10:49   #182
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Man blir ikke bilsyk pga av ballansenerven, men pga likevektsansen i mellomøret. I mellomøret han man væske med krystaller i som beveger seg når man beveger hodet. Når hodet er i bevegelse, men man likevel fokuserer blikket, blir det en sanse-kræsj mellom synsansen og likevektsansen. Det er da man blir bilsyk.

Vi prøvde alt på "smørbrødlisten", men ingenting hjalp. Noen er mer var for sanse-kræsjen enn andre.

Dette var det da ikke jeg som skrev!?

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.
Det har noe med utviklingen av balansenerven (?) å gjøre.
Noen kan mer om dette enn meg. Husker ikke hvor jeg leste det desverre.
Det stod noe om det i Illustrert vitenskap også, at det var som med sjømenn som blir sjøsyke,
med tiden venner man seg til det.
Hvor i alle dager var det jeg leste om det tro.
HH husker du?

Uansett; det finnes veldig mange ting man kan prøve for bilsyke,
så jeg hadde gått igjennom hele den smørbrødlista før det hadde vært aktuelt å snu.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 10:58   #183
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Kasper følger da like godt med selv om han sitter bakovervendt. null problem det.

Men det ER annerledes å følge med fremover enn bakover. Man får med seg trafikbildet på en helt annen måte når man ser fremover - skilt, køer, røde og grønne lys. Det som kommer, ikke det som går. Så jenta mi, som alltid har vært happy nok bakover, ble mye mer MED når hun ble snudd nå. Ikke bare positivt, for det betyr også at hun tyter mye mer.

Gammel 25-06-08, 11:00   #184
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var det da ikke jeg som skrev!?

Det har noe med utviklingen av balansenerven (?) å gjøre.
Noen kan mer om dette enn meg. Husker ikke hvor jeg leste det desverre.
Det stod noe om det i Illustrert vitenskap også, at det var som med sjømenn som blir sjøsyke,
med tiden venner man seg til det.
Hvor i alle dager var det jeg leste om det tro.
HH husker du?

Uansett; det finnes veldig mange ting man kan prøve for bilsyke,
så jeg hadde gått igjennom hele den smørbrødlista før det hadde vært aktuelt å snu.

Om du ser etter så outer jeg 2 innlegg, både ditt og HH sitt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 11:02   #185
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Ja det kan godt hende, men man ser jo ting annerledes når men ser fremover, de synes det er kjempegøy når vi kommer lyskryss, så de kan si om jeg skal kjøre eller stoppe, å det får de jo ikke med seg bakovervendt.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 11:07   #186
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Vi snudde Malin da hun vokste ut av babysetet. Det kommer vi ikke til å gjøre denne gang. Bilen vår har veldig korte seler, så jeg mistenker at setet vi hadde til Malin ikke kan stå bakovervendt i vår bil. Da kjøper vi nytt sete med Isofix.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 11:21   #187
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Ja det kan godt hende, men man ser jo ting annerledes når men ser fremover, de synes det er kjempegøy når vi kommer lyskryss, så de kan si om jeg skal kjøre eller stoppe, å det får de jo ikke med seg bakovervendt.

Men du bruker ikke det som et argument for å snu tidligere?

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 11:29   #188
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Nei jeg gjør ikke det, men helt ærlig (som sagt før i tråden) trodde jeg de skulle sitte forovervendt, når de byttet seter.
Ingen i buikken sa noe til meg om dette, så jeg trodde jeg gjorde riktig, alle mine venner som har barn har hatt barna sine forovervendt!
Men derfor skulle jeg ønske at de som selger seter måtte opplyse om dette, det var først da jeg kom hit at jeg ble oppmerksom på dette.
Så neste gang er det bakovervendt til minst fyllte 3 år.

Gammel 25-06-08, 11:32   #189
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Nei jeg gjør ikke det, (..)

Så fint.

Så neste gang er det bakovervendt til minst fyllte 3 år.

Hvis du har lest tråden her så er det altså anbefalt bakovervendt til minst 4 år. Og helst enda lenger.

Gammel 25-06-08, 11:35   #190
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør det i hvert fall ikke. Men jeg blir litt matt når folk blir litt sånn krampaktig "Ja men det er LIKE bra å se bakover og tralala!". De fleste unger LIKER nok bedre å se fremover, uten at det skal være avgjørende.

Gammel 25-06-08, 11:35   #191
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Hvis du har lest tråden her så er det altså anbefalt bakovervendt til minst 4 år. Og helst enda lenger.

Det har jeg vettu!

Gammel 25-06-08, 11:42   #192
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er utrolig dårlig info og lite kunnskap i butikkene som selger bilseter. Da vi kjøpte sete møtte vi på en tyggisbobleblåsende ungjente, som kunne nada. Det ble ingen salg på jentungen, for å si det sånn.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 11:48   #193
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg husker jeg var på Fru Lyng for et par år siden og det kom inn en far med et sete han hadde kjøpt (forovervendt) og var litt usikker på om han ville bytte det "for han hadde jo hørt at det var best med bakovervendt og sånn....". De ansatte overbeviste ham om at neeeida, det var like trygt forovervendt. Jeg hadde så lyst til å blande meg, og angrere egentlig enda på at jeg ikke gjorde det.

Gammel 25-06-08, 11:49   #194
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Jeg synes også det er utrolig dårlig info og lite kunnskap i butikkene som selger bilseter. Da vi kjøpte sete møtte vi på en tyggisbobleblåsende ungjente, som kunne nada. Det ble ingen salg på jentungen, for å si det sånn.

Nei akkurat! det er akkurat det jeg også mener, det skulle vært påbudt at alle som selger bilseter har god nok kunnskap til å komme med sikker og trygg informasjon og annbefalinger.

Gammel 25-06-08, 11:51   #195
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

De fleste unger LIKER nok bedre å se fremover, uten at det skal være avgjørende.

Storebror liker å se bakover. Han har full kontroll både ut av sidevinduene og de som er bak oss. Han har sittet i framovervendt stol da vi leide bil i det store utland - men det så ikke ut til at han synes særlig om det (ser jo ingenting da, tross alt)

Gammel 25-06-08, 11:54   #196
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Jeg gjør det i hvert fall ikke. Men jeg blir litt matt når folk blir litt sånn krampaktig "Ja men det er LIKE bra å se bakover og tralala!". De fleste unger LIKER nok bedre å se fremover, uten at det skal være avgjørende.

Det er jeg ikke så overbevist om.
Bakovervendte seter er jo såpass høye at ungene ser ut både på siden og bakover. Beltestoler er jo mye lavere, så da tviler jeg på at de ser noe særlig i det hele tatt (spørs litt hvor høye de er da).

Gammel 25-06-08, 11:57   #197
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg generaliserte kanskje litt på grunnlag av egen situasjon.

Vi har en bil med høyt baksete, så de har veldig god utsikt også forovervendt. Og som sagt, de får en veldig god oversikt over trafikkbildet og kan være fullskala baksetesjåfører. (Noterer nok en grunn til bakovervendte seter lenge)

Gammel 25-06-08, 12:09   #198
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Om du ser etter så outer jeg 2 innlegg, både ditt og HH sitt.

Ikke at det er noen big deal i det hele tatt, men jeg har ikke skrevet ett ord om balansenerven i denne tråden...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 12:12   #199
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Hvor lenge satt ditt barn bakovervendt?

Og som sagt, de får en veldig god oversikt over trafikkbildet og kan være fullskala baksetesjåfører. (Noterer nok en grunn til bakovervendte seter lenge)

Gammel 25-06-08, 12:36   #200
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg ikke så overbevist om.
Bakovervendte seter er jo såpass høye at ungene ser ut både på siden og bakover. Beltestoler er jo mye lavere, så da tviler jeg på at de ser noe særlig i det hele tatt (spørs litt hvor høye de er da).

Det er jeg heller ikke så overbevist om. Det kommer an på hva man er vant til.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.