|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)
Barn under 15 kilo skal sikres med godkjent barnesikringsutstyr tilpasset barnets vekt, dvs med bilstol. Har de barnehageansatte kontrollert barnas vekt? Neppe. Dessuten har ikke bilsetene for større barn først og fremst med komfort å gjøre, men med sikkerhet. De gir en betydelig økt sikkerhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Ringskrømt
|
Vel, det var et spm, som respons til dette: |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Det kommer jo an på avstanden og tidsbruken. Skjønner godt at på litt lengre turer så er det mest praktisk med privatbiler fra dør til dør.
![]() |
#24 |
♡
|
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Jeg synes bilpute er helt greit da det er godkjent bilsikring for gutta, som veier 17 kg. Ikke greit i den bilen de kjører i til daglig, for da vil jeg ha rygg og sidebeskyttelse, men i den bilen de kjører i av og til. De koster 100 kr på Biltema, og jeg kjøper gjerne to som mine gutter kan bruke i barnehagen.
![]() |
#25 |
♡
|
Han ble overrasket fordi han ikke visste at det var praksis å ta barna med i privatbil, forrige bhg tok kollektivt, for det måtte jo bety at bhg hadde bilstoler eller ha bedt foreldrene ha med stol.
![]() |
#26 |
Ringskrømt
|
Så du hadde ikke reagert hvis barna tok buss / trikk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
♡
|
Nei. Da jeg skulle svare på spørsmålet om jeg tillot at barna ble kjørt i privat bil med forsvarlig sikting på ett av skjemaene jeg skulle signere på, tenkte jeg først at jeg ikke ville det. Men så tenkte jeg at med forsvarlig sikring satt de jo tryggere enn i buss, og det har de jo gjort mange ganger med meg og med barnehagen.
Gutta (02) og Lillesøster (06) Sist redigert av Hønni : 15-11-06 kl 21:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Yes, we can!!
|
Jeg tok bare for gitt at alle snart-5-åringer veier mer enn 15 kilo.
![]() |
#29 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Ja, gjør ikke de fleste det? Min treårige jente veier nesten 15 og hun er prematur.
![]() |
#30 |
lissom sjarmør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Jeg hadde ikke hisset meg opp over dette. Jeg vil heller at mine barn skal sitte fastspent uten barnesete i en personbil enn helt usikret i en gammel buss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
På vei
De fleste snart-5-åringer er antakelig over 15 kilo. Jeg har muligens oversett at det stod et sted i tråden at disse barna snart var 5 år. For alt jeg visste kunne det være snakk om 3-åringer. Trygg Trafikk, politiet og Statens vegvesen sier iallefall at bilstol er betydelig sikrere enn pute. Jeg stoler på disse instansene. Det er sikkert utført tester på dette. Skal se om jeg kjapt greier å finne noe. http://www.tryggtrafikk.no/barnibil-...barn_i_bil.pdf :
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Alderen regnet jeg meg frem til fra signaturen.
![]() |
#33 |
Pauset
|
Ja, hvis det sto mellom det så er jeg helt enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
sjeftepine
Hvor: Vestlandet
![]() |
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Som de aller fleste andre hadde jeg reagert på samme måte som deg, Hønni. Man skal kunne stole på at barnehagen ivaretar trafikksikkerheten for barna når de skal på tur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
På vei
Ja, det kunne jo jeg også gjort. Men selv da ville jeg ikke visst om de andre barna var like gamle.
Der er jeg enig med deg. Pute er langtifra optimal sikring, og jeg ville aldri brukt bare pute til mine barn til vanlig. Men dersom barnehagen hadde brukt det til kortere turer av og til, er det ikke noe å reagere på, syns jeg. Vi har også en pute eller to i bakhånd for å bruke når flere barn sitter på, men vi tar oss vanligvis bryet med å flytte over beltestolene om de skal sitte på med besteforeldrene.
Sikring i buss, eller mangel på sådan, er et stort paradoks syns jeg. Nå er det allikevel slik at det er tryggere å sitte i buss enn i bil. Det skjer få bussulykker sammenliknet med bilulykker, og som regel er de ikke like fatale. Men det er helt klart barna bør sikres i buss også. Jeg liker ikke å tenke på at ungene mine sitter i buss uten å være forsvarlig sikret. Kan man minimere risikoen, skal man gjøre det, mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Textrovert
|
![]() |
#37 |
På vei
Jepp. Barnehagen burde først forsikret seg om at barna faktisk er over 15 kilo, og informert på forhånd om at de drar på biltur og bruker pute på barna. Og eventuelt bedt de som ikke syns pute er bra nok ta med bilstol selv. Selv kjører vi med ungene bakovervendt til de er ca 4,5 år, så det føles egentlig helt feil for meg at i barnehagen kunne de satt dem på en pute! Jeg hadde antakelig godtatt pute for helt korte turer, men jeg ville ha følt at jeg gikk på akkord med meg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Ferdig!
Hvor: Telemark
Ja, og så må den som fester barnet i bilen vite at beltet skal gå foran kroppen ikke bak! Fikk avverget at Jentungen på 5 år ble festet på pute (helt ok), med beltet bak ryggen - lærlingen sa: Jammen, nevøen min sitter sånn.. ble så forfjamsa at det eneste jeg fikk lirt utav meg mens jeg ordna belte: men det er jo den visse død i en kollisjon jo.. huff.. )
![]() |
#39 |
|
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Mine barn hadde ofte bilturer med barnehagen! Men det var planlagte turer, og foreldrene ble bedt om å sette igjen bilsetene slik at de kunne brukes! Barnehagen hadde noen liggende, men dessverre ikke til alle barna. Når mine barn er ferdige med sine seter etterhvert, kommer jeg til å levere dem til en barnehage, slik at de kan brukes der! Jeg har tidligere gitt barnevogner, regntøy og vinterdresser til barnehager, da det alltid er bruk for lånetøy og ekstra vogner!
![]() |
#40 |
På vei
![]() Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Og selv om man har med bilstol til barnehagen, er det garantert mange bilstoler som blir feilmontert. Og da er man nesten like langt. Lett skal det ikke være. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|