Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-06, 20:55   #21
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Angående hva som er lov: Når de er såpass store så er det vel lov å kjøre med bare puter? Man MÅ ikke ha seter, ikke sant? Setene gir jo først og fremst en komforteffekt, samt noe sidebeskyttelse.

Barn under 15 kilo skal sikres med godkjent barnesikringsutstyr tilpasset barnets vekt, dvs med bilstol. Har de barnehageansatte kontrollert barnas vekt? Neppe. Dessuten har ikke bilsetene for større barn først og fremst med komfort å gjøre, men med sikkerhet. De gir en betydelig økt sikkerhet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 20:57   #22
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Går det ikke an å være sjokkert over lovbrudd begått av barnehageansatte uten å ta eventuelle mangler med lovverket opp til diskusjon?

Vel, det var et spm, som respons til dette:

Mannen, som blir litt overrasket over at de har kjørt bil og ikke trikk/buss/bane,

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:14   #23
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg må si at jeg skjønner ikke helt hvorfor de reiste med bil i det hele tatt. Det aller morsomste for ungene er jo ofte en enkel og grei tur med trikken, det å komme seg ut hvor det nå måtte være.

Og en ped.leder i en barnehage må jo kjenne til lovverket! Skjønner veldig godt at du reagerer på dette, det ville jeg også gjort.

Det kommer jo an på avstanden og tidsbruken. Skjønner godt at på litt lengre turer så er det mest praktisk med privatbiler fra dør til dør.
Men man er jo ikke sikret på buss, t-bane og tog, så det burde vel vært greit med pute og sele dersom de er over 4 år. Til og med min hypertynne fireåring veier 15 kg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:22   #24
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes bilpute er helt greit da det er godkjent bilsikring for gutta, som veier 17 kg. Ikke greit i den bilen de kjører i til daglig, for da vil jeg ha rygg og sidebeskyttelse, men i den bilen de kjører i av og til. De koster 100 kr på Biltema, og jeg kjøper gjerne to som mine gutter kan bruke i barnehagen.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:26   #25
Hønni

Hønni sin avatar

Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vel, det var et spm, som respons til dette:

Mannen, som blir litt overrasket over at de har kjørt bil og ikke trikk/buss/bane,

Han ble overrasket fordi han ikke visste at det var praksis å ta barna med i privatbil, forrige bhg tok kollektivt, for det måtte jo bety at bhg hadde bilstoler eller ha bedt foreldrene ha med stol.

At det burde være sikrere for barn i buss/tog/trikk er en annen sak.

Gammel 15-11-06, 21:29   #26
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Han ble overrasket fordi han ikke visste at det var praksis å ta barna med i privatbil, forrige bhg tok kollektivt, for det måtte jo bety at bhg hadde bilstoler eller ha bedt foreldrene ha med stol.

At det burde være sikrere for barn i buss/tog/trikk er en annen sak.

Så du hadde ikke reagert hvis barna tok buss / trikk?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 21:37   #27
Hønni

Hønni sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så du hadde ikke reagert hvis barna tok buss / trikk?

Nei. Da jeg skulle svare på spørsmålet om jeg tillot at barna ble kjørt i privat bil med forsvarlig sikting på ett av skjemaene jeg skulle signere på, tenkte jeg først at jeg ikke ville det. Men så tenkte jeg at med forsvarlig sikring satt de jo tryggere enn i buss, og det har de jo gjort mange ganger med meg og med barnehagen.

Forskjellen er at det ikke er lov å kjøre med barn i bil uten godkjent sikring, og det er det i buss. Jeg tenker at buss er større og dermed litt tryggere i kollisjoner, og en yrkessjåfør gjene bedre i trafikken enn en privatbilist.

Sist redigert av Hønni : 15-11-06 kl 21:58.
Gammel 15-11-06, 21:53   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Barn under 15 kilo skal sikres med godkjent barnesikringsutstyr tilpasset barnets vekt, dvs med bilstol. Har de barnehageansatte kontrollert barnas vekt? Neppe. Dessuten har ikke bilsetene for større barn først og fremst med komfort å gjøre, men med sikkerhet. De gir en betydelig økt sikkerhet.

Jeg tok bare for gitt at alle snart-5-åringer veier mer enn 15 kilo.

BETDYDELIG økt sikkerhet? Virkelig? Det kunnen jeg godt tenkt meg å se dokumentert. Det eneste jeg har hørt, utover argumentet om komfort er han fra Trygg Trafikk som sa noe om "noe" økt sidebeskyttelse ved sidekollisjoner.

(Men jeg har ikke noen bedre kildehenvisning enn "har jeg hørt" altså, så jeg skal ikke stille deg til veggs på kildehenvisning på "betydelig". Jeg kunne bare tenke meg å se det. )

Gammel 15-11-06, 21:56   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, gjør ikke de fleste det? Min treårige jente veier nesten 15 og hun er prematur.

Gammel 15-11-06, 22:18   #30
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde ikke hisset meg opp over dette. Jeg vil heller at mine barn skal sitte fastspent uten barnesete i en personbil enn helt usikret i en gammel buss.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 22:44   #31
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

BETDYDELIG økt sikkerhet? Virkelig? Det kunnen jeg godt tenkt meg å se dokumentert. Det eneste jeg har hørt, utover argumentet om komfort er han fra Trygg Trafikk som sa noe om "noe" økt sidebeskyttelse ved sidekollisjoner.

(Men jeg har ikke noen bedre kildehenvisning enn "har jeg hørt" altså, så jeg skal ikke stille deg til veggs på kildehenvisning på "betydelig". Jeg kunne bare tenke meg å se det. )

De fleste snart-5-åringer er antakelig over 15 kilo. Jeg har muligens oversett at det stod et sted i tråden at disse barna snart var 5 år. For alt jeg visste kunne det være snakk om 3-åringer.

Trygg Trafikk, politiet og Statens vegvesen sier iallefall at bilstol er betydelig sikrere enn pute. Jeg stoler på disse instansene. Det er sikkert utført tester på dette. Skal se om jeg kjapt greier å finne noe.

http://www.tryggtrafikk.no/barnibil-...barn_i_bil.pdf :

Sitat:

Vi anbefaler at barnet bruker en barnestol som har rygg og beskyttelse rundt hodet helt til barnet ikke lenger trenger spesielt utstyr, men kan sikres som voksne. Barnestolen gir betydelig bedre sikkerhet enn kun bilpute, spesielt ved sidekollisjoner.

Gammel 16-11-06, 09:47   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alderen regnet jeg meg frem til fra signaturen.

Ellers takk for link og info.

Så lenge pute også er godkjent utstyr så syns jeg det er ok for korte turer, en sjelden gang (ja, jeg vet at ulykker kan skje "når som helst" men det handler om totalt risikobilde her). Vi bruker pute når Storebrors venner er med hjem fra barnehagen, for eksempel, og syns det er ok at han sitter på med andre som har samme. Og han har pute hos besteforeldrene. (Derimot har vi jobbet litt for å overbevise ham om at når vi IKKE har gjester i bilen eller er borte, så skal han sitte i setet sitt. Han syns bilens integrerte pute er mer behagelig, for den har et kortere sete, og støtte for beina).

Men dette er jo hver enkelts valg. Uansett: Har man skrevet under på "godkjent sikkerhetsustyr" mener jeg at man må akseptere pute. (Og det sier jo HI at hun ville gjort).

Ellers er jeg enig i akkurat det med busser. Jeg er mer redd for bussulykker, egentlig. Unger som flyr veggimellom, store velt, store krefter. Huff. Men jeg har ikke statistisk materiale som underbygger hverken det ene eller det andre. Det er vel uansett vanskelig å skaffe tallmateriale nok til å underbygge noen ting som helst, fordi det gudsjelov "knapt" skjer lenger at små barn blir drept i bil- eller bussulykker!

Gammel 16-11-06, 09:56   #33
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Jeg hadde ikke hisset meg opp over dette. Jeg vil heller at mine barn skal sitte fastspent uten barnesete i en personbil enn helt usikret i en gammel buss.

Ja, hvis det sto mellom det så er jeg helt enig.

Jeg ville nok ikke blitt hysterisk om de dro og ungene satt i kun trepunktssele.
Jeg er nøye med at ungene skal sikres i bilen, men jeg tilter ikke. Jeg ville sagt i fra, helt klart, at de skulle si fra neste gang så jeg kunne legge igjen et bilsete.

Mine barns barnehager har vært nøye med å ha bilputer.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:02   #34
Mammateur
sjeftepine

Hvor: Vestlandet
Mammateur er litt kul
Standard

Som de aller fleste andre hadde jeg reagert på samme måte som deg, Hønni. Man skal kunne stole på at barnehagen ivaretar trafikksikkerheten for barna når de skal på tur.

(Som en fotnote kan jeg jo si at min snart-5-åring veier 14 kilo. )

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:03   #35
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Alderen regnet jeg meg frem til fra signaturen.

Ja, det kunne jo jeg også gjort. Men selv da ville jeg ikke visst om de andre barna var like gamle.

Så lenge pute også er godkjent utstyr så syns jeg det er ok for korte turer, en sjelden gang (ja, jeg vet at ulykker kan skje "når som helst" men det handler om totalt risikobilde her). Vi bruker pute når Storebrors venner er med hjem fra barnehagen, for eksempel, og syns det er ok at han sitter på med andre som har samme.

Der er jeg enig med deg. Pute er langtifra optimal sikring, og jeg ville aldri brukt bare pute til mine barn til vanlig. Men dersom barnehagen hadde brukt det til kortere turer av og til, er det ikke noe å reagere på, syns jeg. Vi har også en pute eller to i bakhånd for å bruke når flere barn sitter på, men vi tar oss vanligvis bryet med å flytte over beltestolene om de skal sitte på med besteforeldrene.

Ellers er jeg enig i akkurat det med busser. Jeg er mer redd for bussulykker, egentlig. Unger som flyr veggimellom, store velt, store krefter. Huff. Men jeg har ikke statistisk materiale som underbygger hverken det ene eller det andre. Det er vel uansett vanskelig å skaffe tallmateriale nok til å underbygge noen ting som helst, fordi det gudsjelov "knapt" skjer lenger at små barn blir drept i bil- eller bussulykker!

Sikring i buss, eller mangel på sådan, er et stort paradoks syns jeg. Nå er det allikevel slik at det er tryggere å sitte i buss enn i bil. Det skjer få bussulykker sammenliknet med bilulykker, og som regel er de ikke like fatale. Men det er helt klart barna bør sikres i buss også. Jeg liker ikke å tenke på at ungene mine sitter i buss uten å være forsvarlig sikret. Kan man minimere risikoen, skal man gjøre det, mener jeg.

Gammel 16-11-06, 10:10   #36
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Men dersom barnehagen hadde brukt det til kortere turer av og til, er det ikke noe å reagere på, syns jeg.

Det er jeg helt enig i, men da må barnehagen sørge for at de som bruker pute er gamle nok / tunge nok til det. Hadde det vært mitt barn, så hadde jeg i alle fall ønsket å vite om turer der han kom til å sitte på pute. For jeg ser for meg at han ville ålet seg ut, prøvd å ta av seg beltet, sittet helt feil mht. armer osv., så det hadde vært nødvendig for meg å informere de ansatte i bhg om at han måtte overvåkes kontinuerlig, slik at han ikke satt feil på puten.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:18   #37
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er jeg helt enig i, men da må barnehagen sørge for at de som bruker pute er gamle nok / tunge nok til det. Hadde det vært mitt barn, så hadde jeg i alle fall ønsket å vite om turer der han kom til å sitte på pute. For jeg ser for meg at han ville ålet seg ut, prøvd å ta av seg beltet, sittet helt feil mht. armer osv., så det hadde vært nødvendig for meg å informere de ansatte i bhg om at han måtte overvåkes kontinuerlig, slik at han ikke satt feil på puten.

Jepp. Barnehagen burde først forsikret seg om at barna faktisk er over 15 kilo, og informert på forhånd om at de drar på biltur og bruker pute på barna. Og eventuelt bedt de som ikke syns pute er bra nok ta med bilstol selv. Selv kjører vi med ungene bakovervendt til de er ca 4,5 år, så det føles egentlig helt feil for meg at i barnehagen kunne de satt dem på en pute! Jeg hadde antakelig godtatt pute for helt korte turer, men jeg ville ha følt at jeg gikk på akkord med meg selv.

Gammel 16-11-06, 10:23   #38
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, og så må den som fester barnet i bilen vite at beltet skal gå foran kroppen ikke bak! Fikk avverget at Jentungen på 5 år ble festet på pute (helt ok), med beltet bak ryggen - lærlingen sa: Jammen, nevøen min sitter sånn.. ble så forfjamsa at det eneste jeg fikk lirt utav meg mens jeg ordna belte: men det er jo den visse død i en kollisjon jo.. huff.. )

Gammel 16-11-06, 10:25   #39
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn hadde ofte bilturer med barnehagen! Men det var planlagte turer, og foreldrene ble bedt om å sette igjen bilsetene slik at de kunne brukes! Barnehagen hadde noen liggende, men dessverre ikke til alle barna. Når mine barn er ferdige med sine seter etterhvert, kommer jeg til å levere dem til en barnehage, slik at de kan brukes der! Jeg har tidligere gitt barnevogner, regntøy og vinterdresser til barnehager, da det alltid er bruk for lånetøy og ekstra vogner!
Takknemligheten fra barnehagen er mer verdifull enn pengene jeg kunne fått ved salg!

Oppfordrer ved dette å gi yttertøy og barneutstyr til barnehage når barna har vokst i fra det!

Gammel 16-11-06, 10:29   #40
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Og selv om man har med bilstol til barnehagen, er det garantert mange bilstoler som blir feilmontert. Og da er man nesten like langt. Lett skal det ikke være.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.