Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Anbefal meg et bakovervendt sete for store barn (ikke så stor bil, og lang sjåfør)

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-08, 20:51   #21
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg et bakovervendt sete for store barn (ikke så stor bil, og lang sjåfør

Vi har Akta Duologic, det tar ikke så stor plass, men går dessverre bare til 18 kg. Det som er fint med det er at det kan festes både med isofix eller belter, har støtteben og trenger ikke å lene på setet foran.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 21:00   #22
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Anbefal meg et bakovervendt sete for store barn (ikke så stor bil, og lang sjåfør

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Da har du hørt om det nå. Vi har bare på den ene siden. Det er min mann som har montert det, og det var bare på den ene siden.

Hvilken bil har dere da? Og hvilket sete har dere? Kan det monteres med bilens belte isteden?

Gammel 26-06-08, 22:47   #23
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Hvilken bil har dere da? Og hvilket sete har dere? Kan det monteres med bilens belte isteden?

Vi har en Volvo (men en liten en), og det andre setet er en Bimbofix. Det bygger også ganske mye, så det hjelper antakelig ikke stort å sette det på andre siden.

Vel, jeg får sjekke de alternativene som er foreslått her.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 00:00   #24
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Maryan er litt kul
Standard

Jeg ville ikke anbefale Brio sine seter. Mener bestemt vi så på disse da vi skulle ha nytt sete til Lillemor (3 år), og de har fått dårlige resultater i test.

Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 01:41   #25
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maryan, her.

Jeg ville ikke anbefale Brio sine seter. Mener bestemt vi så på disse da vi skulle ha nytt sete til Lillemor (3 år), og de har fått dårlige resultater i test.

Jeg er skeptisk til å være skeptisk til Brio Zento, om noen skjønte den?

Her er litt om Brio Zento og testresultatene

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 10:15   #26
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Anbefal meg et bakovervendt sete for store barn (ikke så stor bil, og lan

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Britax Secura, Hi-Way og Brio Zento er frittstående.

Alle disse går til 25 kg? Kan de også brukes som beltestol?

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 10:20   #27
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Abbonerer på denne. Vi må etterhvert flytte storesøster - 3 år og 16 kg -over i et bakovervendt sete opp til 25 kg. Er storfornøyd med Acta Graco Cosmic, det gir relativt god plass til beina hennes og hun kommer høyt opp og ser veldig bra ut av vinduene. Minuset er at det bare går til 18 kg bakovervendt i baksetet

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 10:35   #28
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Anbefal meg et bakovervendt sete for store barn (ikke så stor bil, og lan

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Zento kan ihvertfall og brukes som beltestol. Kjenner ikke til de andre. Men det anbefales uansett ikke fordi man ikke klarer å føre belte skikkelig siden sete bare er en del.

Alle går til 25kg ja.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 12:21   #29
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Men det anbefales uansett ikke fordi man ikke klarer å føre belte skikkelig siden sete bare er en del.

Hva mener du her?

Gammel 27-06-08, 12:24   #30
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Anbefal meg et bakovervendt sete for store barn (ikke så stor bil, og

De går til 25 kg. bakovervendt ja, men bare Zento kan brukes som beltestol, men det anbefales virkelig ikke.
Når barnet skal ha en beltestol bør det ha nettopp det, en beltestol som er laget kunn for å være det.
Slike seter er tunge (barnet havner mellom setet og selen i en evnt. kollisjon), og har dårlig belteføring.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 12:26   #31
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Anbefal meg et bakovervendt sete for store barn (ikke så stor bil

Slike seter er tunge (barnet havner mellom setet og selen i en evnt. kollisjon), og har dårlig belteføring.

Hjelp meg med å skjønne hva dere mener. Havner mellom beltet og setet?

Gammel 27-06-08, 12:33   #32
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Anbefal meg et bakovervendt sete for store barn (ikke så stor

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Hjelp meg med å skjønne hva dere mener. Havner mellom beltet og setet?

Ja, altså barnet er jo mellom setet og beltet iom. at barnet sitter i setet (under seg) og har beltet over seg. I en evnt. kollisjon vil setet fly framover til det stoppes av barnets kropp og selene. Barnet er da mellom de to. Så setet bør være lett da.
(Gjelder ikke ved isofix.)

Gammel 27-06-08, 13:39   #33
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hjelpes - løp bort til en butikk med barneutstyr i lunsjen bare for å se og høre om utvalg på bilstoler som kan være bakovervendt til 25 kg. Fikk nærmest kjeft av ekspeditøren da han mente at alle barn over 15 kg burde sitte forovervendt. Han hadde mange argumenter for hvorfor det skulle være slik og sa rett ut at han syntes artikler og tv- oppslag siste tiden var helt på jordet.

Ja, ja - nytt sete blir det, men ikke fra den butikken.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 13:43   #34
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fillern og. Så da må jeg kjøpe enda to seter, da. Ett bakovervendt opp til 25 kg, og så enda et nytt et da vi snur han.
Det samme gjelder TWE? Det er også tungt?

Gammel 27-06-08, 13:51   #35
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Anbefal meg et bakovervendt sete for store barn (ikke så stor bil, og lang sj

Fillern og. Så da må jeg kjøpe enda to seter, da. Ett bakovervendt opp til 25 kg, og så enda et nytt et da vi snur han.
Det samme gjelder TWE? Det er også tungt?

Ja, men det må du uansett.
For de bruker beltestoler helt til de er 36 kg. og 135 cm. i hvertfall, og da har de vokst ut av barnesetene for lenge siden, både i høyde og bredde. Beltestolene "vokser i høyden" med barnet.

Gammel 27-06-08, 14:29   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter 25 kilo skal man vel over i beltestol uansett, og de har man jo i årevis? De er billige også. Og, etter det jeg forstår, varierer det ikke SÅ mye fra sete til sete hvor sikre de er. Det er en mye enklere konstruksjon.

Gammel 27-06-08, 14:36   #37
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Hjelpes - løp bort til en butikk med barneutstyr i lunsjen bare for å se og høre om utvalg på bilstoler som kan være bakovervendt til 25 kg. Fikk nærmest kjeft av ekspeditøren da han mente at alle barn over 15 kg burde sitte forovervendt. Han hadde mange argumenter for hvorfor det skulle være slik og sa rett ut at han syntes artikler og tv- oppslag siste tiden var helt på jordet.

Ja, ja - nytt sete blir det, men ikke fra den butikken.

Jøss, hvilken butikk var det? Den skal jeg styre unna. (Eller, kanskje jeg IKKE skal styre unna, så får det bli mitt bidrag til trafikksikkerheten...)

Gammel 27-06-08, 15:41   #38
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Britax Two Way Elite er vel også et alternativ? Vi vurderer dette til vår 3-åring.

Den har vi.

Gammel 27-06-08, 19:09   #39
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Britax Hi-way tar liten plass, monteres frittstående og går opp til 25 kg. Vi har det til Knotten, og han sitter kjempefint i det. Vi prøvde Secura, Multitech og TWE i bilen også, men alle ble for store.

Gammel 28-06-08, 15:05   #40
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Standard

Ja, men det må du uansett.
For de bruker beltestoler helt til de er 36 kg. og 135 cm. i hvertfall, og da har de vokst ut av barnesetene for lenge siden, både i høyde og bredde. Beltestolene "vokser i høyden" med barnet.

Ah, ok. Det hadde jeg tydeligvis ikke tenkt nok over. Nå skal poden og jeg ut og handle sete, jeg har kjøpt han med en is.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.