Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke skoler man bør unngå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-08, 22:09   #81
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke skoler man bør unngå

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og jeg er overrasket over hvor mange ellers oppegående mennesker som går rett i "hvaneimenneeeida, det er BARE fint og flott og hipp hurra"-grøfta her. Selv om jeg ser hvordan de ble dyttet dit.

Men er det ikke et langt større problem i Oslo, dette at flere skoler får en veldig høy andel flerkulturelle?
Det er en grei andel flerkulturelle familier i området her hvor vi bor, men jeg har ikke hørt noe om at det er et "problem" i forhold til %-andel på skolene i nærområdet.
I Bergen er det vel heller ikke fritt skolevalg, hvilket det er (enkelte steder?) i Oslo.

Gammel 29-06-08, 22:15   #82
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er ikke en ære å få starte en bra debatt. Det er vi alle som debatterer som skaper debatten og resultatet. Det er ikke vedkommende som startet den. Jeg ønsker å si hva jeg mener, og det ønsker jeg å gjøre selv om jeg snakker med venstreradikale, høyreekstimister, politikere eller "hvermansen". Det å utelukke noen fra en debatt er det samme som å be om at en slik debatt går under jorden.

Jeg er veldig, veldig enig.
Det får heller være opp til oss å komme med motsvar, ta til motmæle og så heller la tåpelige innlegg falle for sin egen urimelighet.
Jeg nekter å tie slike ting som dette ihjel.

Gammel 29-06-08, 22:16   #83
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er ikke en ære å få starte en bra debatt. Det er vi alle som debatterer som skaper debatten og resultatet. Det er ikke vedkommende som startet den.

Helt enig. Det å starte en skikkelig og nyansert debatt med utgangspunkt i hatpropaganda er ikke å gi ekstremistene ære eller "kred", det er å være med på å balansere den totale debatten med fornuft. Jeg kan ikke se at det noen gang kan være "galt" å argumentere fornuftig og saklig.

Gammel 29-06-08, 22:17   #84
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig ang. debatt, men jeg synes linken i HI bør vurderes.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 22:22   #85
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg er veldig, veldig enig.
Det får heller være opp til oss å komme med motsvar, ta til motmæle og så heller la tåpelige innlegg falle for sin egen urimelighet.
Jeg nekter å tie slike ting som dette ihjel.

Jeg vil ikke ha på meg å ville tie temaet ihjel, det kan diskuteres i det vide og brede - men helst i en annen tråd. Vi har hatt en lignende og interessant diskusjon før mener jeg å huske, men da med et litt annet utgangspunkt. Jeg synes man kan la være å gi voldsom respons til en bruker som benytter sitt første innlegg til å spre nynazistiske linker. Ryggen til liksom, vi husker Arne Myrdal.

Gammel 29-06-08, 22:23   #86
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Du tenker på den gjøken som var innom, hva var det om da ... Det var noe nasjonalistiske greier det også.

Gammel 29-06-08, 22:25   #87
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt mulig Lille Ru. Jeg husker ikke, men for min del reagerer jeg spesielt på nynazistisk reklame.

Gammel 29-06-08, 22:41   #88
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Oslo preges jo mye av denne problematikken av "too little, too late". Man har latt ghettoer utvikle seg og gjort for få tiltak på den sosiale fronten, språkkurs, damegrupper, jobbprosjekter, fritidsaktiviteter osv. Problemet i en by som Oslo, der det er så store forskjeller på folk er at fattigdomsproblematikken i stor grad også blir en en etnisitetsproblematikk. De fattige, de som står utenfor aktiviteter, er ofte ikke opprinnelig norske.

Gratis kjernetid er et strålende tiltak. mage steder, som flere steder i Groruddalen, kombineres dette med språkkurs for mor. Ungene burde nok ha vært i barnehage enda tidligere, men 4- 5 år er jo bedre enn ingenting.

Ellers er jeg utrolig imponert over hva de har fått til i Vinje kommune i fht integrering, det er noe alle kommuner burde lære av. Her spanderer de noen flere norsktimer, behandler folk som folk osv. Artikkel her.

Gammel 29-06-08, 22:53   #89
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Hvor mange flerkulturelle bor det i Vinje? :skumleste artikkelen:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 23:08   #90
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hvor mange flerkulturelle bor det i Vinje? :skumleste artikkelen:

112 av 3635 innbyggere har ikkevestlig bakgrunn. La oss runde det av til 3%.

Gammel 29-06-08, 23:27   #91
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

112 av 3635 innbyggere har ikkevestlig bakgrunn. La oss runde det av til 3%.

Takk for det.
Litt enklere å lykkes i integreringen av 3% på bygda mot f.eks. 44%, som det er i bydelen jeg bor i.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 23:27   #92
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers bør man kanskje betrakte hi ut fra forumreglene: Du forplikter deg også til ikke å legge inn noen innlegg som er støtende, uanstendige, seksuelt ladede, hatske, truende eller annet som ellers er i strid med gjeldende lover.

Både innlegget og linken i hi kan vel ansees å bryte med en god del av dette, og dermed bryte med forumreglene?

Vil vi egentlig ha nynazistisk skit her inne, uansett hvor interessant debatten kunne ha vært?

Gammel 29-06-08, 23:49   #93
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Fra meg, for eksempel.

Og fra meg !

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 23:56   #94
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ut fra slik dere beskriver linken i HI så syns jeg den kan fjernes. Men diskusjonen kan likevel tas på en grei måte.

En av grunnene til at ekstreme synspunkter kan vokse frem er at det finnes elementer av sannhet der, og at disse elementene blir effektivt fortiet og fortrengt.

Gammel 29-06-08, 23:57   #95
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Ellers bør man kanskje betrakte hi ut fra forumreglene: Du forplikter deg også til ikke å legge inn noen innlegg som er støtende, uanstendige, seksuelt ladede, hatske, truende eller annet som ellers er i strid med gjeldende lover.

Både innlegget og linken i hi kan vel ansees å bryte med en god del av dette, og dermed bryte med forumreglene?

Vil vi egentlig ha nynazistisk skit her inne, uansett hvor interessant debatten kunne ha vært?

:enig:

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 23:59   #96
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig i at debatten bør tas, og at det kan finnes elementer av sannhet i synspunktene som blir hevdet i hi.

Men det bør gjøres, som Polyanna sier, på en grei måte - og helst uten noe som kan minne om sympatier i retning nynazisme og annen skit. Aller helst i en egen tråd, avsporet fra denne.

... Men på den andre siden, det er jo neppe noe som hindrer ekstremister i å spre møkka si i den tråden heller.

Gammel 30-06-08, 01:19   #97
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av de aller største problemene i forhold til integrering tror jeg faktisk er et fastlåst syn på hva en innvandrer er. Mange av de som slår seg på brystet og skryter av egen realisme tar et fastlåst syn for gitt.

Ved den skolen jeg vet at man har fått til ting så har man bl.a. ansatt og bidratt til lærerutdanning av voksne med samme kulturbakgrunn som en del av barna. Man har trukket inn ressursene fordi man har innsett at de finnes.

Det man sliter med er å få relevante instanser på banen fort nok når det er behov for det. Pga. ressursmangel. Men det er kanskje begrenset hvor mye kompetanse PPT og barne- og ungdomspsykiatrien har når det gjelder barn som har fortid som barnesoldater eller barn fra forskjellige land/stammer/landsdeler fra sine hjemland som er i krig.

De fleste innvandrerelevene har derimot ikke slik problematikk. Det er like mye skoleflinke, pliktoppfyllende barn med foreldre som jobber knallhardt for å klare seg og med leksevaner veldig mange kunne lære noe av.

Jeg synes det vitner om et ekstremt lite gjennomtenkt menneskesyn å definere mennesker som problemer kun på bakgrunn av hudfarge og nasjonalitet.

Det som er et problem er at relevante instanser og bevilgende politikere svikter når mange skoler prøver å rope varsko i forhold til enkeltsaker. Som f.eks. traumatiserte barnesoldater som har store problemer med å forholde seg til medelever og konflikter i vanlig lek.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 11:06   #98
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har fått mange innrapporteringer fra brukere angående denne tråden og lenken i førsteinnlegget, og vil opplyse om at vi har valgt å la adressen ligge, men tatt bort lenken i den, da vi vurderer det som bedre enn at lenker gis pr. prikk, for da vil vi komme i lenkestatistikken deres, men det gjør vi ikke slik den ligger nå.

Gammel 30-06-08, 11:18   #99
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg synes det vitner om et ekstremt lite gjennomtenkt menneskesyn å definere mennesker som problemer kun på bakgrunn av hudfarge og nasjonalitet.

Og siden mitt innlegg (i tillegg til de som uttalte direkte støtte til det) er det eneste i tråden som sier at dette er et problem; jeg har ikke sagt noe som helst om hudfarge eller nasjonalitet. Jeg sa kun noe om språk. 90% fremmedspråklige på en norsk skole er et problem. Et stort problem.

Ben "Go ask Nebuchadnezzar II" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 11:31   #100
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ingen erfaring med denne type problemstillinger enda, men er stolt av måten denne tråden håndteres på. Jeg har prikket HI med så rødt jeg klarte, og dulter på Benmurphy, Kanina og Polyanna så hardt jeg bare kan.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.