Sv: Hvilke skoler man bør unngå
Nå føler jeg at vi er på litt ulike planeter her.
Er det å snakke PÅ GRUNNLAG av nazistisk propaganda når man tar utgangspunkt i et forkastelig utsagn og debatterer det? Dette blir helt sort-hvitt for meg.
Jeg syns at både å tie i hel og sensurere ytterliggående ytringer blir feil, og å hoppe helt i motsatt skyttergrav også blir det. (Og jeg mener ikke at de som skrev noe som "mulig det er vanskelig noen steder, men vår erfaring er..." som Obelix gjorde var i noen skyttergrav. Men en del av ryggmargsreflekssvarene på de første sidene var det.)
Som BM sier: Hvis man ikke anerkjenner at denne problemstillingen faktisk noen steder ER et problem, så kan man heller ikke gjøre noe med det. Som å sette inn tiltak i nærmiljø og barnehager, igangsette ekstra språkopplæring, pøse på med ekstra ressurser i klasser som sliter og hva har du.
Og, som sagt før: Hvis man ikke anerkjenner at dette kan være et problem så er det også så åpenbart USANT at det stimulerer ekstreme krefter.
Jeg blir sta og vrang nå, kjenner jeg. Jeg blir forbannet av det jeg tolker som at noen mener at det å "snakke med" folk som har avskyelige meninger, gjør også meg avskyelig.
Jeg har en utrolig sterk tro på ytringsfriheten. Ikke bare som en rett, men som et våpen.
For meg er FP et sted der man kan ha skikkelige, grundige og faktabaserte debatter som kan hodekappe troll grundig og metodisk.
Dessverre har ikke denne tråden gjort det, i all sin panikk.