Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva slags "straff" fikk du som barn
Grov vold (som gav merker) 13 4,69%
Jeg ble psykisk mishandlet 35 12,64%
Ørefiker - ofte 16 5,78%
Ørefiker - sjelden 34 12,27%
Ris - ofte 13 4,69%
Ris - sjelden 55 19,86%
Husarrest o.l. - ofte 15 5,42%
Husarrest o.l. - sjelden 64 23,10%
Gå på rommet - ofte 58 20,94%
Gå på rommet - sjelden 75 27,08%
Kjeft 170 61,37%
Tilsnakk 189 68,23%
Brukte ikke "straff" 17 6,14%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 277. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-08, 18:07   #61
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg var egentlig et veldig snilt barn, jeg kan ikke huske at jeg gjorde noe galt i det hele tatt. Det var nok å ikke gjøre som han sa, så kom det straff. Psykisk mishandling, fysisk som gav merker, ørefiker, ris, kjeft og isolasjon. Hvis jeg ikke spiste alt som ble servert på tallerkenen, ble jeg tatt i nakken og kastet i gangen. Det skjedde daglig.

Samme her, pluss å bli spylt med hageslangen, få ting kastet på meg, osv.
Bare at her var det min mor som gjorde det.
Min far stakk hodet i sanden sammen med resten av familien.

Gammel 01-07-08, 19:21   #62
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gjorde cirka aldri noe galt (kjedelig )
- men husker at jeg fikk beskjed om å gå på rommet til jeg var glad igjen ved et par anledninger. Ellers tilsnakk.

Gammel 01-07-08, 19:52   #63
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Så trist å se svart på hvitt at det er folk her inne som har blitt utsatt for ting som var utenkelige hjemme hos meg

Gammel 01-07-08, 20:49   #64
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Tilsnakk og kjeft. En gang tok min mor meg hardt i armen. Da hadde jeg stukket av og hun var blitt kjempe redd.

Gammel 01-07-08, 21:07   #65
Anka
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2008
Anka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg ble både fysisk og psykisk mishandlet i tillegg til "vanlig kjeft" og romarrest. Vokste opp på 70/80-tallet.

Anka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 21:13   #66
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan huske at jeg fikk ris på rompa ihvertfall et par ganger, og fikk også noen dask og klyp. Pluss kjeft.

"Gå på rommet" og tilsnakk regner jeg ikke som straff.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 23:16   #67
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør vondt i hjertet å se hva noen har blitt utsatt for.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 23:27   #68
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Det var ikke fysisk vold hos oss, men psykisk. Ikke pappa da ...

Orker ikke utbrodere, men forholdet vårt er dårlig i dag (jeg mangler følelser for henne) og jeg vet godt hva mine barn ikke skal gå gjennom.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 23:29   #69
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg gjorde cirka aldri noe galt (kjedelig )

Det gjorde faktisk ikke jeg heller ...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 23:35   #70
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjorde heller aldri noe galt. Det turte jeg ikke.

Gammel 01-07-08, 23:35   #71
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det gjør vondt i hjertet å se hva noen har blitt utsatt for.

Har nettopp lest gjennom tråden og jeg ble helt nummen og tenkte det det samme som deg. Jeg blir sittende igjen å lure på hvor mange av mine venner som kan ha hatt det slik som det blir beskrevet her. For gjennom det som er skrevet her så virker det som om at det var betydelig mer vanlig enn hva jeg har oppfattet.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 23:43   #72
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Desto lenger denne tråden blir desto værre blir det. Jeg visste virkelig ikke at det foregikk så mye hjemme hos folk, også så mange. Hjemme, der man skal være trygg og god! Dette er så trist

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 23:58   #73
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Jeg kunne forresten huket av alle alternativene, men jeg huket av psykisk fordi det var det som var det værste.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-08, 00:04   #74
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Dette er vondt å lese. Veldig, veldig vondt...

Tenk at så mange foreldre kan være så grusomme mot sine barn. Det er helt utrolig...ens eget kjøtt og blod...
Varme tanker til alle dere som har opplevd slike ting.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-08, 09:09   #75
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hendte vi fikk litt kjeft, men ellers ingen annen straff, heldigvis. Vi fikk husarrest en kveld(like før sengetid), da hadde vi vært på epleslang hos naboen som var på ferie, bestefaren deres på nesten åtti oppdaget oss og mer eller mindre krevde at pappa skulle gi oss en straff for denne store ugjerningen

Jeg blir kvalm av å lese at så mange foreldre har vært grusomme med barna sine Varme klemmer sendes over til alle dere som har måttet oppleve noe slikt

Jeg er så takknemlig for mine snille og hjelpsomme foreldre.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-08, 09:58   #76
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er vond lesning

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-08, 10:05   #77
Bingo
Aktiv

Medlem siden: Jun 2008
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg tror dagens unge går for lite på epleslang og det bekymrer meg! De går jo glipp av masse trening i å klatre usett i trær og gjemme seg i buskaset. Dessuten var det jo spennende også og det fremmet sosial samhandling. Eplene var jo slett ikke poenget. De kunne man uansett fått bare ved å ringe på hos den hyggelige gamle damen som eide epletrærne.

Åja temaet ja, synes faktisk det er overraskende mange som har blitt utsatt for straffemetoder som ligner mishandling. At slikt var så utbredt visste jeg virkelig ikke. Tror mange voksne begår umotivert vold mot barna, for deretter å bortforklare det som oppdragelsesmetoder. Ved å sende ungen på rommet etter at man har klint til han midt i trynet slipper man jo å trøste og man slipper å se konsekvensene av det man har gjort. Feigt og komfortabelt. Det voksne slipper å føle skyld for det han eller hun har gjort og kan til og med lure seg selv til å tro at man er en god oppdrager.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-08, 10:20   #78
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg gjorde heller aldri noe galt. Det turte jeg ikke.

Dette kjenner jeg meg igjen i. Vettskremt av tanken på hva som ville skje, hvilke ydmykelser jeg ville bli utsatt for. Foreldrene mine ville nok synes at jeg overdriver ekstremt. Jeg tror ikke at de den dag i dag ville være i stand til å forstå at jeg er redd for en far som aldri har gjort meg noe fysisk vondt.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-08, 15:28   #79
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan nesten ikke huske at jeg fikk kjeft engang jeg.. Var nok et usedvanlig snilt barn

Men det hendte jo vi diskuterte. Men da gikk det jo begge veier

Gammel 02-07-08, 19:18   #80
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

........blir feil å kalle juling straff, jeg kunne gjøre hva jeg ville når jeg ville,men man passet jo på å ikke gå i veien for gærningene og stikke av om det luktet trøbbel. Juling har lite med straff å gjøre, idioter som slår og tyner unger går mer ut fra sitt eget frustrasjons nivå.

Sist redigert av era : 03-07-08 kl 01:09.
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:47.