|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spinoff: Snilt barn får lite straff?..... Sist redigert av Honey : 22-05-15 kl 14:12. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff:Snilt barn får lite straff?Jeg skjønner nå hva du prøver å formidle.
|
|
|
#3 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Spinoff:Snilt barn får lite straff?Jeg skjønner også hva du sier, men det dreier seg om at man ikke føler at man utfordret foreldrene sine på en sånn måte at man fikk de heftigste reaksjonene. Men ja, alle former for reaksjoner er den voksnes ansvar. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
Sv: Spinoff:Snilt barn får lite straff?Snill og slem er jo håpløse begreper, egentlig, og de misbrukes stadig. Mange betegner babyer som snille hvis de gråter lite, for eksempel, det er etter mitt skjønn helt feil bruk av ordet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff:Snilt barn får lite straff?Jeg liker ikke uttrykkene "snille" og "slemme" barn. Og straff er vel til for at ungene skal lære noe viktig av ekstra gale ting de har gjort? Tror straff mister virkningen hvis den blir brukt i tide og utide. Grenser og forståelige regler har jeg større tro på. Men selvfølgelig straff hvis de har gjort noe ekstra galt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Live and let live
|
Sv: Spinoff:Snilt barn får lite straff?Jeg skjønner hva du sier, og jeg er enig. Å bruke begrepet snill impliserer jo også at de som er i andre enden av skalaen er slemme. Og det blir jo feil all den tid det en sikter til er et lett lynne. Men jeg tror det at i en familie som er destruktiv, så vil et barn som har et lett lynne (dvs det som kalles et snilt barn) klare seg bedre enn et barn som er mer bestemt og har mer temperament og trass. Men en vil aldri slippe unna helt, for det som ligger i ordet destruktiv innebærer også dårlig dømmekraft og feiltolkning av adferd og dårlige avgjørelser.
|
|
|
#7 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Sv: Spinoff: Snilt barn får lite straff?Det er en del barn som oppfører seg ganske pyton, uten at de selv nødvendigvis trenger å ha det vondt. har vært borti barn som får lov til svært mye og tillater seg enda mer. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Spinoff: Snilt barn får lite straff?Honeybunny jeg forstår hva du mener. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Spinoff: Snilt barn får lite straff?
Da forsto jeg deg rett og jeg er enig med deg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Snikende tiger
|
Jeg er jo så klart helt enig med deg. Det er foreldrene som er ansvarlige, det er de som "velger" (ut fra de forutsetningene de har) hvordan de skal oppføre seg, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg tror at de foreldrene som bruker vold ville gjort det uansett om de hadde hatt de såkalte "snille" barna eller ikke. Men jeg har jo egentlig ingen erfaring med dette, så jeg bare synser. Og babler.
|
|
|
#11 |
|
Nå også i farger
Sv: Spinoff: Snilt barn får lite straff?Jeg skjønner også hvor du vil, og jeg håper inderlig de som sa de fikk lite straff og sa de var enkle barn bare tullet ... |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Epikur
|
Sv: Spinoff: Snilt barn får lite straff?Passive, apatiske barn oppfattes av dårlige foreldre som snille. Fordi de aldri gjør det barn skal gjøre, nemlig utforske, opponere, utfordre og tøye grenser. Barn SKAL gjøre det. Det barn skal gjøre passer dårlig med et gammeldags lydighetsregime, men i samarbeid, så går det bra.
|
|
|
#13 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Sv: Spinoff: Snilt barn får lite straff?Når det kommer til foreldre som straffer barna sine voldelig, så spiller det nok ingen rolle om barnet er såkalt snilt eller slemt...det er i hue til foreldrene det er noe forferdelig galt, og de straffer barna sine uansett anledning... |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Spinoff: Snilt barn får lite straff?I hvilken grad mener dere et barn selv er ansvarlig for sin egen oppførsel ? Spørsmålet kan omgås ved å svare at foreldrene er ansvarlige, men det er altså ikke det jeg spør om. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Nå var det vel egentlig ikke det HI spurte om, men om det var noen som mente at barn som blir straffet av sine foreldre (og da særlig med bruk av fysisk eller psykisk vold) - om de blir straffet på bakgrunn av at de ikke hadde vært snille barn. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Spinoff: Snilt barn får lite straff?Jeg mener spørsmålet er relevant. Dersom vi mener at barn ikke er ansvarlig for egen handlinger er det jo åpenbart ingen hensikt å straffe dem. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Spinoff: Snilt barn får lite straff?Jeg presiserte i siste setning at jeg er motstander av all vold i oppdragelsen. Dermed har innlegget ditt liten funksjon som svar til meg. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Har ponny, ønsker høyhest
![]() ![]() ![]() ![]() |
I teorien er jeg enig, men i praksis tror jeg faktisk ikke dette stemmer helt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Snikende tiger
|
Det er jeg enig med deg i, men poenget mitt er at barnet vil oppleve det uansett om det er et mer eller mindre utforskende barn hvis foreldrene bruker vold. Det er ikke spørsmålet om frekvensen, men poenget mitt er at jeg tror "voldelige" foreldre vil løse ting på den måten uansett, hvis du skjønner...
|
|
|
#20 |
|
Har ponny, ønsker høyhest
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror kanskje ikke grensen mellom voldelige og ikke-voldelige foreldre er så tydelig som vi ønsker å tro. |
|
|
|
![]() |
|
|