|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Åndelighet og personlig erfaringJeg synes det er så spennende å høre om folk som forteller om slike uforklarlige hendelser. Selv har jeg ikke så mye som sett ryggen av et spøkelse engang, så "den andre siden" er nok ikke interessert i meg. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaring
Dette tror jeg er helt riktig!
|
|
|
|
#23 |
|
Passiv
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaringAt noe er uforklarlig skyldes kun mangel på kunnskap. Det er ingen grunn til å gi opp det rasjonelle og søke trøst i åndelige svar om man ikke er i stand til å finne forklaringer på tilsynelatende uforklarlige hendelser. |
|
|
|
#24 |
|
By the Sea
|
Men er det åndelige irrasjonelt?
|
|
|
#25 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaringMen Nebbia: Lukker du helt øynene for det uforklarlige da?
|
|
|
|
#26 |
|
Leser
|
Hvis det åndelige finnes er det jo like rasjonelt som andre forklaringer. Selv er jeg hverken religiøs eller tror på ånder, men mitt grunnlag er akkurat det samme som hos de som er religiøse - jeg tror ikke. Det er ingen bevis for at Gud (eller flere guder, ånder etc) ikke eksisterer. Blant annet er det både logisk og rasjonelt at en guddom - som er smartere og bedre enn oss - enkelt kan gjemme bevistene for sin egen eksistens.
|
|
|
#27 |
|
Borte
|
Men det er ikke det. Jeg har et fullverdig og rikt liv selv om jeg tror på det vår verden har å by på. Jeg fyller min åndelighetsbehov med det rike lageret av kunst, kultur og historie som finnes i den verden jeg kjenner. Mitt liv finnes ikke kjedelig en eneste dag og jeg lever på siden av A4-boksen helt uten å blande inn andre dimensjoner. Jeg tror ikke det finnes noe som er uforklarlig, men at det derimot finnes ting vi ikke vet hvordan vi skal forklare - særlig på individnivå. Det er ikke noe bevisst valg om å skru av og på knapper (din illustrasjon) - det er en nøye gjennomtenkt sannsynlighetsvurdering og bruk av historiske fakta for forklaring av "uforklarlige" fenomener. Det at du tror det er trist og kjedelig å ikke åpne seg for fremmede dimensjoner og overnaturlige krefter sier meg at ditt liv må være ganske trist og kjedelig når du trenger sånt for å berike det.
|
|
|
#28 |
|
Glamorøs
|
Og der kom den. Vi som ikke tror på spøkelser, energier og ånder har kjedelige liv. Vi er lukkede og fastlåste. Kanskje vi rett og slett har så spennende liv at vi ikke trenger å fantasere opp masse dill for å gjøre det spennende?
|
|
|
#29 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaringKasia og Glitterchick:
|
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaringAmelie, jeg skjønner ikke hvordan du kan sette likhetstegn mellom dybde og overtro.
|
|
|
#31 |
|
Textrovert
|
Jeg synes det him sier her, er veldig bra. Hva jeg TROR og IKKE TROR på, er egentlig irrelevant for hva som er "sannheten". Hele poenget med en tro, er jo at det ikke kan bevises. Jeg synes det er helt greit og veldig forståelig at folk ikke tror på Gud/ånder/spøkelser/engler/reinkarnasjon/hjelpere eller u name it, men det er likevel ganske arrogant å påstå at fordi man ikke tror, så VET man. Like arrogant som når man hevder at man VET at Jesus lever. Man VET det ikke, men man kan godt tro på det og ha en personlig overbevisning.
En stor og en liten (94 og 02) Ikke la det aller beste bli det godes fiende Sist redigert av Divine : 09-07-08 kl 17:48. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Leser
|
Slik er det jo alltid når man har forskjellige interesser. Folk som er lidenskapelig opptatt av musikk ynder jo også å hevde at livet uten musikk hadde blitt grått og trist. Jeg for min del liker å lage ting med hendene og jeg hadde synes at livet mitt hadde mistet noe viktig uten det.
|
|
|
#33 |
|
Glamorøs
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaringJammen Divine, hvis man har en personlig overbevisning, enten den ene eller andre veien så mener man jo at man vet. Religiøse mener jo at de vet, hvis ikke er de agnostikere. Også er jeg litt lei av at det kun er realistene som blir kalt arrogante, det er vel så arrogant å fortsette å tro på en overnaturlig forklaring når man har fått presentert en logisk en, og attpåtil mene at det gjør en mer åpen og innehar mer dybde.
|
|
|
#34 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns det er helt greit å påstå noe slikt hvis man påstår det på egne vegne, at ens eget liv hadde blitt trist og kjedelig. Hvis man sier det på andres kan man ikke i samme slengen påstå at man forstår.
|
|
|
#35 |
|
Leser
|
For meg er det stor forskjell på hva jeg tror og hva jeg vet. En tro er en indre overbevisning og kan ikke bevises. Jeg tror at mannen min elsker meg, jeg kan ikke se det i et mikroskop, eller lese en bevisrekke i et blad. For meg er tro like sterkt som å vite - for meg personlig, men det er alikevel en forskjell.
|
|
|
#36 |
|
Textrovert
|
Jeg mener at begge deler er like arrogant. Dessuten mener vel ikke alle religiøse at de VET. De fleste sier jo at de har en TRO, ikke en VITEN.
|
|
|
#37 |
|
Textrovert
|
Nemlig!
|
|
|
#38 |
|
Pauset
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaringDet finnes et fenomen som er ganske fasinerende. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaringÅh! Jeg hadde en natt med helt ekstreme hallusinasjoner og ville ting. Det var på barsel med førstemann, og viste seg at det var den natta melken virkelig kom. Eller, så kan det ha vært spøkelser. You take your pick. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| i want to belive, klarsynte, skeptisk, svaksynte, synsk, x-files |
|
|