Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Åndelighet og personlig erfaring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-08, 09:59   #21
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åndelighet og personlig erfaring

Jeg synes det er så spennende å høre om folk som forteller om slike uforklarlige hendelser. Selv har jeg ikke så mye som sett ryggen av et spøkelse engang, så "den andre siden" er nok ikke interessert i meg. Men jeg finner temaet fasinerende.

Har hatt noen utrolig heftige hallusinasjoner etter narkose da, men det teller vel ikke

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 10:06   #22
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Og jeg tror at de aller aller fleste av oss har dette i oss, men at de færreste av oss tør å se det i øynene... Vi stenger det ute, og legger lokk på egne evner. Dels fordi det er skremmende, og dels fordi at vi blir sett på som rare om vi åpner opp og lever etter våre evner.

Dette tror jeg er helt riktig!

Jeg er i ferd med å åpne meg selv opp og gi slipp på negative energier og dette er utrolig frigivende og fascinerende! Har truffet flere flotte mennesker som er åpnet og har healingevner og utrolig mye spennende å fare med, og som har gitt meg mye å tenke på. Så har jeg bare blitt utrolig glad!

Flere og flere kommer til å åpne opp for det åndelige og ukjente, for å oppdage at livet får en helt annen dimensjon og mening. Tross alt så har menneskeheten vært i konstant utvikling, og det stopper ikke nå.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 10:30   #23
Nebbia
Passiv

Standard

At noe er uforklarlig skyldes kun mangel på kunnskap. Det er ingen grunn til å gi opp det rasjonelle og søke trøst i åndelige svar om man ikke er i stand til å finne forklaringer på tilsynelatende uforklarlige hendelser.

:fordomsfull realist:

Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 11:42   #24
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

At noe er uforklarlig skyldes kun mangel på kunnskap. Det er ingen grunn til å gi opp det rasjonelle og søke trøst i åndelige svar om man ikke er i stand til å finne forklaringer på tilsynelatende uforklarlige hendelser.

:fordomsfull realist:

Men er det åndelige irrasjonelt?

Gammel 09-07-08, 11:48   #25
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men Nebbia: Lukker du helt øynene for det uforklarlige da?
Har du på Av-bryteren hele tiden?

Jeg tenker at det må være litt trist og kjedelig å ha det sånn. Å være fastlåst til vitenskap og bare godta det som har en forklaring.
Samtidig som jeg skjønner at er man lukket, så vet man iallefall hva man har, og mange kan sikkert være tilfreds med det.

Gammel 09-07-08, 12:03   #26
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hvis det åndelige finnes er det jo like rasjonelt som andre forklaringer. Selv er jeg hverken religiøs eller tror på ånder, men mitt grunnlag er akkurat det samme som hos de som er religiøse - jeg tror ikke. Det er ingen bevis for at Gud (eller flere guder, ånder etc) ikke eksisterer. Blant annet er det både logisk og rasjonelt at en guddom - som er smartere og bedre enn oss - enkelt kan gjemme bevistene for sin egen eksistens.

Gammel 09-07-08, 12:03   #27
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg tenker at det må være litt trist og kjedelig å ha det sånn.

Men det er ikke det. Jeg har et fullverdig og rikt liv selv om jeg tror på det vår verden har å by på. Jeg fyller min åndelighetsbehov med det rike lageret av kunst, kultur og historie som finnes i den verden jeg kjenner. Mitt liv finnes ikke kjedelig en eneste dag og jeg lever på siden av A4-boksen helt uten å blande inn andre dimensjoner. Jeg tror ikke det finnes noe som er uforklarlig, men at det derimot finnes ting vi ikke vet hvordan vi skal forklare - særlig på individnivå. Det er ikke noe bevisst valg om å skru av og på knapper (din illustrasjon) - det er en nøye gjennomtenkt sannsynlighetsvurdering og bruk av historiske fakta for forklaring av "uforklarlige" fenomener. Det at du tror det er trist og kjedelig å ikke åpne seg for fremmede dimensjoner og overnaturlige krefter sier meg at ditt liv må være ganske trist og kjedelig når du trenger sånt for å berike det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 12:06   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg tenker at det må være litt trist og kjedelig å ha det sånn. Å være fastlåst til vitenskap og bare godta det som har en forklaring.
Samtidig som jeg skjønner at er man lukket, så vet man iallefall hva man har, og mange kan sikkert være tilfreds med det.

Og der kom den. Vi som ikke tror på spøkelser, energier og ånder har kjedelige liv. Vi er lukkede og fastlåste. Kanskje vi rett og slett har så spennende liv at vi ikke trenger å fantasere opp masse dill for å gjøre det spennende? Det er vel så fastlåst og lukket å ikke godta at noe faktisk har en naturlig forklaring, men tviholde på det overnaturlige.
Signerer for øvrig Kasia.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønte spørsmålet, men skal prøve å svare likevel. Jeg er ikke åndelig, og tror ikke på urimelige forklaringer på ulike fenomen. Jeg har opplevd både deja vu og vardøger rimelig ofte. Deja vu regner jeg som mest sannsynlig at kommer av noe slikt. Vardøger tror er "feilkoblinger" i hjernen som sier i fra at noe den er vant til å skje på det tidspunktet skjer, selv om det ikke gjør det. Som sikkert oftere kan skje når man er trøtt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 12:23   #29
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Kasia og Glitterchick:

Jeg forstår det til fulle at man kan leve lykkelig foruten åndelighet, og man trenger ikke savne noe.

Men jeg tenker at livet ville blitt tristere og kjedeligere uten det jeg nå vet og har erfart, og skal fortsette å forstå mer av. Og da tror jeg at mennesker som har denne forståelsen har mer dybde, enn mennesker som overhodet ikke er åpne for det åndelige.

Gammel 09-07-08, 12:30   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amelie, jeg skjønner ikke hvordan du kan sette likhetstegn mellom dybde og overtro.

Dessuten motsier du deg selv i innlegget, med å først påstå at du forstår til fulle og så følge opp med at du tror livet er tristere og kjedeligere uten. Da forstår du faktisk ikke.

Gammel 09-07-08, 12:37   #31
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis det åndelige finnes er det jo like rasjonelt som andre forklaringer. Selv er jeg hverken religiøs eller tror på ånder, men mitt grunnlag er akkurat det samme som hos de som er religiøse - jeg tror ikke. Det er ingen bevis for at Gud (eller flere guder, ånder etc) ikke eksisterer. Blant annet er det både logisk og rasjonelt at en guddom - som er smartere og bedre enn oss - enkelt kan gjemme bevistene for sin egen eksistens.

Jeg synes det him sier her, er veldig bra. Hva jeg TROR og IKKE TROR på, er egentlig irrelevant for hva som er "sannheten". Hele poenget med en tro, er jo at det ikke kan bevises. Jeg synes det er helt greit og veldig forståelig at folk ikke tror på Gud/ånder/spøkelser/engler/reinkarnasjon/hjelpere eller u name it, men det er likevel ganske arrogant å påstå at fordi man ikke tror, så VET man. Like arrogant som når man hevder at man VET at Jesus lever. Man VET det ikke, men man kan godt tro på det og ha en personlig overbevisning.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende

Sist redigert av Divine : 09-07-08 kl 17:48.
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 12:39   #32
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Dessuten motsier du deg selv i innlegget, med å først påstå at du forstår til fulle og så følge opp med at du tror livet er tristere og kjedeligere uten. Da forstår du faktisk ikke.

Slik er det jo alltid når man har forskjellige interesser. Folk som er lidenskapelig opptatt av musikk ynder jo også å hevde at livet uten musikk hadde blitt grått og trist. Jeg for min del liker å lage ting med hendene og jeg hadde synes at livet mitt hadde mistet noe viktig uten det.

Amalie: Det er jo bare din subjektive oppfatning av hva som er viktig som farger deg. Jeg har også ting jeg vet (men de er veldig konkret også) som gjør meg glad og fornøyd, men det betyr neppe at andre setter like stor pris på de som meg.

Gammel 09-07-08, 12:42   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jammen Divine, hvis man har en personlig overbevisning, enten den ene eller andre veien så mener man jo at man vet. Religiøse mener jo at de vet, hvis ikke er de agnostikere. Også er jeg litt lei av at det kun er realistene som blir kalt arrogante, det er vel så arrogant å fortsette å tro på en overnaturlig forklaring når man har fått presentert en logisk en, og attpåtil mene at det gjør en mer åpen og innehar mer dybde.

Gammel 09-07-08, 12:43   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Slik er det jo alltid når man har forskjellige interesser. Folk som er lidenskapelig opptatt av musikk ynder jo også å hevde at livet uten musikk hadde blitt grått og trist. Jeg for min del liker å lage ting med hendene og jeg hadde synes at livet mitt hadde mistet noe viktig uten det.

Jeg syns det er helt greit å påstå noe slikt hvis man påstår det på egne vegne, at ens eget liv hadde blitt trist og kjedelig. Hvis man sier det på andres kan man ikke i samme slengen påstå at man forstår.

Gammel 09-07-08, 12:45   #35
him
Leser

him sin avatar

Standard

Jammen Divine, hvis man har en personlig overbevisning, enten den ene eller andre veien så mener man jo at man vet.

For meg er det stor forskjell på hva jeg tror og hva jeg vet. En tro er en indre overbevisning og kan ikke bevises. Jeg tror at mannen min elsker meg, jeg kan ikke se det i et mikroskop, eller lese en bevisrekke i et blad. For meg er tro like sterkt som å vite - for meg personlig, men det er alikevel en forskjell.

Gammel 09-07-08, 12:47   #36
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jammen Divine, hvis man har en personlig overbevisning, enten den ene eller andre veien så mener man jo at man vet. Religiøse mener jo at de vet, hvis ikke er de agnostikere. Også er jeg litt lei av at det kun er realistene som blir kalt arrogante, det er vel så arrogant å fortsette å tro på en overnaturlig forklaring når man har fått presentert en logisk en, og attpåtil mene at det gjør en mer åpen og innehar mer dybde.

Jeg mener at begge deler er like arrogant. Dessuten mener vel ikke alle religiøse at de VET. De fleste sier jo at de har en TRO, ikke en VITEN.

Gammel 09-07-08, 12:48   #37
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

For meg er det stor forskjell på hva jeg tror og hva jeg vet. En tro er en indre overbevisning og kan ikke bevises. Jeg tror at mannen min elsker meg, jeg kan ikke se det i et mikroskop, eller lese en bevisrekke i et blad. For meg er tro like sterkt som å vite - for meg personlig, men det er alikevel en forskjell.

Nemlig!

Gammel 09-07-08, 12:53   #38
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes et fenomen som er ganske fasinerende.
Det er at man har mange stadier av bevissthet og at man faktisk kan oppleve å drømme selv om man er våken. Jeg har opplevd å ikke være sikker på om jeg drømmer eller er våken mens jeg sover og kan våkne opp småforvirra. De som har dette i enda sterker grad kan oppleve "bortføringer til verdensrommet", se vanvittige ting ol.

Jeg tror det finnes logiske årsaker til veeeeldig mye...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-08, 12:54   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

De som har dette i enda sterker grad kan oppleve "bortføringer til verdensrommet", se vanvittige ting ol.

Mange som påstår slike ting lider ofte av nattskrekk.

Gammel 09-07-08, 13:02   #40
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh! Jeg hadde en natt med helt ekstreme hallusinasjoner og ville ting. Det var på barsel med førstemann, og viste seg at det var den natta melken virkelig kom. Eller, så kan det ha vært spøkelser. You take your pick.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
i want to belive, klarsynte, skeptisk, svaksynte, synsk, x-files

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.