|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Pauset
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaring
Ja litt det jeg tenker da. At jeg tror mye sånt kan være forårsaket av andre ting.. Men KAN jo hende det spøket på sykehuset da.. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har opplevd flere ting som er uforklarlige på den måten at jeg der og da ikke finner en åpenbar grunn. Men for meg så er det ikke naturlig å tro at det har vært spøkelse eller noe sånt, jeg tror at det finnes en "naturlig" forklaring selv om jeg ikke har skjønt hva det er.
|
|
|
#43 |
|
Mother of Dragons
|
Nei hun gjør ikke det. Om Amelie og jeg hadde sittet i samme rom og rommet hadde ristet så hadde jeg antatt at det kunne dreie seg om et jordskjelv med frekvens som traff egenfrekvensen til huset, mens hun hadde tenkt at det var en engel som ville si ifra om et eller annet hemmelig. At den ene forklaringen er så mye mer "spennende" og "åpen" enn den andre all den tid ingen vet helt sikkert er for meg vanskelig å forstå.
|
|
|
#44 |
|
Vaklende
|
Dette er for meg et kjempegodt eksempel på hvorfor mange "lukker seg" for det åndelige. Det er stor forskjell på at noe er uforklarlig og at man helst bare vil se én mulig forklaring. Treffer man på slike som du beskriver, Esme, så vil antakelig de fleste mer oppegående bli skeptiske. Nå skal jeg innrømme at jeg er ganske lukket ift spøkelser og poltergeist, selv om jeg har hatt en del snodige opplevelser som sikkert kunne vært forklart med dette. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
|
Eh, nei. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Textrovert
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaringJeg har vært skremmende sanndrømt to ganger i mitt liv. Og det er uforklarlig for meg. Med det mener jeg ikke at det ligger noe åndelig bak eller noe som helst slik, det kan godt hende det var en utrolig tilfelidghet, det kan hende det var underbevisstheten min som forårsaket det på en eller annen måte jeg ikke vet noe om, men UFORKLARLIG var det åkke som. Det hadde vært veldig interessant å få en forklaring. En fysiologisk forklaring hadde verken vært mer eller mindre spennende enn en åndelig en.
|
|
|
#47 |
|
Glamorøs
|
Jeg har stor tro på "underbevisstheten". Voodoo er en religion jeg har lest mye om og som jeg har sansen for (nei, voodoo er ikke heksekunster og zombier). Grunnen til det er at det er en religion fyllt til randen med ritualer. Hver gang men har et problem, hver gang man flytter, hver gang noen blir født, dør, man har en dårlig dag, skal ha eksamen osv. så gjennomfører man et ganske intrikat rituale. Dette ritualet fører selvfølgelig til at man er megafokusert på akkurat den ene tingen man f. eks. ønsker å løse i ganske lang tid, noe som gjør at hjernen får tid til å arbeide med det hele, og mest sannsynlig finne en løsning. Troende vil påstå at de har fått løsningen fra den guden de har bedt om hjelp, jeg vil påstå at de får løsningen fra seg selv.
|
|
|
#48 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Åndelighet og personlig erfaringJeg syns ikke det er min jobb å overbevise noen, da blir det litt den der å prakke på noen, noe de ikke vil ha. Men når noen spør syns jeg det er artigt å fortelle om det jeg har opplevd.
|
|
|
#49 |
|
Mother of Dragons
|
Ikke sant? Jeg tror det hadde for mange blitt et like morsomt program om man noen ganger hadde funnet en helt naturlig forklaring, for det er jo ikke nødvendigvis sånn at det dermed er kjedelig.
|
|
|
#50 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#51 |
|
Ringskrømt
|
Den der kommer like ofte, om ikke oftere, i retur, glitter.
|
|
|
#52 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaring*har bare lest hovedinnlegg og er ikke helt sikker på om vi snakker om religion, spøkelser eller lilla stener som gir energi
|
|
|
#53 |
|
Textrovert
|
Ja, ikke sant. Jeg blir sint og såret av slike generaliseringer. Å ha en tro er slettes ikke enkelt. Det er faktisk ganske vanskelig til tider, fordi man har flere faktorer å forholde seg til å livet. Det må da være utrolig mye enklere å bare tro på det man ser.
|
|
|
#54 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg mener det på noen måter kan være enklere å være ateist enn å være religiøs. Ihvertfall var det det for meg. Jeg vokste opp som kristen, og fikk en slags åpenbaring for noen år siden om at "Dette er det som er. Det er ikke noe mer. Det er ingen gud. Det finnes ingen overnaturlige vesener som bryr seg om hva jeg gjør eller ikke".
|
|
|
#55 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror det er temmelig jevnt fordelt.
|
|
|
#56 |
|
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaringI mitt hode er det en himmelvid forskjell på "troende" og "de som tror på spøkelser". Mye fordi de to egentlig ikke harmonerer så veldig, rent bibelsk. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Textrovert
|
Så enkelt kan det altså sies!
|
|
|
#58 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Esme da. Det var forhåpentligvis et eksempel satt helt på spissen - for der kjenner jeg meg overhodet ikke igjen.
|
|
|
|
#60 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Åndelighet og personlig erfaringJeg klarer ikke helt å se linken åndelig og religiøs/religion. Så å diskutere begge deler blir fryktelig vanskeligt.
|
![]() |
| Emneord |
| i want to belive, klarsynte, skeptisk, svaksynte, synsk, x-files |
|
|