|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Leser
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaring
Både åndelighet og religion har jo det til felles at ingenting kan bevises på klassisk vestlig måte.
|
|
|
#62 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Javel, for meg er åndelighet bevist, men ikke religion. Så jeg er ikke helt med på den.
|
|
|
#63 |
|
Leser
|
Åndelighet er ikke bevist på tradisjonell måte, at du har opplevd ting som du mener beviser det for deg er ikke helt det samme. Det er i alle fall dette som er stridens eple i slike diskusjoner, de som er religiøse eller tror på det åndelige kan ikke frembringe "holdbare beviser".
|
|
|
#64 |
|
representert
Sv: Åndelighet og personlig erfaringNei, jeg skrev jo det, åndelighet er bevist for meg! Og for meg er det ikke viktig å bevise det for deg eller noen andre. Jeg vet, har sett, har opplevd, jeg trenger ikke andres bekreftelse. :enkel:
|
|
|
#65 |
|
Har ponny, ønsker høyhest
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Åndelighet og personlig erfaringJeg er ikke særlig religiøs, men jeg er til dels åndelig. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Glamorøs
|
Du vet at den der "10 % av hjernen" er en myte?
Der tror jeg du tar feil. All den tid jeg har diskutert temaet beviser det motsatte, de aller fleste som tror på spøkelser/healing/ånder/engler osv går ikke bort fra denne troen selv om man kommer med langt mer vitenskapelige bevis og forklaringer. Jeg syns det er påfallende mange som søker de åndelige forklaringene først, og gjør dette utifra "hvis jeg ikke skjønner det, må det være mystisk"-teorien.
|
|
|
#67 |
|
representert
Sv: Åndelighet og personlig erfaring*poff*
Jente -96, gutt -04 Sist redigert av turi : 09-07-08 kl 21:04. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Jeg snakker ikke om 10 %- myten, men at det meste kan læres hvis man ønsker det. Jeg tror at intuisjonen er en av de tingene som kan trenes opp, og ikke en medfødt evne hos noen heldige utvalgte. Noen har helt sikkert mer talent enn andre, akkuratt som noen har lettere for matematikkk enn andre, men skal man bli god i noen av delene må man, øve, lese og trene. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Glamorøs
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaringPio, da får vi bare enes om å være uenige, rett og slett. Når jeg snakker om bevis mener jeg allmenngyldige bevis, ikke det å overbevise noen.
|
|
|
#70 |
|
Men hvordan tenker du at man skal kunne bevise åndelig aktivitet på en allmenngyldig måte? Det nærmeste man har kommet er vel utslag på måleinstrumenter ment for elektrisk aktivitet, men det beviser svært lite for min del ihvertfall.
At man ikke kan lære å spå, se fremtiden og heale- er det fordi du mener ingen kan det?
Ja, det kan vi enes om. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
Selvfølgelig kunne jeg vært med på det hvis et medium hadde veldig lyst til å prøve å overbevise meg. Men jeg tviler sterkt på at jeg ville blitt overbevist. Jeg kan ikke se for meg en situasjon der jeg ikke ville kunne finne en mer logisk forklaring enn at mediet snakket med min avdøde bestemor. Og selv om jeg personlig ikke hadde greid å finne en logisk forklaring betyr ikke at andre heller ikke ville greid det. Jeg mener, jeg aner ikke hvordan de fleste tryllekunstere gjør sine triks, men det betyr ikke at det er trolldom.
Jepp.
|
|
|
#72 |
|
Dette er en artikkel skrevet av en journalist som har èn erfaring som tenåring der han gikk til en håndtyder. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Glamorøs
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaringDet som forbauser meg er at hvis man har så mange klarsynte som er interessert i å hjelpe andre uten å få betalt for det, hvorfor er det ingen som greier å finne igjen bortkomne personer eller forhindre grusomme ulykker og voldshandlinger?
|
|
|
#74 |
|
Helt vanlig
|
Sv: Åndelighet og personlig erfaringJeg har for lenge siden innsett at FP ikke er stedet å lufte sine åndelige undringer, med mindre man liker å bli satt knallhardt til veggs for sine refleksjoner da.
|
|
|
#75 |
|
Er det ikke? Det er ikke noen hemmelighet at politiet innimellom benytter seg av klarsynte, selv om det ikke er så vanlig her i Norge. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Dette er jeg meget klar over, men jeg liker å bli tatt litt hardt, særlig av en søt berte som Glitter. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Passiv
|
Med rasjonelt mener jeg noe som logisk kan forklares og etterprøves av andre. Hvis man tyr til det åndelige når man ikke er i stand til å forklare noe ut fra dagens kunnskap, ja da mener jeg man beveger seg inn i den irrasjonelle sfære.
Tvert imot! Min bryter står PÅ hele tiden. Det innebærer at mine øyne er åpne. Åpne for at en hver hendelse har en rasjonell forklaring.
|
|
|
|
#80 |
|
Pauset
|
Jeg mener at om man er sanndrømt to ganger i løpet av sitt liv, så er ikke dette enormt mye og har med tilfeldigheter å gjøre... |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| i want to belive, klarsynte, skeptisk, svaksynte, synsk, x-files |
|
|