|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Passiv
|
Sv: -Hvordan kan noen som er så rike, ha så lite mellom ørene (VG)
|
|
|
|
#82 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Men det gjør nå engang journalistene. De redigerer i portrettintervjuer. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Leser
|
De redigerer ikke ut fra hva som er i offentlighetens interesse. De redigerer ut fra hva som selger, hva som vil skape kontrovers, hva som folk vil lese etc. Ut fra disse kriteriene var det jo et flott intervju selv om du ikke likte det.
|
|
|
#84 |
|
Aktiv
![]() |
Dette har jeg svart på en tre-fire ganger nå. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Leser
|
Det var ikke et spørsmål. Det var en konstatering at det du sier ikke har en sammenheng. Du bruker mor-Nille-er-en-sten-logikk. Fordi at journalister redigerer i portrettintervjuer (for å få de mer salgbare etc) så er det rimelig at denne spesifikke journalisten burde ha redigert dette spesifikke intervjuet slik du mener er korrekt. Dette stemmer ikke.
Ja.
|
|
|
#86 |
|
Aktiv
![]() |
Jeg er litt overrasket over at du ikke forstår at intervjuer blir redigert. Hvorfor du er sint på grunn av dette med "salgbarhet" skjønner jeg ikke. Det er kun deg selv som har trukket frem dette poenget. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: -Hvordan kan noen som er så rike, ha så lite mellom ørene (VG)Bingo: Alle her vet godt at intervjuer blir redigert. Det er bare du som mener at journalisten burde ha redigert vekk kommentarene til HA fordi han ikke har peiling, mens vi andre synes at det er greit journalistisk valg at journalisten med vilje lar det stå fordi det faktisk viser godt hvilken type HA er, altså åpenbart en type som uttaler seg fritt om ting han ikke har filla peiling på.
|
|
|
#88 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: -Hvordan kan noen som er så rike, ha så lite mellom ørene (VG)Det blir jo helt feil om en journalist skal endre på hva som ble sagt av intervjuobjektet bare fordi personen har noen uttalelser/meninger som er helt på vidda.
|
|
|
#89 |
|
Passiv
|
Det er da åpenbart at him forstår at intervjuer blir redigert. Det påpeker hun i flere av innleggene. Og ja, det er kun him som skrevet noe om salgbarhet, men det er da ingen hemmelighet at enhver artikkel (vitenskapelig eller i en avis) bearbeides slik at den fremstår som mest mulig interessant - eller salgbar, om du vil. |
|
|
|
#91 |
|
Aktiv
![]() |
Du må skille mellom "synspunkt" og "fakta". Haudemann Andersen må gjerne få lov til å slippe til med meningene sine. Men når han har misforstått rene faktaopplysninger er det journalistens oppgave å sørge for at det ikke kommer på trykk. Hensynet er her til avisenes lesere, ikke til Haudemann Andersen. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
© All rights reserved
|
|
|
|
|
|
|
#94 |
|
Leser
|
Jeg forstår at intervjuer blir redigert. Jeg er ikke sint. Det at det kun er jeg som nevner det har ingenting med diskusjonen å gjøre.
Som jeg sa i quoten, var ikke dette et spørsmål. Har du ikke lest det du quotet, eller?
|
|
|
#95 |
|
Aktiv
![]() |
FRP imponerer ikke i klimadebatten nei. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Aktiv
![]() |
Jeg synes du virker ganske sint ja. Du slenger rundt deg med kommentarer som dette og viser ikke særlig interesse for selve saken. Det synes jeg er dumt. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
|
Men skal de få bli sitert uten at journalistene tar ansvar for samfunnets kunnskap og sjekker faktaene? Eller gjelder det bare for ignorante investorer? |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Travelt opptatt
|
Er ikke det derfor man har kommentarfelt under slike intervjuer?
|
|
|
#99 |
|
Aktiv
![]() |
Det er åpenbart forskjell på folk som leser VG og folk som ikke gjør det. De fleste ønsker nok at det som står i avisen skal være riktig, men VG-lesere er kanskje ikke så nøye med det. Sensasjon og moro og babyer som er født med treben er jo mye gøyere å lese om. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
|
Dette begynner vel å bli litt pinlig, Bingo? |
|
|
|
![]() |
|
|