Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Åndelighet og personlig erfaring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-08, 14:11   #101
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åndelighet og personlig erfaring

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Dårlig underholdning i så fall. Jeg ser aldri på slike klarsynt/ånder-programmer. De er bare latterlige.

Og jeg mener "ser på" i overført betydning, for dette er programmer som jeg zapper raskt videre fra...

Gammel 10-07-08, 14:17   #102
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvorfor skulle man ikke tro på det? Fordi det er laget og vist på TV? Det var da et merkelig argument å bruke for å forkaste sannsynligheten for sånne evner. Jeg er på ingen måte et godtroende nek, men jeg har heldigvis ikke bikket over å blitt mistroisk til alt heller. Man skal riktignok ikke tro alt en hører, men jeg utelukker ikke sannsynligheten for at noe sånt kan stemme, og det skal andre forklaringer enn "vist på TV" til for at jeg skal bli skeptisk, altså.

Jeg har ikke sagt at man ikke skal tro på noe som har vært på TV. Det jeg mener er at det er naivt å tro på at de som lager TV-serien er objektive all den tid de har klar interesse for et spesielt utfall.

Å være skeptisk til sannhetsgehalten i underholdningsserier som går på TV er ikke det samme som å være mistroisk til alt.

Gammel 10-07-08, 14:18   #103
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes de er interessante og fascinerende, men jeg har sett tåpelige programmer av den kategorien også. Programmer hvor de bruker mer tid på å gjenta enn å skape. "Jakten på den sjette sansen" var derimot et OK innslag. Det hjelper kanskje å ha et åpent sinn og ikke tro at alt er en konspirasjon.

Gammel 10-07-08, 14:20   #104
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har ikke sagt at man ikke skal tro på noe som har vært på TV. Det jeg mener er at det er naivt å tro på at de som lager TV-serien er objektive all den tid de har klar interesse for et spesielt utfall.

Å være skeptisk til sannhetsgehalten i underholdningsserier som går på TV er ikke det samme som å være mistroisk til alt.

Jeg er absolutt skeptisk til underholdningsserier, men det betyr ikke at alt nødvendigvis er juks og bedrageri. Jeg bedømmer altså hva jeg tror og mener utifra hva jeg ser, og ikke på bakgrunn av konseptet.

Gammel 10-07-08, 14:21   #105
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg bedømmer altså hva jeg tror og mener utifra hva jeg ser, og ikke på bakgrunn av konseptet.

Hehe, ok.

Gammel 10-07-08, 14:51   #106
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Hehe, ok.

Innholdet, altså.

Gammel 10-07-08, 18:11   #107
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Nei, det er ingen hemmelighet. Det er heller ingen hemmelighet at "hjelpen" de tilbyr aldri fører noen vei. Eller har du noen eksempler hvor politiet kan bekrefte at saker er oppklart ved åndelig hjelp?

Jeg får litt Valen-asossiasjoner når jeg hører om såkalte klarsynte som vil hjelpe politiet.

Phil Phillips, engelsk medium og klarsynt bosatt i Tønsberg, ble raskt arrestert i en drapsak etter at han kom hit til Norge? Hvorfor? Han pekte ut plassen der han mente en savnet person lå, og dette viste seg å stemme. Tror du politiet gjerne vil offentliggjøre slike blødmer?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Som Nebbia sier, har hjelpen fra klarsynte noensinne ført til noe som helst? Har de noen gang kommet med opplysninger som ikke er så generelle, tilfeldige eller logiske at normal sunn fornuft kunne kommet frem til det samme?

Neppe. Det er også påfallende at alle de klarsynte kommer i ettertid av slike hendelser og sier at de så at kom til å skje. Hvorfor sa de ikke i fra da? Bestilte en annonse i New York Times? VG? Det kunne i allefall bevist at de snakket sant.

Men igjen så lurer jeg på hvor du har din erfaring og informasjon fra? Er det type nett-steder som "skeptisk.dk", eller har du selv vært i kontakt med noen slik at du kan gjøre deg opp en mening selv? Har du lest artikler som beviser at "alle klarsynte" kommer med informasjon i etterkant?

Jeg vet flere som har sett denne serien som sier det samme. Personlig så blir jeg helt overgitt over at det går an å tro på en serie som er laget på TV. Om det hadde vært sånn at ingen var klarsynte og serien ikke hadde hatt et grunnlag for å fortsette, tror du de hadde avblåst serien fordi de er så opptatte av å bringe sannhet ut til folket, eller tror du at de er først og fremst opptatt av å lage underholdning?

.

Hvis vi snur det på hodet, og antar at alle mennesker er mer eller mindre klarsynte, men at her var de ute etter å kåre den beste- ville ikke det vært underholdning nok å bringe til folket? Billigere blir det også.
Eller enda bedre- hva med et program der man avslører at klarsynte alltid tar feil, er juksemakere bløffmakere. Det hadde jo sikkert truffet et stort publikum?

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 18:24   #108
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skeptisk.dk kjenner jeg ikke til, ei heller Phillips (men etter litt googling har jeg funnet ut at han har ekstremt dårlig estetisk sans, i allefall). Som jeg har sagt tidligere, jeg har fått satt opp horoskop og jeg har blitt forsøkt healet (mot min vilje, det kom litt bardus), jeg har blitt spådd en gang og jeg har lest metervis om parapsykologi og annet uforklarlig.

Jeg har ikke lest artikler som sier at alle klarsynte kommer med info i etterkant, men jeg har til gode å høre noen advare mot store ulykker i forkant. Det regner jeg med at en klarsynt ville gjort, hvis vedkommende hadde samvittigheten i behold.

Jeg har derimot lest (og hørt om) haugevis med tilfeller hvor klarsynte har kontaktet mennesker som har vært utsatt for grusomme ting, uten at det har ført til noe som helst. Hvis f. eks. et barn var kidnappet og en klarsynt hadde greid å finne det igjen (og det uten tvil var fordi vedkommende var klarsynt, og ikke involvert i hendelsen) så regner jeg det som temmelig sannsynlig at akkurat det hadde kommet frem.

Det finnes også flere ulike organisasjoner og privatpersoner som lover bort massevis av penger til dem som greier å bevise at de har slike evner, ingen har noensinne krevd dise pengene. Blant annet gjorde det svenske programmet Insider med Robert Aschberg et forsøk for noen år tilbake med Sveriges mest kjente spåkone, hun greide desverre ikke testen. Som hun hadde gått med på å utføre, og godkjente som en god test i forkant.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 19:34   #109
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

*poff

Sist redigert av turi : 10-07-08 kl 19:56. Årsak: Kom til ett nivå som ikke var noe for meg
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 19:38   #110
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Det finnes også flere ulike organisasjoner og privatpersoner som lover bort massevis av penger til dem som greier å bevise at de har slike evner, ingen har noensinne krevd dise pengene.

Jepp det stemmer. James Randi Educational Foundation har utlovet en belønning på 1 million dollar til den som viser at man har paranormale evner utover det som er statistisk signifikant. De som søker om å være med blir med på å designe studien og begge parter er enige om at opplegget er ok før man begynner å teste.

Her er en logg over deltakere og hvilke protokoller som er foreslått. Dersom man for eksempel kan vise at man finner vann med kvister, så får belønningen. Protokollen kan f.eks være at man blir enig om et område som er så og så mange kvadratmeter, at man finner to mål innenfor en radius på så og så mye. Det er fortsatt ingen som har kommet gjennom testene, og dersom klarsynthet, vannleting med kvister, tankelesing etc var reelt så burde det finnes noen som hadde klart dette.

Gammel 11-07-08, 12:55   #111
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Phil Phillips, engelsk medium og klarsynt bosatt i Tønsberg, ble raskt arrestert i en drapsak etter at han kom hit til Norge? Hvorfor? Han pekte ut plassen der han mente en savnet person lå, og dette viste seg å stemme. Tror du politiet gjerne vil offentliggjøre slike blødmer?

Hvordan vet du dette?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-08, 13:03   #112
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det finnes et fenomen som er ganske fasinerende.
Det er at man har mange stadier av bevissthet og at man faktisk kan oppleve å drømme selv om man er våken. Jeg har opplevd å ikke være sikker på om jeg drømmer eller er våken mens jeg sover og kan våkne opp småforvirra. De som har dette i enda sterker grad kan oppleve "bortføringer til verdensrommet", se vanvittige ting ol.

Jeg tror det finnes logiske årsaker til veeeeldig mye...

I gjennomsnitt hver 90 minutt faller vi inn i en slags hypnotisk tilstand. Vi er våkne, men likavel litt "fjerne". Det er ikke farlig og det har ingenting å si om du feks kjører bil når det intreffer.

Mange har kanskje opplevd at de er ute å kjører, og når de kommer frem kan de nesten ikke skjønne hvordan de kom seg dit. Eller du sitter i sofan og ser på tv, og husker nesten ikke hva du har sett på, følelse av at du ikke kjenner beina dine feks, mens du sitter å slapper av i sofan etc.

Dette fortale en psykolog til meg, som også driver med hypnose. Spennende greie! Utrolig hva det kan hjelpe folk med.

Selv har jeg ikke opplevd så mye personlig, men mye som har berørt meg indirekte. Og jeg tror definitivt på at det finnes mye vi ikke kan forklare. Mamma har sterk intuisjon og evner hun ikke tør å åpne ordentlig opp for.

Gammel 12-07-08, 17:18   #113
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Det ER mer mellom himmel og jord. Hva skulle det ellers være

Gammel 12-07-08, 17:19   #114
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Mamma har sterk intuisjon og evner hun ikke tør å åpne ordentlig opp for.

Hvordan vet hun at hun har dem da?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-08, 18:19   #115
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mange som påstår slike ting lider ofte av nattskrekk.

Narkoleptikere og andre med søvnforstyrrelser opplever slike ting stadig.
Inkludert meg selv.
Men jeg VET at det er drømmer og prøver å slappe av når jeg ser og hører ting som ikke er der.
Selv om det ser og føles ekte ut.

Har sett på meg selv sove i sofaen fra taket jeg. Fly rundt i huset fra rom til rom også-
Det var forferdelig skremmende samtidig veldig fasinerende og spennende.

Jeg selv er agnostiker.
Jeg har ingen religiøs tro etc, men at det finnes noe der ute, det tror jeg nok, men hva? Aner ikke.

Synes tema er spennende og håper jeg får oppleve noe en gang.
Selv om jeg tror jeg har det og fått bekreftet av flere at de og har hørt det jeg har hørt, men en VET jo ikke.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-08, 19:57   #116
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitter og Esme har som vanlig skrevet alt jeg har å si når det gjelder dette spørsmålet.

Gammel 12-07-08, 20:52   #117
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg er enig med Mimmen.

Og så er jeg litt sjokka over Skremmern som TROR på det hun ser på underholdningsTV (TVNorge til og med) og anbefaler feks filmen "Quiz Show" e.l. som lørdagsunderholdning neste gang istedet.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-08, 20:26   #118
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hvordan vet du dette?

Han fortalte det selv.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-08, 21:16   #119
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg tror at det finnes mye rart.
Og ja, jeg har endel personlig erfaring.

Svar

Emneord
i want to belive, klarsynte, skeptisk, svaksynte, synsk, x-files

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47.