Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du redd for å kjøre i tunnel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-08, 01:54   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du redd for å kjøre i tunnel?

Jeg har nylig tilbakelagt uendelig mange mil på norske veier, og ergrer meg grønn over hvordan mange bilister bråbremser før de kjører inn i tunnelen, mens de er i tunnelen, ved f.eks. møtende trafikk (til tross for to kjørefelt), en bitteliten sving, dråper fra tunneltaket og hva har du. Veldig påfallende er det hvert fall når de skal kjøre inn i tunnelen, de bremser skikkelig, altså! Tunnelskrekk er riktignok utbredt, men hallo?

Forandrer du kjørestil når du skal gjennom fjellet?

Gammel 22-07-08, 01:57   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du redd for å kjøre i tunnel?

Nei. Her jeg bor kommer man ikke langt med tunnellskrekk.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 01:57   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jupp. Jeg misliker tunnelkjøring veldig, men jeg bremser ikke opp. Jeg kjører som en gal. Helt automatisk trykker jeg inn gassen og fyker igjennom.

Ikke så bra det heller kanskje...

Når jeg sitter på har jeg ikke noe anstrengt forhold til tunnelene, så jeg vet ikke helt hva det er for noe.

Gammel 22-07-08, 02:00   #4
Kneazle
Passiv

Standard

Jeg kjører nok en anelse fortere enn vanlig. For å få det overstått, liksom. Er alltid glad når jeg ser lyset i enden av en lang tunell. Jeg hater virkelig å måtte kjøre gjennom Svartistunellen, som er 7,5 km lang. Og jeg hater å ligge bak de sinkene du beskriver. :lettere klaustrofobisk:

Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 02:01   #5
Kneazle
Passiv

Standard

Du och jag, Kirsebær.

Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 02:02   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke redd for tunneler og tror ikke jeg kjører annerledes i dem enn ellers. Har kjørt gjennom 18-20 stk i dag, faktisk.

Veldig påfallende er det hvert fall når de skal kjøre inn i tunnelen, de bremser skikkelig, altså!

Akkurat det å kjøre inn i tunnelen kan jo være ganske ekkelt pga at øynene må omstille seg fra lys til mørke. Mange føler seg nok nesten blinde i noen sekunder, og da er det en naturlig reaksjon å bremse ned. Mora mi sier at overgangen har blitt verre med årene fordi øynene omstiller seg tregere. Trikset er å bruke solbriller og ta dem av i det man kjører inn i tunnelen. Jeg bruker faktisk sånne vippe-solbriller til å feste på brillene for å kunne gjøre dette. (De brukes aldri ellers, altså!)

Gammel 22-07-08, 02:03   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, jeg forandrer ikke kjørestil, dog er jeg ekstra observant på møtende trafikk. Jeg liker tunneller.

Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 02:05   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg hater virkelig å måtte kjøre gjennom Svartistunellen, som er 7,5 km lang.

Den er jo helt ekstrem da, siden den er så smal. Tenker med gru på den gangen jeg var guide i en buss med tyske turister og bussjåføren knerta høyre sidespeil i et ublidt møte med tunnelveggen. Måtte debriefe de stakkars turistene etterpå.

Gammel 22-07-08, 02:06   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Akkurat det å kjøre inn i tunnelen kan jo være ganske ekkelt pga at øynene må omstille seg fra lys til mørke. Mange føler seg nok nesten blinde i noen sekunder, og da er det en naturlig reaksjon å bremse ned. Mora mi sier at overgangen har blitt verre med årene fordi øynene omstiller seg tregere. Trikset er å bruke solbriller og ta dem av i det man kjører inn i tunnelen. Jeg bruker faktisk sånne vippe-solbriller til å feste på brillene for å kunne gjøre dette. (De brukes aldri ellers, altså!)

Hva er det de forventer da? At det sitter en bjørn på innsiden av tunnelåpningen? At kjørefeltene er borte? At tunnelåpningen ikke er der? Det kan være så "logisk" og "naturlig" som det bare vil, idioti er det likefullt.

Gammel 22-07-08, 02:06   #10
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja jeg er redd, redd for å treffe kanten, fjellet eller annen bil.
Jeg har større pupiller enn normalt, så jeg slipper inn for mye lys når det er mørkt, så det tar lenger tid å se tydelig igjen etter møtet med en bil, liker det slettes ikke.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 02:09   #11
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er det de forventer da? At det sitter en bjørn på innsiden av tunnelåpningen? At kjørefeltene er borte? At tunnelåpningen ikke er der? .

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 02:16   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Hva er det de forventer da? At det sitter en bjørn på innsiden av tunnelåpningen? At kjørefeltene er borte? At tunnelåpningen ikke er der? Det kan være så "logisk" og "naturlig" som det bare vil, idioti er det likefullt.

Sikkert en bjørn.

Her i strøket er det mange tunneler som svinger fra rett innafor åpninga. Noen har også port ca 10 meter inn som snevrer inn kjørebanen. Ganske greit å se hvor man kjører da.

Gammel 22-07-08, 02:22   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man bor f.eks. i Livenland, så er det ikke nødvendigvis 2 felter i alle tunneller. Det kan være greit å omstille øynene et sekund før man gasser på igjen.

Ikke at jeg gjør det, seff. Jeg er jo tøffere enn togene.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 02:25   #14
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg forventer kanskje at jeg kan møte på en bjørn så klart, og da må jeg jo kjøre litt pent så jeg i allefall får tatt et bilde av den.

Er ikke ofte vi kjører gjennom noen tunnel, som regel bare småtunneler, de går greit, men innrømmer at jeg ikke liker de som er flere km lange. Bremser kanskje ned litt, men prøver å holde fartsgrensa.

Gammel 22-07-08, 02:26   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Hvis man bor f.eks. i Livenland, så er det ikke nødvendigvis 2 felter i alle tunneller. Det kan være greit å omstille øynene et sekund før man gasser på igjen.

Hvis man bor i Livenland, så lukker man det ene øyet i ca 10 sekunder før man kjører inn i tunnellen. Da er man omstilt og gasser på, som vanlig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 02:30   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Hvis man bor i Livenland, så lukker man det ene øyet i ca 10 sekunder før man kjører inn i tunnellen. Da er man omstilt og gasser på, som vanlig.

Fordelen med Livenland er jo at når man kjenner bussruten, er ikke sjansen så stor for å møte noen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 02:38   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er med få unntak alltid klarering nok til at to biler kan passere.

Gammel 22-07-08, 03:15   #18
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg lar meg irritere over det samme som deg Skremmern. Men fikk forklart at det var på grunn av dette med lys/mørke som gjorde at folk oppførte seg slik når de kjørte inn i tuneller. Hvorfor de driver og bremser midt i tunellen derimot, er det ingen som kan svare meg på.

Gammel 22-07-08, 03:30   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det er kanskje en forklaring, men ingen unnskyldning. Vi opplever alle overgangen på samme måte, man trenger ikke bremse av den grunn.

Gammel 22-07-08, 03:37   #20
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Det er kanskje en forklaring, men ingen unnskyldning. Vi opplever alle overgangen på samme måte, man trenger ikke bremse av den grunn.

I know!
Jeg bruker alltid solbriller når jeg kjører, disse vippes opp i det jeg skal inn i en tunell.
(Tunnel, tunell, tunnell??? *piv*)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.