Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tegnsetting: Hvor skal kolon være?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-08, 00:13   #21
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tegnsetting: Hvor skal kolon være?

Nei, man bør vel ikke ha stor bokstav og punktum inne i en parantes (med mindre det er flere setninger. Det hender her inne. Har jeg hørt.)?

Ellers blir parantesen som en innskutt bisetning, blir den ikke?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 00:22   #22
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Nei, man bør vel ikke ha stor bokstav og punktum inne i en parantes (med mindre det er flere setninger. Det hender her inne. Har jeg hørt.)?

Hm. Skal det ikke kun være spørsmålstegn på slutten her da, og ikke både spørsmålstegn og punktum?

Slik:
Nei, man bør vel ikke ha stor bokstav og punktum inne i en parantes (med mindre det er flere setninger. Det hender her inne. Har jeg hørt.)

Eller:
Nei, man bør vel ikke ha stor bokstav og punktum inne i en parantes (med mindre det er flere setninger. Det hender her inne. Har jeg hørt?)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 01:13   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av dem går vel? Hovedsetningen må avsluttes, etter parantesen. Det riktigste antar jeg vil være (... Har jeg hørt)? Men det ser temmelig noldus ut, det også.

- No. 4 -
Gammel 22-07-08, 01:15   #24
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ingen av dem går vel? Hovedsetningen må avsluttes, etter parantesen. Det riktigste antar jeg vil være (... Har jeg hørt)? Men det ser temmelig noldus ut, det også.

Ja, jeg aner ikke, og jeg bør vel vite slikt? I og med at jeg snart er norsklærer?

Gammel 22-07-08, 01:19   #25
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Skilpadda? Du er vel Parantesdronningen?

- No. 4 -
Gammel 22-07-08, 08:16   #26
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville droppet hele parentesen, og skrevet som følger:

Noen praktiske opplysninger: Opplysning 1, opplysning 2, osv.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 08:19   #27
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Hm. Skal det ikke kun være spørsmålstegn på slutten her da, og ikke både spørsmålstegn og punktum?

Slik:
Nei, man bør vel ikke ha stor bokstav og punktum inne i en parantes (med mindre det er flere setninger. Det hender her inne. Har jeg hørt.)

Eller:
Nei, man bør vel ikke ha stor bokstav og punktum inne i en parantes (med mindre det er flere setninger. Det hender her inne. Har jeg hørt?)

Man skal både kunne ta bort parentesen og alt innholdet, og alt skal stemme, OG man skal kunne ta bort bare parentes-tegnene og alt skal stemme.

Så hverken alternativet med . inni parentesen og ? på utsiden er riktig, eller bare . inni eller bare ? utenpå.

Mitt forslag må være:

Nei, man bør vel ikke ha stor bokstav og punktum inne i en parantes (med mindre det er flere setninger. Det hender her inne. Har jeg hørt)?

Men ikke hør på meg, jeg er ikke utdannet enda. Bare vent - om 4 år kommer jeg med svaret.

Gammel 22-07-08, 11:02   #28
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Men ikke hør på meg, jeg er ikke utdannet enda. Bare vent - om 4 år kommer jeg med svaret.

Jeg hører på deg, for jeg er enig.

Gammel 22-07-08, 11:40   #29
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Finn-Erik Vinje: Skrivereglar (1999):
Når det som står i parentes, er lagt til som ein del av setninga, står punktum etter parentesen (som her).

Utropsteikn og spørsmålsteikn står innanfor parentesen når dei høyrer med til innskottet elller tillegget: Den boka du lånte (hugs kva du lova!), har du ikkje levert tilbake.

Derimot: Legg vekt på denne sida av saka (jf. brevet mitt av 20.3.1995)!

Så det blir vel eit spørsmål om teiknet er ein del av utsagnet i parentesen, eller ein del av heile utsagnet?

Gammel 22-07-08, 11:43   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke så mange regler, bortsett fra den som lalill refererer, og den kan jo Teo også. Men språkfølelsen min protesterer litt på det samme som Elinblu - jeg synes det ser feil ut å starte en setning med stor bokstav inni en parentes når setningen foran parentesen ikke er avsluttet.

Gammel 23-07-08, 23:55   #31
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Jeg syns det viktigste er at dere diskuterer det slik at dere kan underholde meg. Egentlig kanskje både kolon og paranteser er oppskrytt? Det blir mye mer rom for feiltolkninger og morsomheter om man bare dropper hele greia.

Grey er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 23:58   #32
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppkrytt!? Man kan da ikke klare seg uten kolon og parenteser. For ikke snakke om semikolon.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 00:12   #33
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Ja, kanskje du har rett.
Kanskje jeg bare har fått nok øl? Tror du det kan ha en innvirkning på en persons mening om behov for tegnsetting?

Grey er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 00:16   #34
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Oppkrytt!? Man kan da ikke klare seg uten kolon og parenteser. For ikke snakke om semikolon.

Gammel 24-07-08, 00:20   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg skylder på gammelt og utslitt tastatur (og dårlig korrekturlesning ).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:59.