|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tegnsetting: Hvor skal kolon være?Nei, man bør vel ikke ha stor bokstav og punktum inne i en parantes (med mindre det er flere setninger. Det hender her inne. Har jeg hørt.)?
![]() |
#22 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Tegnsetting: Hvor skal kolon være?
Hm. Skal det ikke kun være spørsmålstegn på slutten her da, og ikke både spørsmålstegn og punktum? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tegnsetting: Hvor skal kolon være?Ingen av dem går vel? Hovedsetningen må avsluttes, etter parantesen. Det riktigste antar jeg vil være (... Har jeg hørt)? Men det ser temmelig noldus ut, det også.
![]() |
#24 |
© All rights reserved
|
Ja, jeg aner ikke, og jeg bør vel vite slikt? I og med at jeg snart er norsklærer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Tegnsetting: Hvor skal kolon være?Jeg ville droppet hele parentesen, og skrevet som følger:
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man skal både kunne ta bort parentesen og alt innholdet, og alt skal stemme, OG man skal kunne ta bort bare parentes-tegnene og alt skal stemme.
![]() |
#29 |
Ute av produksjon
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tegnsetting: Hvor skal kolon være?Finn-Erik Vinje: Skrivereglar (1999):
![]() |
#30 |
flisespikker
|
![]() Sv: Tegnsetting: Hvor skal kolon være?Jeg kan ikke så mange regler, bortsett fra den som lalill refererer, og den kan jo Teo også. Men språkfølelsen min protesterer litt på det samme som Elinblu - jeg synes det ser feil ut å starte en setning med stor bokstav inni en parentes når setningen foran parentesen ikke er avsluttet.
![]() |
#31 |
sangfugl
|
![]() Sv: Tegnsetting: Hvor skal kolon være?Jeg syns det viktigste er at dere diskuterer det slik at dere kan underholde meg. Egentlig kanskje både kolon og paranteser er oppskrytt? Det blir mye mer rom for feiltolkninger og morsomheter om man bare dropper hele greia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
sangfugl
|
![]() Sv: Tegnsetting: Hvor skal kolon være?Ja, kanskje du har rett. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|