Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-08, 10:24   #61
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi kan få utendørs røykeforbud (VG)

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Jeg røyker. Dvs av og til, det er vel tre dager siden sist nå, så det er sjeldent. Jeg røyker alltid ute, vasker hendene godt når jeg kommer inn igjen og har alltid en tyggis eller pastill klar. Vet at det ikke fjerner alle spor, men jeg tar de hensyn jeg kan. Jeg røyker ikke i nærheten av barn eller voksne som jeg vet eller er usikker på om har noe imot det ute. Jeg røyker ikke rett før jeg går på bussen,vil ikke at sidemannen skal måtte sitte i den ekle røykestanken min. Jeg kysser ikke min ikke-røykende mann rett etter en røyk, heller ikke ungene. Det er mye arbeid å være en hensynsfull røyker

Men en LOV. Det er så voldsomt, så bastant. Vet ikke helt hva jeg synes om det. Må tygge litt på den.

Hadde alle gjort som deg hadde vi jo ikke trengt en lov.

Gammel 17-07-08, 10:35   #62
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det var før 2006. Da kom FP, og røykere og ikke-røykere ble igjen likestilte.

Jeg bruker alle "røykepausene" mine på FP ja.

Det er fortsatt mange hensynsløse røykere. I går var vi i Sommarland i Bø og ved vårt bord, der noen satt og spiste, kom tre røykere og slo seg ned og alle fyrte opp samtidig. Sjarmerende gjeng.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-08, 11:25   #63
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har flere ganger vært nødt til å holde pusten på vei inn på sykehuset,
da jeg skal på kontrollrøntgen av lungene mine.
Har lyst til å rope stygge ting, men det er vanskelig når man samtidig må holde pusten.
Jeg ser stygt på dem da, med en hånd over munn og nese, som om det hjelper noe.

Jeg har vært røyker selv, men en hensynsfull en. Røyket aldri på steder der folk kunne få røyken på seg, som i busskurs f.eks.
Noe så irriterende. Jeg må stå ute i regneværet med barnevogna fordi noen skal sitte inne i busskuret og røyke. Makan.

Gammel 22-07-08, 19:59   #64
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det erjammen mange ufine ikke røykere også.
Var på Tusenfryd i dag og gikk ut av hovedporten, og ganskje langt ut ut på siden av inngangen (ca 5 meter unna tenker jeg).
Enda så var det ei som prestert å komme ganske nære oss.
Hun begynte å prate i mobilen og klaget over alle rundt henne som røyket.........
(vi var vel 4-6 stk som stod der..)

Gammel 23-07-08, 01:21   #65
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ufint å klage over at man blir plaget av røyk?

Gammel 23-07-08, 12:59   #66
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

... Noen ganger har jeg lyst å gå bort og spør om de ikke har sett skiltet, men tørr aldri.

Jeg er røyker og kan snakke med slike drittsekker, men dere som ikke røyker vil IKKE bli godt mottatt, uansett hvor forsiktig du kommer med henvendelsen. Den forskjellen har jeg testet flere ganger.

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

... Jeg synes det er idiotisk at folk røyker ved inngangen til sykehus osv, men dette er vel stort sett pasienter og jeg mener de burde fått et alternativt sted....

Nåja, jeg har sett vel så mange ansatte og pårørende utenfor sykehusene. Det å være pasient syns jeg uansett ikke fritar en for å ta hensyn til andre.

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

... Var på Tusenfryd i dag og gikk ut av hovedporten, og ganskje langt ut ut på siden av inngangen (ca 5 meter unna tenker jeg). Enda så var det ei som prestert å komme ganske nære oss. Hun begynte å prate i mobilen og klaget over alle rundt henne som røyket......... ...

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er det ufint å klage over at man blir plaget av røyk?

Det er ufint å klage over å bli plaget av noe man selv har oppsøkt. Når røykerne har plassert seg vekk fra folk...

Må si at så lenge så mange av oss røykere tar så lilte hensyn til omgivelsene ute, er det ikke noe rart om grunneiere, lovmakere og annet tenker å forby røyking også i friluft. Fra artikkelen HI henviste til henter jeg

Sitat:

- Selv om du er utendørs er det dermed ikke sagt at det ikke plager folk, sier Solem til VG Nett.
...
Det er imidlertid ikke alle som imøteser flere røykeforbud. Leder av Stortingets Helse- og omsorgskomitè Harald T. Nesvik (Frp) mener nok er nok.
...
Nesvik var motstander av røykeloven da den kom, men er i dag tålelig fornøyd med resultatene.

- Røykeloven har kommet for å bli og det må vi akseptere. Det har gått seg til etter noen år, men å gå lenger synes jeg ikke vi skal gjøre. Jeg mener at man i minst mulig grad skal regulere enkeltmenneskets frihet.

Men hvem sin frihet snakker han om? De som blir kvalme og plaget av røyk eller de som røyker?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 13:05   #67
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det er ufint å klage over å bli plaget av noe man selv har oppsøkt. Når røykerne har plassert seg vekk fra folk...

Vekk fra folk? Det er godt mulig (og veldig sannsynlig) at det var flere som sto utenfor inngangen og røykte, og at det dermed ikke var lett å unngå røyk.

Gammel 23-07-08, 13:13   #68
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Antakelig har du rett i det, Safran. Trekker hele uttalelsen vekk. Men innrømmer gladelig at jeg faktisk har opplevd å stå langt pokker vekk fra folk, hus og annet som kunne infiseres av røykingen min og blitt oppsøkt av en som kom helt bort til meg, nesten innenfor armslag og så klagd over at det ikke var mulig å unngå de jæ**ige røykerne. Og da var det ganske mange mål uten røykere rundt oss! Men det er sjeldent slikt skjer. Som regel er det røykerne som ikke forstår det der med å ta hensyn, overalt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 14:16   #69
Wit
Av og på bruker

Wit sin avatar

Wit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg anser meg selv som en hensynsfull røyker. Skal slutte da men.......
Jeg røyker IKKE i busskur og steder med andre mennesker. Det skal være mulig for alle å unngå røyk uten å nødvendigvis måtte miste bussen...

Jeg er for at det blir røykeforbud rett utenfor dører osv der folk nesten må gå for å få utført ærendene sine.

MEN, jeg syns også at mange kan tenke seg om når de sprayer seg med parfyme og annet om morgenen. Det er ofte så ille at jeg ikke får puste.... Det syns jeg ofte er verre en røyk (og ja, selv om jeg røyker er jeg ikke veldig begeistret for å stå i et busskur sammen med en som røyker rett ved siden av meg).

Wit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 00:30   #70
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Knurr! Jeg skulle ønske røyking utenfor folks soveromsvinduer var forbudt. Det er varmt, og vi lufte. Gleden er ikke akkurat overveldende over å få røyk sivende inn til meg og babyen. Ja ja, det luftes jo heldigvis ut igjen etter en stund..

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 00:39   #71
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det er faktisk ufattelig tragisk når man får røyk inn vinduene der man bor. Her i blokka er det så dårlig ventilasjon at vi får røyk inn overalt, helt grusomt. Og ei venninne av meg har en liten gutt med astma, og han kan aldri ha soveromsvinduet sitt åpent, for naboen sitter og damper utfor rett under vinduet hans så all røyken siver inn. Jeg HATER røyk!

Gammel 25-07-08, 00:40   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Tenk om de kunne oppfunnet en røyk-type der man bare inhalerte røyken og ikke blåste den ut igjen, at man bare svelget røyken? Og at det ikke røykte av selve røyken? :drømme:

Gammel 25-07-08, 00:43   #73
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tenk om de kunne oppfunnet en røyk-type der man bare inhalerte røyken og ikke blåste den ut igjen, at man bare svelget røyken? Og at det ikke røykte av selve røyken? :drømme:

Ja, eller en slags romdrakt som røykere måtte ha på seg, hvor de fikk gå rundt i sin egen røyk!

...neida. Jeg har vært røyker selv, men jeg skjønner virkelig ikke poenget med røyk.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 00:47   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Enda bedre. Nei, det hadde vært fantastisk om røykerne kun fikk røyk på SEG. Da hadde vi jo sluppet disse problemstillingene.

Gammel 25-07-08, 00:51   #75
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

I en ideell verden hadde ingen røykt, og helt uredigert hadde et totalforbud mot røyke/røykesalg vært deilig! Jeg kunne gått ut og inn fra jobb, sykehus, kjøpesenter etc uten å holde pusten og moren min kunne flyttet fra tungvint hus og inn i lettvint leilighet (noe hun i dag ikke tør pga risiko for røykende naboer).

Jada, jeg er nok enig i innlegg om lover som ikke håndheves eller er urealistiske, men det er lov å drømme!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 00:54   #76
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg drømmer med deg jeg, Balanse. Røyk er noe av det jeg reagerer mest på, jeg blir kvalm og dårlig i evigheter etter å ha sniffet litt på røykelukt. Ergo er jeg dårlig omtrent hver dag jeg bare stikker hodet utfor døra, ja jeg trenger ikke DET engang siden naboene her er så behjelpelige med å sende inn lukta i leiligheten vår.

Røyk havner jo overalt, uansett hvor man står! Utfor kjøpesenteret her står de ofte i fleng, og røyken er over et så stort område at jeg jo må holde pusten i fem minutter om jeg skal slippe å kjenne lukta. Faens dritt!

Gammel 25-07-08, 01:14   #77
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Dulter på Iset. Jeg har virkelig store problemer med røyk, jeg kan faktisk bli fysisk dårlig om det er mye og jeg ikke er i knallform. Jeg er hyperreaktiv, det kan jo ha noe med saken å gjøre?

Gammel 25-07-08, 01:18   #78
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei, Safran, vi er jo "hysteriske", må vite. Det er i hvertfall det jeg alltid får høre, spesielt av røykere. Ja til og med av min storrøykende mamma, som sitter og damper ned leiligheten sin når vi er der med barna.

Gammel 25-07-08, 01:20   #79
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Ja, jeg har mang en gang fått beskjed om at jeg er hysterisk. Men det kan jeg leve med. Stort sett.

Gammel 25-07-08, 23:15   #80
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Gjerne for meg. :usympatisk:

For meg må man gjerne kriminalisere hele røyken.

Vi er fler

*antirøykefanatisk sykepleier*

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.