Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg tror ikke vi er fryktelig uenige, him. Som jeg skrev i det første innlegget mitt, så er jeg enig i at jeg tror fint man kan oppdra barna sine godt uten teoretisk kunnskap og refleksjoner, at dette altså ikke er "nødvendig" - jeg mente bare at det kan være nyttig for de fleste.
Ja, der er vi enige,
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda
Selvsagt kan du si at noen som gjør alt riktig i forhold til sine barn ikke trenger noen opplæring eller eksperttips, og det kan jeg godt være enig i, men det er jo egentlig en ganske teoretisk problemstilling ettersom litt av "problemet" jo er at man ikke selv kan vite om man hører til i denne gruppen. 
Jo, men det er der jeg vil tro vi er uenige. Jeg vil tro at mange har en følelse for hva som er deres svake og sterke sider som oppdragere etter hvordan de selv er blitt oppdratt. Dette er selvfølgelig ikke noe som vil stemme 100%, men jeg vil tro at det vil stemme ganske greit for de fleste. Jeg har i alle fall en følelse for hva jeg gjør bra nok og hvor jeg må legge ned en innsats.
Føler ikke du at det er områder hvor du som oppdrager gjør en god jobb og områder hvor du er usikker på hva som er riktig å gjøre? Og hvis du har det tror du ikke denne vurderingen stemmer sånn nogenlunde?