Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når lærte barna å svømme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor gamle var barna da de lærte å svømme
Under ett år 0 0%
ett år 0 0%
to år 2 2,41%
tre år 6 7,23%
fire år 11 13,25%
fem år 11 13,25%
seks år 15 18,07%
syv år 4 4,82%
åtte år 6 7,23%
ni år 3 3,61%
ti år eller eldre 1 1,20%
barna/barnet kan ikke svømme, jeg spesifiserer i tråden om hvor gammelt barna/barnet er 40 48,19%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 83. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-08, 11:54   #41
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når lærte barna å svømme?

Hvor går grensen for "kan svømme"?

Herremannen har kunnet svømme, komme opp for å ta luft og svømme videre siden vinteren han var 3-4 år. Før det kunne han uten problem svømme i hvert fall 7-8 meter (under vann) fra 2-års alderen. Men mer enn en eller to ganger begynner å bli slitsomt. Han klarer ikke å svømme f.eks. 25 meter enda, men det er ikke langt unna. Han kan crawle, han kan svømme ryggsvømming, men brystsvømmingen sitter ikke helt enda, men han kommer fremover, dog ikke med perfekt teknikk.

Han har gått på babysvømming/svømmekurs siden han var 8 uker med et års pause. Nå er han 5,5.

Jeg tror at han uten problem kan svømme 25 meter ryggsvømming. Kan han svømme eller kan han ikke? Kanskje ikke i denne sammenhengen?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 11:57   #42
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvorfor synes du de skal lære det i ung alder? (Nå spørs det jo hva du mener med ung alder, da).

Hvis de faller i vannet. For oss føles det veldig viktig at Herremannen er flink på å svømme. Vi har hytte helt ved vannet. Selvsagt må vi overvåke ham, men et uhell kan jo i verste fall skje. Faller han ned fra bryggen og vi er tilstede så blir han ikke heller så redd som han ellers skulle bli (tror jeg).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 13:43   #43
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste på 6 år lærte det nå i ferien. Hun har gått på svømmekurs i vinter, og kunne både "hundekravle", svømme under vann og flyte på ryggen og sparke med bena så hun svømte på rygg uten å bruke armer. Men nå i ferien klarte hun endelig kunsten å svømme vanlig.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 13:48   #44
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anbefaler forresten svømmekurs på det varmeste. De brukte litt tid på koordinasjon ben og armer, men faktisk mest tid på det å bli trygg i vannet, holde seg flytene og å kunne komme seg opp på en gjenstand som fløt i vannet. Tung jobbing, men veldig nyttig å lære seg.

Gammel 01-08-08, 15:28   #45
Left
Passiv

Standard

Krølle blir 5 om en mnd, og holder seg flytende, og kommer seg fremover, men jeg vil nok ikke kalle det svømming.

Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 15:28   #46
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Mine to jenter har lært seg å svømme sommeren etter at de har fylt 5.

Gammel 01-08-08, 15:44   #47
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Eldste husker jeg ikke, men hun kan svømme ihvertfall.
Mellomste var 6,5 -7 år, og han elsker å oppholde seg i vann.
Minste holder på å lære seg å flyte med armringer, er ikke i nærheten av å kunne svømme.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 15:48   #48
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

8 åringen begynner å kunne holde seg i live i allefall over vann, mens 3,5 åringen er faktisk tryggere i vannet ikke riktige svømmetak men hun kommer seg fremover og holder seg flytende, eldste er litt mere forsiktig type yngste er klin gal, de er vel ikke akkurat svømmedyktige noen av dem, men vi kan bade på dypet hele gjengen.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 16:43   #49
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg og min svoger hadde en diskusjon om svømming i sommer.
Etter et kjapt søk på internett konkluderte han med at å kunne å svømme er når de kan svømme 200m.

Min 04 modell kan ikke svømme, men han storkoser seg i vann og kommer seg fremover med armringer på.

Gammel 01-08-08, 16:52   #50
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Jeg og min svoger hadde en diskusjon om svømming i sommer.
Etter et kjapt søk på internett konkluderte han med at å kunne å svømme er når de kan svømme 200m.

Min 04 modell kan ikke svømme, men han storkoser seg i vann og kommer seg fremover med armringer på.

Okei, da var mine seks og syv.

Gammel 01-08-08, 22:14   #51
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor synes du de skal lære det i ung alder?

Fordi det er så mye morsommere å bade i sjøen når man kan svømme, så klart. Dessuten begrenser det faren for drukning.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 22:16   #52
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror neppe frøkna svømmer 200 m i strekk, så om det er kravet så har jeg stemt feil.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-08, 10:33   #53
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Men å lære å svømme er vel strengt tatt å kunne teknikken uavhegi av antall tak. Min 6 åring er nok ikke oppe i 200 meter enda selv om hun klarer en grei distanse, når hun er oppe i 200 meter er hun svømmedyktig vil jeg si. Det er noe annet.

Gammel 02-08-08, 20:26   #54
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Fordi det er så mye morsommere å bade i sjøen når man kan svømme, så klart. Dessuten begrenser det faren for drukning.

Ja, det er helt sikkert morsommere, selv har jeg ikke badet i sjøen på årevis.

Jeg er ikke helt overbevist om at det å svømme (vel, dette kommer nok litt an på hvordan man definerer det å svømme) vil hjelpe i en drukningssituasjon. (Nå høres jeg sikkert ut som min gamle lærer som fortalte at i gamle dager var det de som ikke kunne svømme som berges seg ved havari, fordi de ble ved båten. De som kunne svømme prøvde å komme seg i land.)

Gammel 02-08-08, 20:28   #55
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Storesøster tok svømmeknappen kort tid før hun fylte tre. Hun svømmer som en hund, men kommer seg fremover og puster bra.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-08, 20:36   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke helt overbevist om at det å svømme (vel, dette kommer nok litt an på hvordan man definerer det å svømme) vil hjelpe i en drukningssituasjon. (Nå høres jeg sikkert ut som min gamle lærer som fortalte at i gamle dager var det de som ikke kunne svømme som berges seg ved havari, fordi de ble ved båten. De som kunne svømme prøvde å komme seg i land.)

Kan du utdype hva du mener, for for meg høres dette litt rart ut.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-08, 20:38   #57
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstemann som blir 6 år i oktober kan ikke svømme. Men han har ikke noen problemer med å bevege seg på dypt vann med armringer. Han gikk på babysvømming fra han var 12 uker til han var nesten to. Da nektet han plent å være mer i vannet. Tror han fikk litt skrekken av en eller annen grunn. Og det er ikke før i vinter at han igjen har følt seg komfortabel med å være i vann som rekker lenger enn leggen.

Minsten på nesten 2.5 år har ikke gått på babysvømming og er mye mer glad i vann enn storebror. Han elsker vannet og har fortått at han kan flyte med armringene.

Så ingen av barna mine kan svømme.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-08, 21:09   #58
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis man havarerer med båt i kaldt vann (dvs. norske forhold) et stykke fra land skal man holde seg ved båten og ikke prøve å svømme i land. Varmetapet er veldig stort når man svømmer i kaldt vann, og faren er mye større for å drukne om man prøver å komme seg til land, enn om man blir ved båten.

Når det gjelder å forhindre drukningsulykker, så er det vel så viktig å kunne håndtere uventede situasjoner som å kunne svømme et visst antall meter. Med uventede situasjoner mener jeg å kunne svømme under vann, få vann i nesa, svømme med klær på, komme seg opp av vannet med klær på, flyte på rygg og mage osv. Svømmekurs for barn ivaretar dette, den gangen jeg kjørte slike kurs het de Barnas Svømmeskoler, vet ikke helt hva de heter nå, men både Norges Svømmeforbund og Livredningsselskapet har slike kurs. Anbefaler alle om har mulighet til å sende barna på kurs.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-08, 21:52   #59
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kan du utdype hva du mener, for for meg høres dette litt rart ut.

Det var klønet skrevet, så det var ikke så rart at det ble uforståelig. Det jeg mente er det Nina skrev i sitt innlegg.

Jeg må innrømme at jeg tenker at det å kunne svømme er en falsk trygghet når det gjelder barn, bare det at de kanskje ikke tenker på å ta av seg gummistøvlene vil gjøre det vanskelig hvis de ramler ut i vannet. Men det er godt mulig jeg er for pessimistisk.

Opprinnelig lagt inn av Nina, her.

Svømmekurs for barn ivaretar dette, den gangen jeg kjørte slike kurs het de Barnas Svømmeskoler, vet ikke helt hva de heter nå, men både Norges Svømmeforbund og Livredningsselskapet har slike kurs. Anbefaler alle om har mulighet til å sende barna på kurs.

Seks åringen min skal på kurs i høst (vel, da er hun faktisk fyllt syv), og de kjører ikke slike øvelser før de videregående kursene, men jeg vet ikke noe om hva som avgjøre hvem som går på hvilke kurs. Det eneste jeg fant på alder er at de må være 5 eller eldre. I tillegg har de ett kurs for de som er tre og fire, men det var et vanntilpassningskurs og ikke et svømmekurs. Jeg er kjempespent på kurset.

Gammel 02-08-08, 21:55   #60
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for oppklaringen, jeg skjønte litt mer av hva du kunne ha ment etter Ninas innlegg. Jeg tror allikevel det aldri kan være galt at et barn kan svømme. Jeg tror det alt i alt gir større trygghet i vannet, og vil dermed øke sjanen for å overleve.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:59.