Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvordan organiserer du bøkene dine?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-08, 15:36   #61
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan organiserer du bøkene dine?

aC versus Dragen, hvem skal jeg høre på?

Gammel 06-08-08, 15:36   #62
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Ærlig talt - hvor mange av bøkene dine ville du prøvd å redde hvis det brant?

Hvor mange av bøkene dine har du tenkt å lese om igjen?

Hvor mange av bøkene dine er det umulig å få tak i på et bibliotek?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 15:36   #63
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Gjett en gang.

Gammel 06-08-08, 15:36   #64
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, må innrømme at jeg har kvittet meg med en bok en gang. Det var en bokklubb som sendte meg feil, og jeg rota meg jo aldri til å sende den tilbake igjen. Nå er det ingen som egentlig tror på det når jeg forteller at boken var en innføring i elskov, rikt illustrert og med mange "småfrekke" tips.
Dessverre sugde den hardt (pun intended), så den gikk i søpla, gitt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 15:38   #65
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Litt etter farger, størrelse og kategorier.
Sikkert ikke til hjelp.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 15:38   #66
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Ganske mange siden jeg samler på sjeldne bøker som jeg leser om og om igjen.

Men jeg ser poenget ditt og høyner med at jeg bruker å slå opp i dem og lese passasjer om igjen og slikt. Og mange har jeg lest på nytt også. Dessuten har jeg et personlig forhold til bøkene mine, det ville nesten vært som å gi bort mannen min. : overdriver:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 15:40   #67
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle, hvem vet og hva har det med saken å gjøre? De er jo ikke mine.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 15:46   #68
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Biblioteket er sortert etter skjønnlitteratur (alle språk og innbindinger), lyrikk, skuespill, faglitteratur, ordbøker, barnebøker, ungdomsbøker, tegneserier, håndarbeidsbøker og bøker som er for store til de andre hyllene. I tillegg har mannen og jeg hver vår hylle med bøker vi har tenkt å lese snart eller holder på med. I stedet for å ha dem i hauger rundt omkring i huset, fant jeg ut at det var like greit å ha en fast plass til dem. Veldig praktisk. Biblioteksbøker settes også inn i den hylla.

Skjønnlitteraturen og ungdomslitteratur er sortert alfabetisk, norske og engelske bøker etter etternavn og islandske bøker etter fornavn. Antologier sorteres etter første bokstav i tittelen. Faglitteraturen sorteres løselig etter tema, og i tegneseriesamlingen, håndarbeidsbøkene og barnebøkene råder det glade kaos.

Dessuten har vi noen populærvitenskapelige bøker, uinnbundne tegneserier og humorbøker på do.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 15:47   #69
Lorien
Pauset

Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg sorterer bøkene mine etter det bibelske prinsipp.

Let, og du skal finne.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 15:52   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan man ikke kvitte seg med elendige bøker heller? De som det er pinlig å se at står i hylla?

De setter man i kjelleren og låner ut til høygravide venninner og søstre.

Gammel 06-08-08, 15:54   #71
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ganske mange siden jeg samler på sjeldne bøker som jeg leser om og om igjen.

Men jeg ser poenget ditt og høyner med at jeg bruker å slå opp i dem og lese passasjer om igjen og slikt. Og mange har jeg lest på nytt også. Dessuten har jeg et personlig forhold til bøkene mine, det ville nesten vært som å gi bort mannen min. : overdriver:

Jeg er helt sikker på at du kjenner noen hvis mann har tatt for mye plass i tilværelsen og stua, så de har gitt ham bort.

Gammel 06-08-08, 15:55   #72
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt sikker på at du kjenner noen hvis mann har tatt for mye plass i tilværelsen og stua, så de har gitt ham bort.

Om ikke annet så kjenner jeg et par jeg ville gitt bort.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 16:11   #73
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Kan man ikke kvitte seg med elendige bøker heller? De som det er pinlig å se at står i hylla?

Under tvil. Men man kan av og til kvitte seg med bøker man på mystisk vis har skaffet seg to av.

Bookcrossing er et glimrende alternativ.

Gammel 06-08-08, 17:16   #74
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her hersker det kaos i bokhyllene. En gang i tiden var det et visst tematisk system der, men det har sklidd ut. Jeg har bestemt meg for å rydde snart og da kommer nok ganske mye til å bli gitt til loppemarked. Jeg gidder ikke samle på bøker som jeg ikke kommer til å bruke. Heldigvis har vi alle bøkene i "biblioteket".. dvs. et rom som opprinnelig har vært et slags bibliotek/kontor og som nå brukes av mannen til å mekke datamaskiner og hvor det alltid hersker totalt kaos.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 17:55   #75
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Jeg er skrekkelig uærbødig overfor mine bøker: skriver i dem, bretter eselører, kaster dem/gir dem bort om jeg ikke vil ha dem mer.
:yrkesskade:

Er det en yrkesskade? Er Dragen også i bransjen? Betyr dette at jeg kan invitere hjem sånne som deg/dere eller ikke? :forvirret:

Jeg er veldig fornøyd med mitt system egentlig, det fungerer ypperlig og jeg trenger ikke bli så bibelsk av meg heller.

• Den skitneste smusslitteraturen i hyller utenfor soveromsdøren, slik at den kan lulle meg i søvn (Nora Roberts og sånn). Farge og høydesortert (lav hylle)
  • Barnebøker i stua, i to ikeabokser på hjul. Usortert
  • Barnebøker, bilblad og Donald Pocket på guttesoverommet, i sånn "utstillingshylle" og i to av Hamnes-sengeskuffene og overalt på gulvet. Usortert
  • Barnebøker fra de 4 forskjellige bibliotekene vi frekventerer i hylle ved utgangsdøra, prinsipielt sortert etter bibliotek
  • Magasiner i stabler inni Bondebenken i stua. Sortert etter type årstid og spesialnummer (kjøkken, bad, soverom, etc)
  • Pondus, Billy, Nemi og diverse andre tegneserier i tidsskriftssamlere i hyllene over magasinene. Sortert etter serie og prinsipielt etter utgave/år
  • Førstehjelpsbøker og Hva gjør du når barnet ditt.. ligger for seg ved tegneseriene
  • Annen skjønnlitteratur, faglitteratur og Donald Pocket langs den ene kortveggen i stua. Sortert etter farge
  • "Hvor skal jeg gjøre av denne drittkjedelige boka"-bøker fyller et kott på loftet. Usortert
  • Bøkerne og bladene jeg leser for øyeblikket ligger i en "detter hvis det blåser"-haug på skrivebordet på soverommet mitt
  • Bøker jeg synes jeg må lese men ikke gidder å lese ligger i skuffene på nattbordet mitt
  • Diversekurven på do er selvsagt en klassiker, jeg forsøker å holde vinduskarmen fri
  • Så er det bøkene og bladene jeg har tenkt å lese en gang jeg tar meg tid til et bad i ensom ro , de ligger i vinduskarmen på badet og i en hylle som egentlig var tiltenkt håndklær. Sortert på utgivelsesdato selvsagt
  • Smusspocketene som sirkulerer mellom familiemedlemmer og venninner står i plastposer rundt forbi, ofte i nærheten av en dør. Usortert
Det eneste minuset er at jeg til tider kunne ønske meg litt mer rene flater i huset, ellers er altså dette et ypperlig system som varmt kan anbfales.

Du gir selvsagt de bøkene du ikke vil ha til aC. Dermed er begge fornøyde, ikke sant?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 18:29   #76
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Akkurat nå er mine bøker i komplett kaos grunnet manglende hylleplass. Bokhyllene er proppet fulle og bøkene ligger i stabler. Mitt foretrukne system er som de fleste andres her, alfabetisk når det gjelder skjønnlitteratur (pocket eller ikke spiller ingen rolle, jeg elsker pocket), lyrikk og biografier stort sett sammen med øvrig skjønnlitteratur. Unntak kan være av typen "samlede verker" eller serielignende utgaver (eksempelvis Hamsuns samlede - i pocketutgave ) som kan stå der det er plass. Faglitteratur som kan egne seg til sofalesing står i egen hylle sammen med faktabøker, kokebøker, barnebøker og diverse. Her er det ikke så nøye med alfabetisk orden. Resten av faglitteraturen står enten på jobb eller på arbeidsrommet. Bøker under lesing ligger i stabler i stua, soverommet og badet.

Når/hvis jeg får nye bokhyller skal jeg sette av en hylle til nylig innkjøpte/uleste bøker (hvis jeg ikke blir hysterisk over manglende alfabetisk orden) og passe godt på at det er en god del luft i hver hylle slik at nyinnkjøp ikke fører til omfattende omorganisering (veldig godt tips!). Hvis det blir plass til luft, da.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 18:32   #77
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Når/hvis jeg får nye bokhyller skal jeg sette av en hylle til nylig innkjøpte/uleste bøker (hvis jeg ikke blir hysterisk over manglende alfabetisk orden) og passe godt på at det er en god del luft i hver hylle slik at nyinnkjøp ikke fører til omfattende omorganisering (veldig godt tips!). Hvis det blir plass til luft, da.

Det er luksus, ja.

Gammel 06-08-08, 19:29   #78
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Fag- og skjønnlitteratur hver for seg.

Faglitteraturen tematisk og skjønnlitteraturen alfabetisk. På det siste er jeg helt kompromissløs, så pocket, hardback, engelsk og norsk står om hverandre - men altså alfabetisert.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 19:32   #79
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Nå skal jeg rydde i hylla og finne ut hvilke bøker jeg bør sende til aC. Tror jeg har noen som kan matche Dan Brown. Cecilia Ahern, for eksempel?

Gammel 06-08-08, 19:41   #80
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stort sett alt av faglitteratur vi har, står stablet i alle bauer og kanter på kontoret/gjesterommet.
Hvem i pokkers var det som fant ut at alle it-bøker må være minst 15 cm. tykk og veie et halvt tonn?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:26.