Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-08, 22:45   #21
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?

Datteren til veninden min har Cøliaki og når hun kommer i bursdag lager jeg posemuffins eller kake som hun tåler. Moren tar allikevel med seg noe hun vet at datteren kan spise i tilfelle ikke vi har tatt hensyn.

Gammel 14-08-08, 22:53   #22
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg tenker på en barnebursdag der man vet at en av gjestene er allergisk mot en viss matvare. Ville du tatt hensyn til denne gjesten ved å lage mat h*n tåler (til alle) eller ville du overlatt det til foreldrene å ta med mat vedkommende tåler?

Man skal lage fest for alle og gjøre at alle føler seg velkomne, men hvor stor betydning har det at en av gjestene får annen mat med tanke på fellesskapsfølelsen?

Hva ville du gjort? Og hva forventer/ønsker du som forelder?

Jeg har alltid laget noe som alle gjestene kan spise. Det koster ikke stort å bruke en oppskrift som passer for alle og har bursdagsbarnet spesielle ønsker så lager jeg heller litt ekstra da, sånn at allergikeren kan spise to av tre ting for eksempel. Når jeg er vertinne lager jeg mat som alle kan spise, det spiller ingen rolle om gjestene er tre år eller tretti år.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 20:01   #23
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Tusen takk for svar alle sammen!

Gammel 15-08-08, 20:16   #24
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: I hvilken grad skal man ta hensyn til matallergi i bursdag?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har alltid laget noe som alle gjestene kan spise. Det koster ikke stort å bruke en oppskrift som passer for alle og har bursdagsbarnet spesielle ønsker så lager jeg heller litt ekstra da, sånn at allergikeren kan spise to av tre ting for eksempel. Når jeg er vertinne lager jeg mat som alle kan spise, det spiller ingen rolle om gjestene er tre år eller tretti år.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 20:20   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager alltid noe alle kan spise, både innenfor matretten, og kakene etterpå. Jeg tilrettelegger så mange retter som mulig. Jeg syns det er helt naturlig at man gjør det, man inviterer jo ikke voksne venner som f. eks. er veggiser på biffmiddag og ser ikke at det er annerledes med små gjester som inviteres.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 20:33   #26
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har selv to allergikere, men jeg klarer ikke alltid å tilpasse alt til alle hvis det kommer noen med allergi på besøk. Allergiene mine har må også tilpasses de andres. Det er alltid et alternativ her ihvertfall.

Jeg blir veldig glad når andre foreldre ringer for å spørre hva mine kan spise. De fleste prøver å tilpasse, men noen ganger tar vi også med eget. Det er ikke noe problem.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.