Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Æsj, kom først til en sykkelulykke i kveld

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-08, 17:26   #41
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æsj, kom først til en sykkelulykke i kveld

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg er sjokkert over hvordan dere imøtekommer en som nettopp har hatt en så sjokkerende opplevelse. Dere retter pekefingeren mot Avelonia, men hva med å se litt på deres egen oppførsel i denne tråden. Er det ikke helt normalt å reagere... ha følelser etter en slik opplevelse?

Jo, det er det absolutt. Leste du forresten hovedinnlegget før det ble endret?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 17:28   #42
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er utdannet sykepleier, men liker verken opprevne ansikter, synlig skjelett, myd blod og mye smerte. I akutte situasjoner handler jeg der og da, men etterpå kjenner jeg ofte at jeg er småkvalm, svimmel og uvel.

Håper det gikk bra med mannnen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 17:57   #43
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg må si meg enig med Skremmern og Nooria her. Syns dere skyter litt fra hoften her mot noen som nettopp har vært utsatt for en ubehagelig opplevelse. Ikke så lett å være helt klar på hva man tenker og sier etter en slik sjokkartet hendelse.
Håper det går bra med både den skadde og med dem som var vitne til ulykken.

Og forresten, jeg leste innlegget før det ble redigert.

Gammel 16-08-08, 18:09   #44
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg er sjokkert over hvordan dere imøtekommer en som nettopp har hatt en så sjokkerende opplevelse. Dere retter pekefingeren mot Avelonia, men hva med å se litt på deres egen oppførsel i denne tråden. Er det ikke helt normalt å reagere... ha følelser etter en slik opplevelse?

Jeg mistenker at Nooria, Liven og Skremmern ikke leste hovedinnlegget før det ble endret? Det hadde en ganske annen ordlyd og derfor årsaken til så mange av oss hang oss opp i dette istedet for å bekymre oss for hvordan de innvolverte hadde det. Det viser selvsagt like dårlig holdning fra oss, som vi syntes HI viste (eller hva vi tolket i hva hun skrev). Våre innlegg ble også skrevet av følelser frembrakt av hovedinnlegget, og var forsåvidt normale reaksjoner, men jeg forstår kritikken. Vi kunne kanskje ha fisket litt videre om opplevelsen før vi slo ned på fokuset i innlegget...

Avelonia: jeg håper fremdeles at du har fått pratet med noen (ikke her) om dette og at denne diskusjonen ikke hindrer deg i å dele andre opplevelser senere.

Gammel 16-08-08, 18:16   #45
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste hovedinnlegget før det ble endret og er fullstendig enig med Skremmern og Nooria.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 18:16   #46
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Jeg mistenker at Nooria, Liven og Skremmern ikke leste hovedinnlegget før det ble endret?

Nei, jeg leste ikke hovedinnlegget, men jeg kommenterte verken det HI har skrevet i denne tråden eller det dere andre har skrevet. Jeg skrev litt om hvordan jeg opplever akutte situsjoner og at jeg håper det gikk bra med mannen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 18:22   #47
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Jeg mistenker at Nooria, Liven og Skremmern ikke leste hovedinnlegget før det ble endret?

Jo, det gjorde jeg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 18:24   #48
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Uffda!! Må ha vært et fælt syn. Håper det går bra med ham, og at du klarer å komme deg over det sjokket. Jeg hadde blitt veldig skjelven selv om jeg hadde sett noe slikt...

Gammel 16-08-08, 18:35   #49
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jo, det gjorde jeg.

Jeg også.

Gammel 16-08-08, 18:38   #50
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Skulle gjerne visst hvordan det gikk med mannen, men sykehuset kan vel ikke hjelpe?

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 18:45   #51
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Huff! Skjønner godt at det var en fæl opplevelse!

Gammel 16-08-08, 21:17   #52
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Jeg leste også hoveinnlegget før det ble endret og reagerte på hvordan det var skrivet. Det virket som fokuset lå på hvor kvalmt det var for trådskrivern som var vitne til det her. Jeg kjente at jeg ble litt irritert fordi den skadde mannen ikke ble mer nevnt.
Men etter å ha tenkt litt å innlegget her idag, så skjønner jeg godt at dette var en utrolig ekkel opplevelse for Avelonia fordi hun fikk se et menneske skade seg og se ben og hud og blod. Det er selvfølgelig ikke noe hyggelig men fremfor alt ble Avelonia sikkert veldig redd.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 21:18   #53
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kalufs, her.

men fremfor alt ble Avelonia sikkert veldig redd.

Ikke sant!

Gammel 16-08-08, 21:20   #54
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Når jeg tenker over det, noe jeg har gjort flere ganger etter jeg leste det, er det fryktelig arrogant av oss å kommentere måten innlegget er skrevet på, fremfor å skjønne hvordan dette faktisk oppleves.
Jeg beklager på egne vegne.

Gammel 16-08-08, 21:33   #55
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Jeg ble litt redd ja, shit tenkte jeg! Først så så jeg bare en sykkel som sto ved autoværnet, så så jeg en noe som beveget seg i mellom mellomrommene.
Grunnen til at jeg synes det var ekstra ekkelt også, var at han stakkars mannen ikke skjønnte hva som hadde skjedd. Han var ikke ved sine fulle 5 kan man si, så var det endel blod da og han prøvde å tørket det vekk. Det gikk ikke for det hadde koagulert seg endel alt (noe som får meg til å lure på hvor lenge han har ligget der), han prøvde også å slikke det vekk med tungen. Så spyttet han litt og prøvde å reise seg. Jeg var streng og sa han måtte ligge rolig.( kunne vært fatalt om han reiste seg og gikk rett i bakken og slo seg enda mere)
Så kom det som sagt endel andre mennesker, de var eldre enn meg og sikkert mer erfarene enn meg, så jeg dro videre hjem fra jobb.

Sist redigert av Avelonia : 16-08-08 kl 22:07.
Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 21:48   #56
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg leste hovedinnlegget før det ble rettet.
For meg ville det helt klart vært ekkelt å se noe sånt, jeg ville også muligens blitt kvalm og uvel av å se noe sånt, selv om jeg ikke ville brukt ordet kvalmt ved å beskrive det. Men det er ikke alltid lett å ordlegge seg, og spesielt ikke etter en sånn opplevelse. Så jeg ville ikke ha kommentert det på den måten noen har gjort her.

Håper det gikk bra med mannen.

Gammel 16-08-08, 21:57   #57
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg leste hovedinnlegget før det ble endret.

Jeg skjønte med en gang at dette var et "avreageringsinnlegg", _nettopp_ fordi det var formulert slik det var.

Synes Avelonia faktisk er ekte og ærlig om sine følelser her. Det fins nok av dem som screener sine reaksjoner og følelser på ting, som faktisk gjør at man får et helt feilaktig inntrykk av hvordan det er vanlig å reagere på slike hendelser.
Det er ikke få som står og spyr i veikanten når de har fått gjort sitt beste som "nr 1" etter en trafikkulykke. Å tolke det som manglende empati vil vel være å trekke det litt langt?

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 22:10   #58
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:

Jeg synes det er sært å ha fokus på hvor ekkelt blod og sånt er når noen har vært i en alvorlig ulykke.

Til informasjon er det faktisk folk som får langvarige traumereaksjoner (mareritt/flashbacks) etter slike syn. Folk har også svært ulike grenser for hvordan de takler blod/skader.

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Det er ikke få som står og spyr i veikanten når de har fått gjort sitt beste som "nr 1" etter en trafikkulykke.

Det har jeg gjort (dog ikke ulykke, men dødelig akutt sykdom hos fremmed), og jeg tenkte mye på det i lang tid etterpå - og fremdeles i ny og ne 10 år etter.

Jeg leste innlegget før det ble endret, og skjønte godt hva som stod mellom linjene. Selvsagt er det mest synd på mannen, men det er ingen spøk havne midt oppi slikt, og det undrer meg litt om folk ikke forstår det.

Sist redigert av Pelle : 16-08-08 kl 22:18.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 23:04   #59
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Til informasjon er det faktisk folk som får langvarige traumereaksjoner (mareritt/flashbacks) etter slike syn. Folk har også svært ulike grenser for hvordan de takler blod/skader.

Det har jeg gjort (dog ikke ulykke, men dødelig akutt sykdom hos fremmed), og jeg tenkte mye på det i lang tid etterpå - og fremdeles i ny og ne 10 år etter.

Jeg leste innlegget før det ble endret, og skjønte godt hva som stod mellom linjene. Selvsagt er det mest synd på mannen, men det er ingen spøk havne midt oppi slikt, og det undrer meg litt om folk ikke forstår det.

Godt oppsummert.

Gammel 16-08-08, 23:23   #60
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leste ikke hovedinnlegget før redigering, men har skjønt i ettertid hva som stod der. Synes at de fleste som reagerte veldig negativt på HI, nå selv har fått reflektert litt, skjønner at dette var en måte å avreagere på. Synes det er flott at folk her forstår at dette var en form for debriefing for HI. Det er lett å stå på sidelinjen og være "eplekjekk", men før en har opplevd noe slikt selv, så vet en ikke hvordan en selv ville reagert.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.