Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?
Opprinnelig lagt inn av Solveigmor, her.
Her syns eg du er litt naiv, Jessica. Dessverre er det ikkje slik her i verda at holdningsskapande arbeid er nok for å hindre kriminalitet. Det hadde vore fint å berre ha Kardemommebylova å forholde seg til, men trur neppe det hadde stoppa Toska og gutta for eksempel.
Et røykeforbud kan kanskje sammenlignast med mobilforbudet. Vanskelig å handheve, men innimellom er det kontroll og at det er et forbud i seg sjøl der minimere bruken.
Toska og gutta gjorde "brekket" til tross for lover og konsekvenser av det. Så jeg vet ikke hva som skulle stoppet dem. Dødsstraff kanskje? Noe jeg er imot da, bare så det er sagt 
Det var sagt på en svært forenklet måte da. Jeg tror likevel at holdningsskapende arbeid har sin misjon. Lover er greit hvis det får konsekvenser når man bryter dem, men så lenge de knapt blir håndhevet så har det ingen funksjon.
Se f.eks. det å laste ned musikk fra nettet gratis er ikke lov. Alle, nesten, gjør det likevel. Så lenge ingen har blitt tatt for det så er det ingen som bryr seg om loven.
|