Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk korrekt FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 16:41   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg skjønner ærlig talt ikke poenget med å rangere andre foreldre, jeg. Hvem pokker er jeg som kan påta meg den rollen, liksom?

Man har vel uansett ikke innblikk i alt som skjer innom husets fire vegger hos naboen heller. Så jeg tipper den rangeringen utgår her og.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 16:54   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å lage en liste med førsteplass og andreplass blir helt meningsløst, så sant man ikke har en rekke objektive kriterier og kan måle alle deler av en rolle. Men å si at noen foreldre er ubrukelige og noen er flinke, det er helt greit.

Gammel 25-08-08, 17:07   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Å lage en liste med førsteplass og andreplass blir helt meningsløst, så sant man ikke har en rekke objektive kriterier og kan måle alle deler av en rolle. Men å si at noen foreldre er ubrukelige og noen er flinke, det er helt greit.

- ikke i min verden: Man skal, etter min mening, være rimelig selvgod for å kalle andre, foreldre eller ei, for ubrukelige....

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:09   #4
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

- ikke i min verden: Man skal, etter min mening, være rimelig selvgod for å kalle andre, foreldre eller ei, for ubrukelige....

Eller realistisk? Gudene vet hvor mange barn som blir utsatt for kraftig omsorgssvikt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:14   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Eller realistisk? Gudene vet hvor mange barn som blir utsatt for kraftig omsorgssvikt.

Etter å ha jobbet med barnevern en god stund, så er jeg så fri, ja. Det finnes en rekke foreldre som ikke burde hatt barn. Og jeg er, i likhet med de fleste jeg kjenner, mindre gal, ruset, voldelig, pedofil, psykotisk, slem eller dum enn dem.

Gammel 25-08-08, 18:25   #6
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim

Jeg har ingen problemer med å kunne lage en rangering av mødre og fedre i nabolaget, feks.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Etter å ha jobbet med barnevern en god stund, så er jeg så fri, ja. Det finnes en rekke foreldre som ikke burde hatt barn. Og jeg er, i likhet med de fleste jeg kjenner, mindre gal, ruset, voldelig, pedofil, psykotisk, slem eller dum enn dem.

Det må være litt av et nabolag du bor i.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:33   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det må være litt av et nabolag du bor i.

Et helt alminnelig nabolag med helt alminnelige middeklassefolk, men jeg vil si at noen er flinkere til å ta vare på og oppdra ungene sine enn andre.

Gammel 25-08-08, 17:18   #8
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det må jeg si meg enig i. Gode foreldre kan være så mangt. Noen foreldre kan være gode nok for sine barn. Når det er snakk om alvorlig omsorgssvikt så er det en helt annen sak.... Det er litt farlig at noen skal sette en mal for hva som er en god forelder.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:31   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Noen foreldre kan være gode nok for sine barn. Når det er snakk om alvorlig omsorgssvikt så er det en helt annen sak....

Nemlig. Og vil du ikke være enig i at foreldre som bedriver grov omsorgssikt er ubrukelige [som] foreldre?

Gammel 25-08-08, 18:41   #10
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nemlig. Og vil du ikke være enig i at foreldre som bedriver grov omsorgssikt er ubrukelige [som] foreldre?

Jeg er ikke Jessica, men jeg mener at mange som ikke er skikket til å ha omsorgen for sine barn allikevel kan være "brukelige" på sin måte. Jeg synes det er ganske ille å forkaste et helt menneske som mor eller far som "ubrukelig". For meg gir det assosiasjoner til "søppel" etc.

Jeg synes det er respektløst overfor mennesket, de mulighetene det mennesket har (ja, det finnes muligheter selv for dem som aldri får igjen omsorgen for barna sine) og ikke minst for barna som har disse menneskene som mamma og pappa.

Man snakker så fint om at man ikke skal snakke nedverdigende om barnets andre forelder ved samlivsbrudd fordi barnet identifiserer seg med forelderen osv. Tror vi ikke at dette også kan skje mellom barn og foreldre ved omsorgssvikt? Etter mitt syn er det enda viktigere enn ellers å møte foreldre med dårlige omsorgsevner med en viss respekt og ydmykhet. Kanskje også fordi man så lett kan gjøre noe annet.

Jeg har gjennom spesielt akuttpsykiatrien sett flere eksempler på at selv mødre som nok aldri mer vil få omsorgen for barna sine, er noe mer enn ubrukelige. De kan være den som overtaler barnet til å dra tilbake til fosterforeldrene når barnet har rømt. De kan være den som advarer barna mot å gå i samme fotspor. Og de kan være en mor eller far som instendig sier "du er ikke meg" til sitt barn, som kanskje sliter med nettopp tanker om at de er dømt til å følge foreldrenes fotspor.

For selv ikke foreldre som begår grov omsorgssvikt er bare en ting hele tiden. I alle fall ikke de jeg har sett og hørt om. Å "kassere" en forelder som "ubrukelig" er ene og alene barnets privilegium.

Mener jeg. *slutter før jeg girer meg enda mer opp*

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:30   #11
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Selvfølgelig. Jeg har ingen skrupler for å melde en bekymringsmelding til barnevernet om jeg mistenker det. Barnets beste er min fokus.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:32   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Selvfølgelig.

Men da synes jeg det er pussig at du også sa deg enig med rine i at man må være rimelig selvgod for å mene at noen foreldre er ubrukelige?

Gammel 25-08-08, 18:07   #13
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tro du meg, jeg har møtt mange mennesker som er totalt ubrukelige som foreldre. Det er ikke fordi jeg er selvgod og dømmer dem, den jobben har allerede fylkesnemda og tingretten tatt seg av.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:14   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Tro du meg, jeg har møtt mange mennesker som er totalt ubrukelige som foreldre. Det er ikke fordi jeg er selvgod og dømmer dem, den jobben har allerede fylkesnemda og tingretten tatt seg av.

Begrepet kan sikkert diskuteres, men at det finnes mennesker som er totalt uegnet i foreldrerollen er helt sikkert. Det som skremmer meg litt er at folk gjerne tror at omsorgssviktende foreldre ikke finnes "blant oss". Jeg tror de kan finnes her på FP, som alle andre steder. Når man begynner å tro at alle foreldre gjør en god nok jobb og vet sine barns beste, da blir jeg oppriktig bekymret. Det betyr selvsagt ikke at man behøver å skule på ethvert menneske som har andre måter å oppdra på, eller som er forskjellig fra en selv.

Gammel 25-08-08, 18:26   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Begrepet kan sikkert diskuteres, men at det finnes mennesker som er totalt uegnet i foreldrerollen er helt sikkert. Det som skremmer meg litt er at folk gjerne tror at omsorgssviktende foreldre ikke finnes "blant oss". Jeg tror de kan finnes her på FP, som alle andre steder. Når man begynner å tro at alle foreldre gjør en god nok jobb og vet sine barns beste, da blir jeg oppriktig bekymret. Det betyr selvsagt ikke at man behøver å skule på ethvert menneske som har andre måter å oppdra på, eller som er forskjellig fra en selv.

Jeg blir faktisk forbanna på folk som sier at alle foreldre vil sine barn vel, for det er en av årsakene til at mange barn må vokse opp under grov omsorgssvikt, fordi ingen tør eller vil blande seg. Eller at de rett og slett velger å tro det beste om disse foreldrene.

Gammel 25-08-08, 18:32   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg blir faktisk forbanna på folk som sier at alle foreldre vil sine barn vel, for det er en av årsakene til at mange barn må vokse opp under grov omsorgssvikt, fordi ingen tør eller vil blande seg. Eller at de rett og slett velger å tro det beste om disse foreldrene.

Ja, sånne deilige "jeg er i zen og skal ALDRI snakke eller tenke stygt om noen for jeg er slik et godt menneske, jeg"-damer er i hvertfall ikke de som er til hjelp for unger som muligens er i faresonen for omsorgssvikt. Noen må av og til kaste en første steinen, sette halen på grise og tørre å si at det er ting som ikke holder mål. Å ha slik rørende omsorg for foreldre er jo ikke akkurat i barnas interesse.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.