|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#521 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Politisk korrekt FP?
Rangering av mødre eller fedre er en litt merkelig sport, ja. Kanskje enda merkeligere på nett enn RL. En ting er hva man skriver her, noe annet er hvordan det ser ut i virkeligheten....Det er nok av folk som framstår som perfekte dydsmønstre i sin behagelige forumboble, mens de i virkeligheten lever et helt annet liv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#522 |
Pauset
|
Nemlig og det må vi alltid ha i bakhodet. Mange har nok oppfatninger om personer her inne som ikke stemmer med virkeligheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
flisespikker
|
Nemlig. Og vil du ikke være enig i at foreldre som bedriver grov omsorgssikt er ubrukelige [som] foreldre?
![]() |
#524 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Politisk korrekt FP?Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal skrive her. Hva som er PK er vel en variabel størrelse, så det som er PK i dag er ikke PK i morgen. Men det inntrykket jeg har er at de aller fleste her på FP har en tilnærming til foreldrerollen som jeg setter pris på, nemlig at de er åpne for og lydhøre for at det kan være rom for forbedringer. Samtidig som de deler sine posive og mindre positive erfaringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#525 |
Helt konge
|
Tro du meg, jeg har møtt mange mennesker som er totalt ubrukelige som foreldre. Det er ikke fordi jeg er selvgod og dømmer dem, den jobben har allerede fylkesnemda og tingretten tatt seg av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#526 |
Helt konge
|
Det er nettopp det som er så fint når mennesker er åpne for nye impulser og tar til seg lærdom, da er det ikke så vanskelig å endre oppfattning og dermed gjøre de tingene som er "riktige". Med det mener jeg ikke at man skal "snu kappa etter vinden", men verden går videre og ny forskning blir gjort og det er lurt å holde seg oppdatert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#527 |
Ekvilist
|
![]() |
#528 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Det må være litt av et nabolag du bor i.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#529 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg blir faktisk forbanna på folk som sier at alle foreldre vil sine barn vel, for det er en av årsakene til at mange barn må vokse opp under grov omsorgssvikt, fordi ingen tør eller vil blande seg. Eller at de rett og slett velger å tro det beste om disse foreldrene.
![]() |
#530 |
Epikur
|
Ja, sånne deilige "jeg er i zen og skal ALDRI snakke eller tenke stygt om noen for jeg er slik et godt menneske, jeg"-damer er i hvertfall ikke de som er til hjelp for unger som muligens er i faresonen for omsorgssvikt. Noen må av og til kaste en første steinen, sette halen på grise og tørre å si at det er ting som ikke holder mål. Å ha slik rørende omsorg for foreldre er jo ikke akkurat i barnas interesse.
![]() |
#531 |
Epikur
|
Et helt alminnelig nabolag med helt alminnelige middeklassefolk, men jeg vil si at noen er flinkere til å ta vare på og oppdra ungene sine enn andre.
![]() |
#532 |
weird
Jeg er ikke Jessica, men jeg mener at mange som ikke er skikket til å ha omsorgen for sine barn allikevel kan være "brukelige" på sin måte. Jeg synes det er ganske ille å forkaste et helt menneske som mor eller far som "ubrukelig". For meg gir det assosiasjoner til "søppel" etc.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#534 |
Ringskrømt
|
Jeg skjønner hva du mener og jeg har egentlig ingen problemer med å "gå i meg selv" for å se hvordan jeg muligens oppfattes av andre. Men jeg oppfatter det ikke som at det er bare nykommere som blir "høvlet ned" hvis de sier ulure, lite gjemmomtenkte eller krasse ting, inntrykket mitt er at alle møter motbøren i blant, og det blir opp til den enkelte brukeren (gammel eller ny) hvordan man velger å møte kritikken. Noen kommer fint ut av det ved å argumentere for seg, andre drar kanskje en DårligMorTM eller en Bu-hu-så-slemme-dere-er. Det kommer an på personlige innstillinger og hvilke briller man har på. Er man helt ny og fersk et sted, det være seg her eller IRL, henger man fint fra seg hatten og opptrer på en høflig og, i starten, ydmyk måte. Man er altså nysgjerrig, grei og omgjengelig. Starter man med å sende fra seg noen salige salver, bør, må og skal man få som hatten passer. Sist redigert av Skremmern : 25-08-08 kl 18:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#535 |
weird
Jeg snakker om ubrukelig som forelder og at man ikke nødvendigvis må ha omsorgen for barnet sitt for å kunne være brukelig til noe. Om så en liten detalj.
![]() |
![]() |
![]() |
#537 |
weird
![]() Sv: Politisk korrekt FP?Jeg utdypet litt. Og legger gjerne til: Jeg snakker vel i grunnen om at den "dommen" bør det være barnet selv som får avsi etterhvert. Ikke noe om hvor barnet skal bo eller hvor mye kontakt man skal ha. Men den endelige avskrivingen av biologisk opphav som totalt ubrukelig.
![]() |
![]() |
![]() |
#538 |
weird
![]() Sv: Politisk korrekt FP?Jeg tror jeg muligens hisser meg litt opp fordi jeg tenker litt på hvem foreldre eventuelt er ubrukelige for. Og hvem som skal få lov til å definere det. Ved å valse inn og erklære en forelder som totalt ubrukelig, så har man fratatt barnet retten til selv å definere hvilken verdi en relasjon har for ham eller henne. Man bestemmer hva et menneske betyr for et annet, og det mener jeg barnet må få anledning til å gjøre selv. Selv i tilfeller med omsorgsovertakelse pga. grov omsorgssvikt.
![]() |
![]() |
![]() |
#539 |
Helt konge
|
![]() Sv: Politisk korrekt FP?Kie: Jeg ser det hele mennesket og mange av de foreldrene jeg møter i barnevernet har mange bra kvaliteter. Noen har til og med en vis omsorgsevne og evner å sette egne behov til side, mens andre derimot er rett og slett totalt ubrukelig som foreldre. Det er selvagt et stygt uttrykk og jeg ville aldri bruke det hverken til dem, barna deres eller andre instanser som vi sammarbeider med. Det er lett å få sympati overfor disse foreldre, deres barndom (og voksenliv) har ofte vært fylt av minst like mange triste og traumatiske opplevelser om det deres barn har opplevd. De voksne bare fører videre den manglende omsorgen de selv fikk som barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#540 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Er nok ikke i zen...det skulle tatt seg ut |
![]() |
![]() |
![]() |