|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Jeg tenker litt sånn "jo tidligere, jo bedre" og da synes jeg uke 8 er en grei grense. De fleste bør ha fått med seg at de er gravide på dette tidspunktet. Men så er det dette med å vente på å få utført aborten da, må man vente lenge?
![]() |
#22 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?
Helt enig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her. Jeg vet jeg er djevelens advokat når jeg spør det spørsmålet, men jeg undres oppriktig likevel. Jeg kjenner nemlig noen som seriøst mener at sjelen ikke tar bolig i barnet før i siste trimester...
Det er nettopp det jeg også føler.
![]() |
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sjel?
![]() |
#26 |
Dukkar plutseleg opp ...
På eit syltynt generelt grunnlag meiner eg på ein måte at dersom ein er for sjølvbestemt abort så kan ein like gjerne vere for sjølvbestemt abort fram til fødsel. På den andre sida er det ikkje ein sjans i helvete for at eg nokon gong vil synest det er greitt å abortere eit fullbårent barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
Jeg har vært 8 uker på vei et par ganger før jeg har vist at jeg har vært gravid. merket ikke noe før kvalmen startet.
![]() |
#31 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg synest det er vanskeleg å definere på ståande fot, men det ligg liksom noko i den personlegdomen, eigenskapane og kjenslene ein er disponerte for å ha allereie frå befruktningstidspunktet. Det er jo sjelsperspektivet som er grunnlaget for mykje av menneskesynet mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hm. "Hva er en sjel?" liksom? Essensen av mennesket? Det åndelige ved oss?
![]() |
![]() |
#33 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Det kan helt klart skje ja, men det kan også skje etter 12. uke. Men er man så redd for å bli gravid at abort er eneste alternativ om det skjer, så bør man nok ta noen tester ganske tidlig om "uhellet" har vært ute. Noen blir jo selvsagt gravide selv om de bruker prevensjon, men man bør i hvertfall være veldig tidlig ute med testingen om det er mulig.
![]() |
#34 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men det er jo faktisk veldig stor forskjell på et 12 uker gammelt foster og et fullbårent barn. I mine øyne er ikke et egg som er befruktet det samme som det barnet det potensielt kan bli. Det er flytende skiller og derfor så vanskelig å sette en eksakt grense for når det er etisk forsvarlig å foreta en abort. Men som sagt, skillene er der og det er de jeg synes det er interessant og viktig å diskutere.
![]() |
#35 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Jeg mener selvbestemt abort til 8 uke, nemnd etter det.
![]() |
#36 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Jeg synes i alle fall ikke det bør være lov å ta abort når fosteret kan reddes. Om grensen i England er 24 uker nå, så kan man jo ta abort på et tidspunkt der leger i andre land ville sette inn ressurser for å redde barnet. Er det ikke 23 uker som er det tidligste de har greid å redde hittil?
![]() |
#37 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Abortloven kan egentlig være slik den allerede er, men det kunne vært lagt inn et krav om at alle som søkte om abort på ikkemedisinsk grunnlag, måtte ha en samtale med en nøytral instans, for å få belyst alle sider, for kanskje å sikre at det var gjennomtenkt nok. |
![]() |
![]() |
#38 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
Men det kan bli ganske så mange tester da, har kjøpt min kvote med tester jeg, men det var fordi jeg ønsket å bli gravid, hadde mensen fra 2-6 ganger i året i noen år. Det var derfor jeg ikke viste jeg var gravid før jeg begynte å bli kvalm da jeg var 8 uker.
![]() |
#39 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Jeg syns loven skal være som den er, med tilbud, ikke krav om veiledning i forkant.
![]() |
![]() |
#40 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?
22+6 er den yngste jeg har hørt om.
![]() |
|
|