|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?
De prøver å redde i allefall ned til 22 uker. jeg var i 2002 i følge ultralyd tidlig i svangerskapet 20 uker på vei da jeg begynte å blø, og kjente hodet da jeg skulle tørke meg, mannen ringte 113 og de sendte 2 sykebiler i tilfelle det var liv, de hadde 2 uker å gå på i forhold til ultralyd, så jeg kunne vært 22 uker på vei sa de og da ville de prøvd å redde det hvis det var liv. Men innen de kom så hadde jeg født et dødfødt foster som var ca 16 uker. så den ene sykebilen reiste igjen med en gang.
![]() |
#42 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?De fleste som tar abort er unge jenter/kvinner i begynnelsen av tjueårene, de er myndige og vet hva de gjør, de trenger ikke rådgivning eller noe som gir dem dårlig samvittighet eller stiller spørsmålstegn ved hvor verdig trengende de er. Helt unge jenter som tar abort er svært få.
![]() |
#43 |
Velger å ignorere idioter
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Der jeg er så heldig å slippe morgen sol
![]() |
Second that
![]() |
#44 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Eg er heilt einig i ressonementet ditt. Det er vanskeleg å tidfeste når eit barn blir til, og eit potensielt barn er noko heilt anna enn eit ferdig barn. I min tidlege ungdom var eg såpass standhaftig at eg til og med meinte at spiral var abort (fordi spiralen skyver ut det befrukta egget), men eg innser jo i større grad no at alle saker har gråsoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Helt vanlig
|
Uenig! Man har da jammen samtaler om alt mulig annet rart være seg dåp, bryllup, operasjoner, fødsler og sikkert enda mer. En objektiv, rasjonell, refleksjon om hva en abort innebærer, eventuelle andre alternativer og generell samtale om rundt temaet tror jeg kunne gjort mer nytte enn skade.
![]() |
#46 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Mim: Veldig, veldg mange av disse unge kvinnene tar abort etter press fra partneren eller andre. (Var det en av tre eller en av fire?). Jeg tror de kunne hatt glede av rådgivning, ja.
![]() |
#47 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Jeg er litt usikker på om jeg mener de bør utvide til 16. uke eller ha 12 uke slik i dag, men noen innskrenkninger er jeg ikke for.
![]() |
#48 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Dere som snakker om uke 8 og så nemd. Ser dere ikke at det ikke vil fungere i praksis. For det første er det mange som trenger å gå noen runder med seg selv, med en frist på uke 8 blir det null betenkningstid. Fra en blir henvist til inngrep (evt medisinsk kur er utført) snakker en ikke alltid 5 minutter. Om en nemd skal inn i bildet vil det også være snakk om at det tar tid. En må da søke senest i uke 1o eller tidligere for å komme gjennom saksgangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Audacious
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?8 uker er tidlig, veldig tidlig. Selv testet jeg negativt med Storesøster i uke 8. Legg inn at det ikke er like enkelt å få tak i en graviditetstest når du er 17 og bor hjemme på et lite sted, eller at du er så redd for å være gravid at du rett og slett ikke tør teste når det bare er en forsinket mens, eller at dette valget som jo er så viktig at dere mener det bør være obligatorisk rådgivning også skal tas - får man time på dagen hos sosionom og rådgivningstjenester?
![]() |
#50 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nord
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Jeg er skeptisk til hvor "nøytral" en rådgivning kan være, og kan kun akseptere en rådgivnings- eller samtaletjeneste dersom den består av type SUSS-leger, psykologer eller lignende. Sånne gærne damer fra Amathea :gjør korsets tegn: skal man holde langt unna vanlige folk.
![]() |
#52 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Nemnder er jeg imot. Jeg er i det hele tatt ikke glad for abort etter 12 uker.
![]() |
#53 |
Textrovert
|
Jeg husker da jeg var gravid med eldstemann. Jeg satt inne hos legesekretæren på Blindern og ventet på å ta blodprøver. I avlukket bak meg satt det ei som hadde fått bekreftet at hun var gravid. Jeg husker ennå hvordan hun sa til legesekretæren at hun måtte ta abort fordi kjæresten hennes og familien hennes ønsket ikke at hun fikk barn nå. "Men hva vil DU da", sa legesekretæren. "Nei, jeg ...?" sa jenta og dro på det, som om det var revnende likegyldig hva hun mente. Legesekretæren spurte forsiktig om hun ikke ville snakke med noen, men jenta ville ikke. Det var virkelig fælt å overhøre dette. Og det sitter i meg selv nå, femten år etterpå.
![]() |
#54 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() |
#55 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Hurra for flott innlegg fra Acsa, forøvrig!
![]() |
#56 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Til tross for mitt syn på saken, så er jeg i mot både nemder og å senke abortgrensen til åtte uker.
![]() |
#57 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Interessant faktum, forøvrig: Da abortloven ble innført, forsvant grunnlaget for norske spedbarnshjem i løpet av to år. Norske barnehjem ble tømt for barn i løpet av kun kort tid. De eneste som ble igjen var barnehjem for dem som ble utsatt for omsorgssvikt. Antall uønskede barn i Norge sank altså drastisk. Noen som har en idé om hvordan det er å være født og vokse opp som uønsket? Hett tips: Ikke noe særlig. Det er totalt ødeleggende.
![]() |
#58 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Det skulle vært "morsomt" å finne ut hvor mange som døde pga en abort utført med strikkepinne eller tilsvarende......
![]() |
#59 |
Epikur
|
men dette er vel heller et feministisk problem enn et abortspørsmål? At mange jenter og damer ikke "eier" sitt eget liv og sine egne avgjørelser.
![]() |
#60 |
Textrovert
|
Ja, det er jeg enig i. Men de to tingene viser seg dessverre ofte å være knyttet til hverandre.
![]() |
|
|