Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når er et foster/embryo et "liv"?
Ved unnfangelsen 50 37,04%
Når hjertet begynner å slå 54 40,00%
Ved 12 uker 4 2,96%
Ved 18 uker 3 2,22%
Ved ca. 22-23 uker (når det KAN reddes) 14 10,37%
Senere 0 0%
Øker gradvis til ca. 12 uker 6 4,44%
Øker gradvis til ca. 22 uker 0 0%
Det er avhengig av om det er et ønsket svangerskap eller ikke 2 1,48%
Annet 2 1,48%
Deltakere: 135. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-08, 16:20   #61
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)

Jeg kjenner at jeg er på linje med Fnatten i dene diskusjonen.

Gammel 26-08-08, 17:06   #62
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ved unnfangelsen.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 17:25   #63
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er litt usikker på hva du egentlig mener her.
Mener du at et fullbårent barn som dør under fødselen ikke har levd, kun levd potensielt? Hvordan kan man leve potensielt? Er "historien" til barnet inne i magen kun en historie om noe potensielt? For meg høres det så rart ut å snakke om potensielt i en slik sammenheng.

Ja, det er vanskelig å finne de riktige ordene når man snakker om disse tingene. For meg er et barn som dør under fødselen dødfødt, og har følgelig ikke levd. Det har vært et foster, ja, et levende foster, men ikke et levende barn. (Huff, jeg skiller jo selvsagt ikke sånn bokstavelig mellom foster og barn irl, og ville aldri finne på å diskutere dette som reellt tilfelle), men ja - død før/under fødsel er dødfødt; dersom det lever etter fødselen er det levendefødt. Det betyr jo selvsagt ingenting for sorg etc, og selvsagt er ikke et dødfødt barn av noen mindre verdi. For meg er det tekninske definisjoner, som er viktige for meg.

Jeg arbeider innimellom med sjeldne sykdommer som er genetiske/arvelige, og i utredningsøyemed må vi grave i tidligere sykehistorie. Der er det feks viktig å skille mellom disse tingene, blant annet fordi enkelte tilstander gjør fosteret ikke-levedyktig utenfor mors liv etc.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 17:33   #64
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Når hjertet begynner å slå. Abort etter det er for meg drap.

Gammel 26-08-08, 17:36   #65
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Synes dette er vanskelig. For meg ble barnet i magen virkelig etter UL i uke 18. Før dette har jeg vært forberedt på at noe var galt. For meg blir det da mentalt en naturlig grense der.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 18:09   #66
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Levende foster inni - levende barn utenfor. Men det er slik jeg skiller. Jeg brukte konsekvent betegnelsen "fosteret har det bra" og "fosteret har fine mål" etc da jeg for hundrede år siden hadde svangerskapskontroll, innimellom "han" og "hun" også når kjønnet var kjent. Men jeg kalte det ikke barnet.

Gammel 26-08-08, 18:18   #67
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Ved unnfangelsen.

Gammel 26-08-08, 18:50   #68
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Finnes det noen retningslinjer i så henseende? Gynekologer jeg har vært hos har brukt både baby og barn som betegnelse når svangerskapet har vært kommet langt. Tidlig i svangerskapet har de sagt foster, også i de tilfellene hvor det vel teknisk er snakk om embryo.

Hm. Jeg ser at siste delen av innlegget mitt ikke kom med; jeg hadde nemlig skrevet et avsnitt om akkurat dette.

Nei, det er ingen strenge retningslinjer på disse tingene; det er ingen som slår en ihjel ved feil terminologibruk lissom. Så nei, ikke meg bekjent, annet enn i lærebøker og sånt. I embryologibøker brukes feks kun "foetus" og "embryo" - ikke "child" og "baby". Dette var eksempler på min språkbruk; jeg vet dog om mange andre som gjør det likt. Jo mindre "folkelig" i språket man er ift pasienten jo mer "korrekt" er man antakelig.

Rent privat er jeg også litt fatalistisk av meg; jeg tenkte på begge mine som "foster" helt til de var født. Ikke babyer, for det var de ikke - det var å selge skinnet før bjørnen etc. Så også flere av mine kollegaer merket jeg. Men ikke alle altså. Det er individuelt.

Jordmoren min snakket hele tiden om "bebissen". Da holdt jeg på å krepere.

Gammel 26-08-08, 19:29   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En dimensjon jeg ikke har nevnt er det med "bevissthet". Den øker jo gradvis. På et tidspunkt kan fosteret høre og reagere på lyd. Før det vil det reagere på smerte. For meg er det mer et "menneske" når sansene har begynt å virke-

Gammel 26-08-08, 19:47   #70
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Livet starter ved unnfangelsen.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 19:58   #71
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

For meg er liv synonymt med hjerteslag, så jeg ser på fosteret som et liv når hjertet begynner å slå.

Det tenker jeg også.

Gammel 26-08-08, 20:09   #72
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Ved unnfangelsen.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 21:50   #73
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Når hjertet starter å slå.

Gammel 26-08-08, 22:19   #74
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg mener når det befruktede egget fester seg - det blir vel en plass mellom "Ved unnfangelsen" og "Når hjertet begynner å slå".

Ja, det tenkte jeg på også, men jeg stemte Når hjertet begynner å slå.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 22:46   #75
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg er enig med Missa. Forøvrig kan jeg ikke forstå at man synes sprialbruk er drap, det er ikke logisk hos meg i det hele tatt. Men jeg skjønner at det er noe jeg ikke ser, og at følelsene er reele hos de det gjelder.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 22:48   #76
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Jeg er enig med Missa. Forøvrig kan jeg ikke forstå at man synes sprialbruk er drap, det er ikke logisk hos meg i det hele tatt. Men jeg skjønner at det er noe jeg ikke ser, og at følelsene er reele hos de det gjelder.

Som Irma (?) sa, så virker det som en passiv form for tidlig abort. Man blir gravid, men det befruktede egget støtes ut. Men dette gjelder vel i hovedsak kobberspiralen, ikke hormonspiral? Jeg orker ikke tanken på at befruktede fostre hele tiden skal støtes ut av meg, så jeg hadde ikke taklet å bruke kobberspiral.

Gammel 26-08-08, 22:53   #77
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Er det virkelig noen som sammenligner spiralbruk med drap??

Gammel 26-08-08, 22:55   #78
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Er det virkelig noen som sammenligner spiralbruk med drap??

eventuelt :gråtele:

Nå har jeg hormonspiral, så det funker annerledes, men det kunne ikke ramle meg inn å tenke på det sånn som Iset. Virkelig helt fjernt for meg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 22:55   #79
Kate

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Som Irma (?) sa, så virker det som en passiv form for tidlig abort. Man blir gravid, men det befruktede egget støtes ut. Men dette gjelder vel i hovedsak kobberspiralen, ikke hormonspiral? Jeg orker ikke tanken på at befruktede fostre hele tiden skal støtes ut av meg, så jeg hadde ikke taklet å bruke kobberspiral.

Det er da ikke fostre, det er celler.

Gammel 26-08-08, 22:57   #80
Kate

Kate sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

eventuelt :gråtele:

Nå har jeg hormonspiral, så det funker annerledes, men det kunne ikke ramle meg inn å tenke på det sånn som Iset. Virkelig helt fjernt for meg.

Jeg har også hormonspiral. Enig med deg forøvrig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:23.