Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når er et foster/embryo et "liv"?
Ved unnfangelsen 50 37,04%
Når hjertet begynner å slå 54 40,00%
Ved 12 uker 4 2,96%
Ved 18 uker 3 2,22%
Ved ca. 22-23 uker (når det KAN reddes) 14 10,37%
Senere 0 0%
Øker gradvis til ca. 12 uker 6 4,44%
Øker gradvis til ca. 22 uker 0 0%
Det er avhengig av om det er et ønsket svangerskap eller ikke 2 1,48%
Annet 2 1,48%
Deltakere: 135. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-08, 23:02   #81
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)

Jeg har nå iallefall ikke sammenlignet kobberspiralbruk med drap. Jeg skrev i den andre tråden at jeg synes det gir meg assosiasjoner av en slags passiv provosert abort. Jeg klarer ikke å se den store forskjellen mellom å velge å la befruktede egg stadig gå til spille ved at de ikke får lov til å feste seg, og det å aktivt fjerne det. For meg er som nevnt et befruktet egg liv. Jeg synes det er litt dobbeltmoralsk dersom man ønsker å sette et tak for antall provoserte aborter, og samtidig bruker kobberspiral selv. Jeg er som sagt for den abortlovgivningen vi har i dag, og det ville ikke falle meg inn å kalle provosert abort eller kobberspiralbruk for drap. Men å fjerne et liv, det mener jeg at det er.

Gammel 26-08-08, 23:04   #82
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Er det virkelig noen som sammenligner spiralbruk med drap??

Jeg har vært i diskusjon med katolikker som mener dette.

Gammel 26-08-08, 23:04   #83
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har nå iallefall ikke sammenlignet kobberspiralbruk med drap. Jeg skrev i den andre tråden at jeg synes det gir meg assosiasjoner av en slags passiv provosert abort. Jeg klarer ikke å se den store forskjellen mellom å velge å la befruktede egg stadig gå til spille ved at de ikke får lov til å feste seg, og det å aktivt fjerne det. For meg er som nevnt et befruktet egg liv. Jeg synes det er litt dobbeltmoralsk dersom man ønsker å sette et tak for antall provoserte aborter, og samtidig bruker kobberspiral selv. Jeg er som sagt for den abortlovgivningen vi har i dag, og det ville ikke falle meg inn å kalle provosert abort eller kobberspiralbruk for drap. Men å fjerne et liv, det mener jeg at det er.

Heilt einig. Eg synest det er lite reflektert å ikkje ha forståing for (og faktisk latterleggjere) at somme kan ha etiske betenkelegheiter med å aktivt fjerne eit befrukta egg kvar mnd.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 23:08   #84
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Det er vel derfor det er så godt at man har den loven man har i dag. Man har et valg. Man har de som mener at abort (og spiral?) er drap, og man har de som er for retten til fri abort.

Gammel 26-08-08, 23:09   #85
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker spiral, og har store etiske betenkeligheter ved det, faktisk. Jeg hadde ikke det da jeg begynte med spiral, men jeg tenker stadig mer og mer på det. Med mitt abortsyn er det dobbeltmoralsk av meg å ha spiral, jeg er fullstendig klar over det.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 23:10   #86
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel derfor det er så godt at man har den loven man har i dag. Man har et valg. Man har de som mener at abort (og spiral?) er drap, og man har de som er for retten til fri abort.

Eg har poengtert veldig mange gongar at eg både er for abortlova som ho er i dag og at eg sjølv ikkje vil bruke spiral eller ta abort ut frå mine etiske grenser, så det er nok ikkje så enkelt og svart-kvitt som du vil ha det til.

Gammel 26-08-08, 23:12   #87
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sikter du her til mitt innlegg også her? Det går an å mene at det å bruke spiral som lar egg befruktes er en passiv abort, og samtidig være for at det skal være lov å gjøre det på denne måten. Jeg er for dagens lovgivning. *gjentar*

Gammel 26-08-08, 23:33   #88
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Fra unnfangelsen.

Gammel 26-08-08, 23:40   #89
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg savner også gråsonene litt her.

Gammel 27-08-08, 06:41   #90
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Det er vel ganske mange damer her inne som bruker spiral? Vel, det betyr at det unnfanges barn hele tiden, som da spiralen sørger for ikke har livets rett etter en dag eller to.

Hvilket er min grunn for å velge bort spiral som prevensjonsmetode.

Gammel 27-08-08, 06:57   #91
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da ikke fostre, det er celler.

Ja mange mener jo det bare er celler frem til uke 12, og vips så er det et foster. En celleklump (jeg vet jo at det er et embryo frem til uke 8 altså, så å kalle det foster blir jo feil ja). Det blir feil for MEG å bruke spiral, og jeg nikker forøvrig til det Irma og Alfa sier. Kloke damene.

Sist redigert av Dixie Diner : 27-08-08 kl 07:27.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 06:58   #92
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg bruker spiral, og har store etiske betenkeligheter ved det, faktisk. Jeg hadde ikke det da jeg begynte med spiral, men jeg tenker stadig mer og mer på det. Med mitt abortsyn er det dobbeltmoralsk av meg å ha spiral, jeg er fullstendig klar over det.

Men er det kobberspiral du har? Jeg ble fortalt at det kun er den som virker på denne måten. En hormonspiral vil ikke la det så så langt at egget blir befruktet. Eller? Jeg blir jo veldig usikker nå siden mange sier at de ikke vil ha spiral pga. dette, men det er vel ikke så mange som bruker kobberspiral i dag?

Gammel 27-08-08, 07:06   #93
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men er det kobberspiral du har? Jeg ble fortalt at det kun er den som virker på denne måten. En hormonspiral vil ikke la det så så langt at egget blir befruktet. Eller? Jeg blir jo veldig usikker nå siden mange sier at de ikke vil ha spiral pga. dette, men det er vel ikke så mange som bruker kobberspiral i dag?

Det stemmer at det er mindre sjanse for befruktning med hormonspiral, siden hormonspiralen også kan hindre eggløsninger. Men befruktning kan skje, og da har hormonspiralen samme funksjon som kobberspiralen, slimhinnen i livmoren vil være endret, slik at det befruktede egget ikke festes.

Jeg kunne ikke brukt hormonspiral av helsemessige årsaker, og kobberspiral er uaktuelt for meg.

Gammel 27-08-08, 07:26   #94
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det stemmer at det er mindre sjanse for befruktning med hormonspiral, siden hormonspiralen også kan hindre eggløsninger. Men befruktning kan skje, og da har hormonspiralen samme funksjon som kobberspiralen, slimhinnen i livmoren vil være endret, slik at det befruktede egget ikke festes.

Jeg kunne ikke brukt hormonspiral av helsemessige årsaker, og kobberspiral er uaktuelt for meg.

Ah okei. Jeg bruker ingen av delene.

Gammel 27-08-08, 08:10   #95
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker kobberspiral. Jeg fikk ekstreme bivirkninger av p-pillen i min ungdom, og tør derfor ikke bruke hormonpreparater. Jeg tenkte ikke så nøye over hvordan spiralen virket da jeg begynte å bruke den, men som sagt, tankene har begynt å kverne over tid. Men nå er på en måte "skaden skjedd", så jeg må bare leve med at jeg har valgt en prevensjonsmåte jeg egentlig har etiske betenkeligheter ved.

Litt rart, det der. Mamma brukte også spiral, og hun har de samme meningene om abort som det jeg har. Så mulig jeg har blitt påvirket av hennes valg uten å ha vært klar over det selv. Det har jeg faktisk ikke tenkt på før.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 08:23   #96
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Som Irma (?) sa, så virker det som en passiv form for tidlig abort. Man blir gravid, men det befruktede egget støtes ut. Men dette gjelder vel i hovedsak kobberspiralen, ikke hormonspiral? Jeg orker ikke tanken på at befruktede fostre hele tiden skal støtes ut av meg, så jeg hadde ikke taklet å bruke kobberspiral.

Jada, jeg vet hvordan det fungerer altså, men jeg synes fortsatt ikke at det er abort. For meg er det like lite abort som det kondomer er. Jeg ser ikke noe større forskjell på levende sædceller og et egg som ble befruktet for 1-2 dager siden. Men jeg har da også et veldig lite romantisert syn på bitte små embryoer, og skjønner at andre kan se på det annerledes.

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Heilt einig. Eg synest det er lite reflektert å ikkje ha forståing for (og faktisk latterleggjere) at somme kan ha etiske betenkelegheiter med å aktivt fjerne eit befrukta egg kvar mnd.

Jeg håper ikke det var meg du siktet til, jeg har verken latterliggjort eller ikke hatt forståelse for at andre tenker annerledes.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 08:29   #97
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg har heller ikke noe "romantisert" syn på små embryoer, jeg har bare et etisk dilemma når det kommer til det å avslutte liv, og for meg er et befruktet egg et liv (livet starter ved unnfangelsen osv). Men jeg skjønner jo at ikke alle tenker sånn altså.

Gammel 27-08-08, 09:15   #98
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Jeg håper ikke det var meg du siktet til, jeg har verken latterliggjort eller ikke hatt forståelse for at andre tenker annerledes.

Neida, det var ikkje deg eg tenkte på.

Gammel 27-08-08, 09:15   #99
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Jeg har heller ikke noe "romantisert" syn på små embryoer, jeg har bare et etisk dilemma når det kommer til det å avslutte liv

Nettopp!

Gammel 27-08-08, 09:43   #100
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg har poengtert veldig mange gongar at eg både er for abortlova som ho er i dag og at eg sjølv ikkje vil bruke spiral eller ta abort ut frå mine etiske grenser, så det er nok ikkje så enkelt og svart-kvitt som du vil ha det til.

Jeg har aldri sagt at det er svart/hvitt. Jeg har bare sagt at sånn som det er i dag, så har kvinner et valg. Og takk og lov for det. Hvilken prevensjon kvinner vil bruke, er også opp til hver enkelt. Spiral er ikke tvang, så man har faktisk et valg. har man betenkeligheter med å bruke spiral, så la være da. Og ja, jeg er uenig i at spiral kan sammenlignes med aborter.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Sikter du her til mitt innlegg også her? Det går an å mene at det å bruke spiral som lar egg befruktes er en passiv abort, og samtidig være for at det skal være lov å gjøre det på denne måten. Jeg er for dagens lovgivning. *gjentar*

Jeg sikter ikke til noenting. Jeg er bare ikke enig med deg.

Ja mange mener jo det bare er celler frem til uke 12, og vips så er det et foster. En celleklump (jeg vet jo at det er et embryo frem til uke 8 altså, så å kalle det foster blir jo feil ja). Det blir feil for MEG å bruke spiral, og jeg nikker forøvrig til det Irma og Alfa sier. Kloke damene.

Det jeg mente var at det som spiralen fanger opp og støter ut, er celler. Ikke foster, babyer eller noe annet. Celler.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38.