Sv: Ludvig Nessa til valg
Opprinnelig lagt inn av Smarties, her.
Nå er det sånn at når men lever i et demokrati så har man ikke bare rettigheter, man har også ansvar! Det er noen spilleregler som bør følges. Mine poeng ligger ikke i hvorvidt jeg er for eller mot selvbestemt abort. De ligger i at jeg tar stor avstand fra metodene som brukes. Hvis alle som har så sterke meninger som Nessa skulle bruke hans type metoder ville demokratiet stå for fall. En forutsetning for å ha demokrati er at man har en viss respekt for sine motstandere, det har ikke Nessa. En bør også huske på at disse kvinnene ikke har gjort noe ulovlig etter norsk lov. Jeg mener det samme når det gjelder bl.a. pelsoppdrett. Jeg synes pels er vemmlig, ekkelt og hele industrien er motbydelig. Det gir meg ingen rett til å sprute blod på de som bærer pels, det gir meg ingen rett til å slippe ut dyrene, men det gir meg retten til å diskutere på en saklig, god måte med de som forsvarer den industrien.
Så lenge Nessa ikke er i stand til å diskutere på en anstendig måte. så har jeg ikke noe problemer med å overse han i den offentlige debatten.
Men poenget er jo at det er nettopp der demokratiet fungerer. I og med at Nessa er så lite reflektert, brukar sterke verkemiddel og ikkje evnar å sjå grånyanser så har dei aller, aller fleste i Noreg gjort seg opp ei meining om at han ikkje bør ha makt til å bestemme. Ergo så vil dei heller ikkje stemme på han. Eg kjenner meg temmeleg sikker på at Nessa hadde hatt fleire tilhengarar og sympatisørar dersom ikkje dei ekstreme demonstrasjonane hans hadde vorte gjengitt i media. Dermed gjer den demokratiske prosessen at han slår bein under sitt eige kandidatur som seriøs politikar.
|