Sv: Ludvig Nessa til valg.
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
Som bina påpeiker så meiner eg at heile demokratiet bygger på ein tanke om at alle syn bør få komme til orde. Også minoritetsgrupper. Kor vidt du meiner han er "heilt god" eller ikkje er temmeleg irrelevant. Han er talsmann for ei sak som få andre frontar i offentlegheita, og bør difor få legge fram saka si og argumentere for den. Så er det opp til demokratiet og folket å avgjere om han får gehør for argumentasjonen eller ikkje.
Kinesiske myndigheiter tiar til stadigheit i hel synspunkt dei ikkje ønsker offentleg debatt om. Synest du verkeleg ein slik praksis er ok?
Hadde Nessa klart å holde seg til normer som gjelder når det kommer til politisk debatt så ville ting vært anderledes. I mine øyne så debaterer han ikke, han holder tordentaler. Han sitter ikke rundt et bord og argumenterer på en saklig måte. Han kommer ikke med motargumenter på hva motdebatenten sier, han bare fortsetter med sitt mantra. Det jeg reagere mest på er at han generaliserer. Han er ikke interesert i nyanser, her er det svart eller hvitt. I kjølevannet av denne mannen er det mange traumatiserte kvinner!!
Det er ikke snakk om å tie synspunktene hans, det er snakk om å stoppe han. Det er mange andre som er mot abort, men som likevel klarer å diskuterer det på en tilnærmet saklig måte. Det blir noe annet når man starter alle sine opptredner med å slenge blodige dukker på bordet, eller vise bilder av aborterte fostere, og han viser ikke fostere som er abortert innen 12. uke, han viser bilder av de helt ekstreme tilfellene.
Jeg skjønner også at alle må ha talerett for at vi skal opprettholde demokratiet, men her er det snakk om valg vi kan ta. Vi kan velge å ikke gi den mannen noe oppmerksomhet, det finnes mange alternativer for det er mange som er imot abort, vi kan velge han bort. Det er det jeg mener med å tie han i hjel, rett og slett overse han!
|