Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spin-off: Hvilken amarone liker du best?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-08, 10:15   #81
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spin-off: Hvilken amarone liker du best?

Jeg har åpnet to slike flasker i sommer, også kjøpt i Sverige, de var ikke gode.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 10:29   #82
Nebbia
Passiv

Standard

Og når jeg først er inne på Amaroner i dag, så har jeg nå drukket 2004-årgangen av Santa Sofia. Den imponerte ikke så voldsomt som den pleier å gjøre som ung, men vi drakk den over to dager, og den var faktisk langt bedre den andre kvelden. Jeg tror dette tyder på at vi har begått et barnedrap av dimensjoner, og at den trengte et døgns lufting for at vinen skulle bli tilgjengelig bak all garvesyren. Jeg har også drukket Vaonas Amarone 2004. Den var noe mer fruktig, men også denne bar tydelig preg av mer garvesyre enn vanlig. Jeg har 4 Amaroner av 2004-årgang liggende som må prøves i løpet av høsten. Førsteinntrykket av denne årgangen er at dette er lagringsprosjekter. Santa Sofia må nok kjøpes inn og gjemmes vekk i minst 10 år. Vaona klarer seg kanskje med 5-7 år.

Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 10:34   #83
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg har åpnet to slike flasker i sommer, også kjøpt i Sverige, de var ikke gode.

DN har hatt flere artikler om mishandling av vin i varme butikker i England og Danmark. Kanskje svenske er like ille? Nå var butikken jeg kjøpte den i helt kurant, men den kan jo ha blitt varmeskadet under transport? Det er i alle fall ikke et ukjent problem.

Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 01:40   #84
Nebbia
Passiv

Standard

Børster støv av denne for å inforemere at en av mine favoritter, Il Sestante, nå er tilgjengelig i 2004-årgang. Det samme er nyheten Marchesi Fumanelli.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 19:24   #85
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Takk for tips!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 20:32   #86
Nebbia
Passiv

Standard

:børster støv igjen:

Kveldens vin er en Musella Amarone 2004. Kanskje ikke verdens mest elegante amarone, men for de som liker kraftpakker bør denne amaronen være et åpenbart førstevalg. Voldsomt fruktig, litt rosinaktig, men samtidig masse garvesyre som gjør avslutningen relativt stram. Denne kan man fint legge til side og glemme i 10 år, men er allikevel innsmigrende å drikke i dag.

En skikkelig wow-vin. Denne må kjøpes inn i flere eksemplarer.

Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 21:24   #87
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høres supert ut. Velfortjente dråper også, det føler jeg meg sikker på.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 22:12   #88
Nebbia
Passiv

Standard

Litt amarone-trivia:

Amarone har blitt veldig populært, og kvaliteten er i ferd med å vannes ut. Valpolicella, ripasso og amarone lages av de samme druene innenfor det samme området. Amarone er den mest ekslusive, og det har kun vært de beste druene fra de best beliggende områdene som har vært brukt til å lage amarone. I 1997 ble det totalt laget 1,5 millioner flasker amarone (og den søte recioto). I 2005 var det økt til 5,7 millioner flasker. I 2008 passerer amaroneproduksjonen 10 millioner flasker!

Området som har lov til å produsere amarone har ikke blitt større, så det er de mindreverdige druene som tidligere ble brukt til å produsere valpolicella og ripasso som nå brukes i amaronen. Dette skyldes at etterspørselen etter den enkle valpolicellaen har sunket dramatisk, og produsentene har sett inntjeingsmulighetene i å gå over fra de billigere valpolicellaene til de dyrere amaronene. Resultatet blir et hav av middelmådig, og til dels dårlig, amarone. Jeg har smakt opptil flere av dem.

Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 22:22   #89
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mm, jeg syns jeg stadig ser nye, ukjente og mistenkelig lavprisede amaroner. Jeg har ikke smakt så mange av de, men en 4-5 tror jeg. Ingen skikkelig dårlige opplevlser, men mye middelmådig minus. Dog syns jeg enkelte for så vidt forsvarte prisen, om ikke amarone-navnet.

Gammel 12-06-09, 22:29   #90
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

:leser og må vise til mannen:

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 22:30   #91
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man burde være FP-medlem for å lese en sånn viktig tråd, Cille. Si det til mannen, du.

Ellers: Amarone skal smake rosiner. Ellers er det ikke amarone.

Gammel 12-06-09, 22:31   #92
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Du får si det til han du.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 01:18   #93
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Jeg har drukket mye forskjellig rødvin opp igjennom årene, men må bekjenne at jeg aldri har stiftet bekjentskap med en Amarone. Etter å ha lest denne tråden har jeg blitt en smule nysgjerrig!

Gammel 20-06-09, 01:22   #94
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har noen flasker med ymse Amarone liggende på vent på soverommet. Jeg tror jeg må sjekke opp i hva det er jeg egentlig har. En av dem er en Masi fra 2005, så den skal ikke drikkes på le-henge, men det andre er jeg redd er en god del billig skvip.

Gammel 06-11-09, 15:12   #95
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da har jeg kjøpt min første Amarone. Damen på vinmonopolet sa denne var den beste (av de de hadde inne regner jeg med) så da satset jeg på den. Tommasi Amarone della Valpolicella Classico 2005.

Skal åpne den i kveld og kjenner jeg er litt spent. Må den luftes lenge først? Bør den helles i karaffel?

Gammel 06-11-09, 15:18   #96
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare ved et par anledninger jeg (og min kjære) har sett behov for å lufte vinen og da har vi bare gjort det i glasset. Dvs. at vi har observert at vinen har utviklet seg i glasset.

Gammel 06-11-09, 15:21   #97
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en sånn Tommasi liggende.
Jeg husker ikke hvor og når jeg kjøpte den og er litt redd for at det skvip.
Det aner meg at jeg knerter den i kveld.

Gammel 06-11-09, 15:23   #98
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så etter en Amarone på polet i dag, men utvalget var skralt.

Jeg endte opp med disse to:

Rosso di Montalcino, 2006
Guigal, Côtes du Rhône, 2005

Noen eksperter som kan si om det var gode valg?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 15:38   #99
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Tommasi er sjelden skvip.

Gammel 06-11-09, 16:09   #100
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drikker dere Amarone helst med eller uten mat? I så fall, til hva slags mat?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
amarone, rødvin

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.