|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
kamerat
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Interessant synsvinkel. Jeg har et voldsomt behov for å lese skjønnlitteratur, det får jeg alltid gjort uansett hvor dårlig tid jeg måtte ha. Ordet «underholdning» høres veldig tørt og stakkarslig ut som beskrivelse av hva jeg får ut av å lese romaner. God skjønnlitteratur forandrer litt på leseren.
![]() |
#22 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Er underholdning meningsløst..?
![]() |
#23 |
Off the map.
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?
samme her.
![]() |
#24 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg leser primært for å bli underholdt, men også for å bli bedre på å skrive selv og for å stadig utvikle språket mitt og fantasien min.
![]() |
#25 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Dette høres sikkert teit ut...
![]() |
#26 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig! Jeg har også dette behovet og har hatt det siden jeg lærte å lese som fireåring. Jeg har som regel to-tre-fire i gang samtidig og kan gjerne lese en bok i løpet av en fridag. For meg er det faktisk slik at det er få ting jeg synes beriker (og underholder) livet mitt mer enn god skjønnlitteratur (relasjoner og tildels jobb går foran. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Ute av produksjon
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Eg synes romaner gjev meg meir enn mykje annan underhaldning, eg får brukt meir av fantasien, og kan kikka inn i tankegongen til andre. Av og til les eg for å læra noko nytt, oppleva ein annan stad eller tid. Andre gongar les eg berre for å tenka på noko anna enn eg gjer ellers. Kva litteratur eg les kjem an på kor mykje overskudd eg har, dei siste månadane har det blitt mykje lett krim.
![]() |
#28 |
flisespikker
|
Det høres ut som om den sammenhengen like gjerne gikk andre veien - at det også var fordi du var (selv-)reflektert og "følelsesanalytisk" og filosofisk anlagt at du likte å lese bøker. Slik tror jeg det er og var med meg, i alle fall.
![]() |
#29 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Med all den fantastiske litteraturen, så kan jeg ikke fri meg fra at jeg tenker at mennesker som ikke leser går glipp av noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Leser
|
I de beste romanene får jeg samme relasjonene til folk i romanen som jeg har til folk i RL. Jeg gråter og ler med dem. Jeg er spent på deres vegne, jeg er er engstelig og forventningsfull.
Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være så mye mer lærerikt å lese biografier enn romaner. Folk er folk, selv de som er oppdiktete. Hvis du liker biografier vil jeg anbefale den om Arne Næss. "Jeg, Arne - et tegnet liv." Veldig spennende synes jeg.
Det er absolutt ingen sammenheng mellom kvalitet og leselyst. Poenget er at man leser. Det finnes ikke noe som heter dårlig litteratur i den sammenheng. Dårlig språk og dårlig kvalitet er relativt.
![]() |
#32 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Interessant tråd. Jeg er i grunnen enig med alle, utenom Joika.
![]() |
#33 |
Guardian of the galaxy
|
![]() |
#34 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Men, altså, jeg klarer ikke helt å se at noe som "bare" har underholdende verdi er bortkastet.
![]() |
#35 |
Live and let live
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg er enig med omtrent alle her jeg også. Det er sagt så mye godt at jeg trenger ikke gjenta det. Men dette derimot:
Jeg blir bare helt:
![]() |
#36 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Noen ganger fordi det er underholdende, noen ganger fordi det er berikende og lærerikt, ofte alt på en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Leser
|
Hvis du vil kan jeg prøve å hoste opp noen linker på det. Det er fakta at det er underordnet hva folk leser bare de leser. Smaken, ordforrådet og forståelsen vil utvikle seg etter som man leser. (Når jeg sier at folk kan lese "hva som helst", betyr det at de kan lese hva som helst som de liker, det er det som gir utviklingen, ikke hvor kvalitivt bra litteraturen er. Det er akkurat samme greie som musikk. Det er vel ikke så mye tvil om at Sissel Kyrkebø har bedre stemme enn Bob Dylan, men jeg elsker Bob Dylan. Metalica er ikke like høykvalitetsmusikk som Arve Tellefsen, men jeg hører alikevel mest på Metalica.)
![]() |
#38 |
flisespikker
|
Men nå snakker du bare ut fra hvor mye flinkere man blir til å lese og evt. skrive, gjør du ikke? Altså ikke sånne mer filosofiske aspekter (ettersom de jo er notorisk vanskelige å måle)?
![]() |
#39 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Klart det er viktig for meg hva jeg fyller hodet mitt med. Men andre kan velge å fylle hodet sitt med andre ting. Det beste hadde kanskje vært om vi alle hadde lest Kafka og Dostojevski liksom, men slik er det jo ikke. Vi underholdes av og liker ulike ting og jeg tenker det er bedre å lese Sandemo enn å ikke lese noe liksom. Så fremt man får noe ut av det da.
![]() |
#40 |
Leser
|
De tingene som er målt er: leseferdighet og leseglede. Man blir flinkere å lese jo mer man leser, og lesegleden måles i om folk frivillig fortsetter å lese. Og det er det som er viktig i det lange løp, ikke nødvendigvis hvilken kvalitet det er på det de leser. Det er som med idrett, vi har alle nytte av å gå en tur i marka, et par kilometer på ski og sykle til jobben, selv om vi aldri blir å stille i OL, VM eller NM. Prestasjonene, kvaliteten på det vi gjør er ikke nødvendigvis det viktigste, men opplevelsen. Jeg opplevde en flott tur forrige søndag, 5 km, to barn, gjenglemt drikkeflaske. Min tur var like flott som mannen sin, topptur, ingen sti og bare voksne. Selv om hans tur var det som man kan kalle en "riktig fjelltur".
![]() |
|
|