Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alternativ jul

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-08, 21:31   #41
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ jul

Jeg tror jula og så kan bli en ensom greie for mange. At det er en tid folk ofte gjør noe sammen, og at man da sliter litt om man ikke har noen å gjøre dette sammen med. Og derfor tyr de til feks alternativ jul. Folk som har dårlig tid ellers, kan jo ha god tid i jula?

Jeg ser hva du mener Skremmern. Fordi dette er noe det er fokus rundt, så blir det litt sånn at man kanskje tenker at noen hiver seg på fordi de ønsker å fremstå bra. Men har det egentlig noe å si? Så lenge det fører til at de som trenger hjelp får det?

Ja, de aller aller fleste KAN sikkert bidra mer enn de gjør. Meg inkludert. Men jeg kjenner at jeg likevel synes det er flott når folk faktisk stiller opp. Uansett om det er stort eller lite.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:31   #42
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kirsebær, her.

men jeg skjønner ikke helt hva du mener.
Jeg har vært med å feire alterativ jul et par ganger.
Jeg bruker ikke veldig mye organisert tid på uteliggere og narkomane ellers.

Mener du da at det er litt dumt at jeg har valgt å tilbringe et par dager i julen til slikt "arbeid"?
Er det falskt?

hæ? Hæ? Hæ?

Gammel 09-09-08, 21:33   #43
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og sitter og lurer på hvor de har "drop in" veldedighetssentral.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:33   #44
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg ser hva du mener Skremmern. Fordi dette er noe det er fokus rundt, så blir det litt sånn at man kanskje tenker at noen hiver seg på fordi de ønsker å fremstå bra. Men har det egentlig noe å si? Så lenge det fører til at de som trenger hjelp får det?

Neida, men vi er da på et diskusjonsforum må vite.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

hæ? Hæ? Hæ?

Jeg synes det er falsk giverglede av siste dagers skinnhellige, men motivene vedkommende måtte ha er selvsagt revnende likegyldig for den som mottar hjelpen. (Og det finnes selvsagt mennesker som stiller opp ellers også, men jeg tror de er i mindretall denne dagen.)

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:34   #45
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

hæ? Hæ? Hæ?

Jeg synes det er topp at man i det hele tatt bidrar. Det å gi penger gjennom året er jo selvsagt bra, men noen (les: oss nyetablerte med én student i husholdningen og svimlende huslån) føler ikke at vi kan ta oss råd til dette enda. Derfor må frivillig arbeid være en god løsning.

Det at man gjør det i jula må jo være enda bedre tenker jeg, for jeg vet med meg selv at jeg ikke ville ha vært sammen med noen andre enn familien da.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:34   #46
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ikke alle har det.

Har også bedt om konkrete tips til hva man kan gjøre resten av året.

Leksehjelp, suppekjøkken, flyktningeguide, støttekontakt, privat avlaster, besøksvenn på sykehus/fengsel, bokvenn (eller ha det heter; leser for eldre som ikke lenger kan se), hjelpe via frivillighetssentralen med alt mulig rart mm. Mye tips bla. på Røde Kors sine sider.

Skjønner godt hva Skremmern sier. Bra at folk vil hjelpe til jul, men aller best hadde det nok vært om hjelpen fordelte seg litt mwer året rundt.

Gammel 09-09-08, 21:37   #47
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Leksehjelp, suppekjøkken, flyktningeguide, støttekontakt, privat avlaster, besøksvenn på sykehus/fengsel, bokvenn (eller ha det heter; leser for eldre som ikke lenger kan se), hjelpe via frivillighetssentralen med alt mulig rart mm. Mye tips bla. på Røde Kors sine sider.

Skjønner godt hva Skremmern sier. Bra at folk vil hjelpe til jul, men aller best hadde det nok vært om hjelpen fordelte seg litt mwer året rundt.

Selvfølgelig er det det. Men dette er noe media blåser opp og det er dette folk hører om = det er noe mange tenker de kan delta på. Det gjør det ikke mindre genuint. Det du skriver om er ikke noe jeg vet om hvor jeg kan finne informasjon om sånn i utgangspunktet, det er ikke ting "alle" vet.

Men noterer nå.

Gammel 09-09-08, 21:38   #48
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så vi har de som er core snillinger som bidrar hele året, og så har vi wannabe-snillinger som kun trår til i høytider? Hvis jeg sier at jeg jevnt over året sliter med å få tiden til å strekke til, mens jeg i julen kan få til å bidra litt ekstra, da er jeg latterlig? Hva med de som aldri har gått med en bøsse i hele sitt liv, men som ved tsunamien i 2004 følte behov for å hjelpe - var de noen fjotter som plutselig på død og liv skulle delta akkurat nå? Næsj. Det er helt naturlig at høytider og katastrofer får mange til å bli ekstra oppmerksomme på at andre kan ha behov for bistand. Det er også naturlig at man har bedre tid til denslags når det er fridager. Det er ikke noe juks over det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:40   #49
Joika
Pauset

Standard

Joika for----> core snilling.

Gammel 09-09-08, 21:42   #50
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og sitter og lurer på hvor de har "drop in" veldedighetssentral.

Jeg blir litt oppgitt over at du trenger linker. I stedet for å gi penger direkte til tiggere, kan man støtte lokale hjelpekorps. Redningsselskapet? Plan Fadder? Unicef? Krisetelefon? Kirkens SOS søker stadig vekk etter noen som kan besvare telefoner. Barn og unges kontakttelefon. Man kan engasjere seg i idrett, Røde Kors, bli besøksvenn på sykehuset, medlem av Dyrebeskyttelsen. Frelsesarméen, bli blodgiver, generelt arbeid med barn, støttekontakt, fosterhjem ... Flere? Man kan huse en "blindehund" to år før den skal trenes.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:42   #51
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg plutselig på at jeg bruker å gå med bøsse på tv-aksjonen! :snilling i oktober:

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:26   #52
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg blir litt oppgitt over at du trenger linker. I stedet for å gi penger direkte til tiggere, kan man støtte lokale hjelpekorps. Redningsselskapet? Plan Fadder? Unicef? Krisetelefon? Kirkens SOS søker stadig vekk etter noen som kan besvare telefoner. Barn og unges kontakttelefon. Man kan engasjere seg i idrett, Røde Kors, bli besøksvenn på sykehuset, medlem av Dyrebeskyttelsen. Frelsesarméen, bli blodgiver, generelt arbeid med barn, støttekontakt, fosterhjem ... Flere? Man kan huse en "blindehund" to år før den skal trenes.

Har ikke sagt noe som helst om linker jeg da. Ba om tips.

Mesteparten av dette hadde jeg ikke trodd at "vanlige folk" og "alle" kunne gjøre. Vel og merke av de tingene som ikke bare gjelder å betale penger.

Gammel 09-09-08, 22:30   #53
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Nå kom jeg plutselig på at jeg bruker å gå med bøsse på tv-aksjonen! :snilling i oktober:

Jeg har vært både støttekontakt, bøssebærer, blodgiver og medlem av dyrebeskyttelsen. Pleier også kjøpe sånne julekaker til en formue når de kommer på døra her.

Sånn sett så må jeg kunne forsvare et lite snilling-skippertak rundt jul i tillegg syntes jeg.

Gammel 09-09-08, 22:39   #54
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Et slik tiltak er jo strålende og kanksje noe jeg kan vurdere å hjelpe til med de julaftnene jeg ikke har ungene. Nå er ikke det før neste år da, men absolutt et godt alternativ til å grave seg ned under dyna og synes synd på meg selv.
(jegg, jeg gruer meg sinnsykt til å ikke ha ungene julaften)

Gammel 09-09-08, 22:45   #55
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

(jegg, jeg gruer meg sinnsykt til å ikke ha ungene julaften)

Det er litt stusselig ja..

Gammel 10-09-08, 08:18   #56
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn sett så må jeg kunne forsvare et lite snilling-skippertak rundt jul i tillegg syntes jeg.

Nja, det får gå under tvil. Men bare i år. Ikke la det gjenta seg.

Gammel 10-09-08, 08:36   #57
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bedre å være snill en dag i året enn å ikke være snill i det hele tatt. Det er enda bedre å fordele det litt ut over året, men en dag er bedre enn ikke noe.

Jeg er glad noen stiller opp på slike arrangementer, uansett hvilken grunn de har for å gjøre det. Det er ikke en tid på året da jeg stiller opp. Jula vil jeg ha for meg og mine. En fin tid etter en lang høst uten avbrekk kanskje, og tid for ro og ettertanke. Jeg trenger sånne pustehull. Så får jeg heller bidra resten av året jeg da.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 12:05   #58
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Kan man ikke da bare konkludere med at det er flott at de virkelig snille får litt fri i jula, mens de halvsnille tar over. De som mottar veldedighet bryr seg ikke, og de som har styrt på hele året får en liten pust i bakken. Alle blir fornøyde og føler seg bra.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.