|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: Pels
Det er jo egentlig det viktigste. At uansett hva dyret skal brukes til, så får vi behandle det bra. |
|
|
|
#22 |
|
nygift
|
Sv: PelsSynes ikke det er noe forskjell på skinnstøvletter eller pelskåpe, det er det samme for mitt vedkommende.
|
|
|
|
#23 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PelsDa kom jeg frem til at jeg er enig med Blomst. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: PelsJeg går ikke med pels fordi det ikke er helt meg. Først og fremst. Synes heller ikke det er en spesielt Ok måte dyrene blir behandlet på. Når det er sagt, er det jo selvfølgelig mange ting man ikke trenger som involverer pining av dyr: Sminke (- Body Shop), egg, kjøtt ,det meste av mat egentlig. Det betyr ikke at jeg ikke spiser vanlige egg. Det liker jeg. Pels liker jeg ikke. Med andre ord- ikke særlig prinsippfast på dette området.... |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Glad
|
Sv: PelsMin grandonkel drev revefarm, og jeg har med andre ord sett hvordan oppdrettsrev lever. Har sagt fra dag 1, og sier fortsatt, at jeg aldri kommer til å eie en pels. Har også gitt klar beskjed til gubben om at av alle ting han måtte finne på å kjøpe i gave til meg er pels det siste! Skinnstøvletter kan ikke sammenlignes. De færreste kyr jeg vet om (kanskje er jeg naiv?) lever ikke i bur så små at de knapt kan snu seg.
|
|
|
#26 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PelsDet er kanskje én situasjon som kunne ha fristet meg til å iføre meg en pels; i 20 minus, sittende i en kald slede i kanefart, på og i pels, gjerne i julen, med varm toddy, fakler...mmm, hva var det vi snakket om igjen? Men hvor ofte er det lizzom... Jeg kunne aldri tenke meg å eie en pels og kjøper sjeldent skinn.
|
|
|
#27 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: PelsLammeskinn og reinskinn, er det greit? De fleste bruker vel lammeskinn? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Introvert optimist
|
Er det ikke kommet en lov som sier at kuer må ha madrasser nå da?
|
|
|
#29 |
|
Ekvilist
|
Holdes lam i miksroskopiske stålnettingbur hele livet? Eller rein?
|
|
|
#30 |
|
Elsker gamlis- godis
Nei selvsgt ikke, men argumentene mot pels har vært litt forskjellige. Jeg er usikker på om det er dyrenes forhold man reagerer på, eller pels i seg selv. I såfall burde man også tenke på de stakkars kyllingene. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PelsJeg har også en gammel, arvet pels. Jeg har brukt den en gang det var sprengkaldt. Det var varmt og deilig, men føltest veldig, veldig fremmed. Jeg har også en gammel bruktkjøpt reve- eller minkstola.
|
|
|
#32 |
|
Ekvilist
|
Skjønner. Jeg er ikke i mot pels eller kjøtt. Elgpels fra en fri og frank elg, helt greit! Jeg ikke i mot å ta liv av dyr, det tenker jeg at blir en helt annen etisk diskusjon enn det å ikle seg en pels av dyr som har blitt mishandlet gjennom hele livet.
|
|
|
#33 |
|
Yes, we can!!
|
Sau og rein er vel av de dyrene som har det best mens de lever, så det syns jeg er helt irrelevant.
|
|
|
#34 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: PelsJa, jeg mener jo også at dyrenens forhold er det som spiller inn her. Men jeg er jo ikke mer kosnekvent enn at jeg kjøper kylling og svin. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#36 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: PelsJeg må bare si det, jeg elsker pels. Men jeg kjøper kun brukt. Da bidrar jeg ikke i like stor grad til nylagingen av pelsprodukter, og det er rimeligere.
|
|
|
#37 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Pelskokos: Var det ikke deg jeg kjøpte stolaen av? Vet du om den er rev eller mink? Da jeg brukte den sist møtte jeg noen som drev med oppdrett, og de hevdet bestemt at det var mink. "Veldig, veldig fint skinn" sa de.
|
|
|
#39 |
|
Har bakt søte kaker
|
Det var fra meg ja! Du, jeg vet faktisk ikke. De jeg kjøpte av mente det var rev eller mink, så hvis de oppdretterne mente mink stemmer det sikkert.
|
![]() |
|
|