Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pels

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-08, 20:33   #21
Left
Passiv

Standard

Sv: Pels

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Hvor vil du at dyret skal være avlivet da? Hjemme?

Jeg syns det er viktig at dyrene har det godt mens de lever, uansett om de blir mat eller klær. Hadde jeg arvet en pels hadde jeg kanskje brukt den, men det er ikke noe jeg ville ha kjøpt selv.

Det er jo egentlig det viktigste. At uansett hva dyret skal brukes til, så får vi behandle det bra.

Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 20:34   #22
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes ikke det er noe forskjell på skinnstøvletter eller pelskåpe, det er det samme for mitt vedkommende.
Og om man avler opp dyr til å bruke kjøttet eller pelsen har heller ikke noe å si , dyret dør jo uansett.
Men hvordan dyrne har det mens de lever er jeg mer opptatt av, og det er uansett om det skal slaktes, flåes eller bare dø en naturlig død.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 20:38   #23
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Da kom jeg frem til at jeg er enig med Blomst.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 21:14   #24
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går ikke med pels fordi det ikke er helt meg. Først og fremst. Synes heller ikke det er en spesielt Ok måte dyrene blir behandlet på. Når det er sagt, er det jo selvfølgelig mange ting man ikke trenger som involverer pining av dyr: Sminke (- Body Shop), egg, kjøtt ,det meste av mat egentlig. Det betyr ikke at jeg ikke spiser vanlige egg. Det liker jeg. Pels liker jeg ikke. Med andre ord- ikke særlig prinsippfast på dette området....

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 21:16   #25
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min grandonkel drev revefarm, og jeg har med andre ord sett hvordan oppdrettsrev lever. Har sagt fra dag 1, og sier fortsatt, at jeg aldri kommer til å eie en pels. Har også gitt klar beskjed til gubben om at av alle ting han måtte finne på å kjøpe i gave til meg er pels det siste! Skinnstøvletter kan ikke sammenlignes. De færreste kyr jeg vet om (kanskje er jeg naiv?) lever ikke i bur så små at de knapt kan snu seg.

Gammel 10-09-08, 22:01   #26
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Det er kanskje én situasjon som kunne ha fristet meg til å iføre meg en pels; i 20 minus, sittende i en kald slede i kanefart, på og i pels, gjerne i julen, med varm toddy, fakler...mmm, hva var det vi snakket om igjen? Men hvor ofte er det lizzom... Jeg kunne aldri tenke meg å eie en pels og kjøper sjeldent skinn.

Forøvrig er hold av storfe både til kjøtt og skinn en miljøtrussel. Det er viktigere for meg enn hvor mye plass de har på båsen sin. De har det uansett bedre enn dyra som pines til pelsoppdrett tror jeg.

Gammel 10-09-08, 22:03   #27
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Lammeskinn og reinskinn, er det greit? De fleste bruker vel lammeskinn?

Gammel 10-09-08, 22:05   #28
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er det mye mer humant å holde kyr i trange spiltau, der de ikke klarer å snu seg og ligger på betong?

Er det ikke kommet en lov som sier at kuer må ha madrasser nå da?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 22:12   #29
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Holdes lam i miksroskopiske stålnettingbur hele livet? Eller rein?

Jeg blir uvel når jeg ser at folk går i pels, og tenker på alle de dyra som har måttet lide for denne ene pelsen. Jeg synes pelsoppdrett slik jeg kjenner det står i en særstilling med tanke på dyremishandling, selv om det selvsagt er mange andre områder det trengs forbedringer.

Gammel 10-09-08, 22:20   #30
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg blir uvel når jeg ser at folk går i pels, og tenker på alle de dyra som har måttet lide for denne ene pelsen. Jeg synes pelsoppdrett slik jeg kjenner det står i en særstilling med tanke på dyremishandling, selv om det selvsagt er mange andre områder det trengs forbedringer.

Nei selvsgt ikke, men argumentene mot pels har vært litt forskjellige. Jeg er usikker på om det er dyrenes forhold man reagerer på, eller pels i seg selv. I såfall burde man også tenke på de stakkars kyllingene.

Kupels, er det ok? Kanin?

Gammel 10-09-08, 22:23   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også en gammel, arvet pels. Jeg har brukt den en gang det var sprengkaldt. Det var varmt og deilig, men føltest veldig, veldig fremmed. Jeg har også en gammel bruktkjøpt reve- eller minkstola.

Jeg føler vel at jeg ikke bidrar til industrien så lenge jeg ikke kjøper nytt.

Gammel 10-09-08, 22:23   #32
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei selvsgt ikke, men argumentene mot pels har vært litt forskjellige. Jeg er usikker på om det er dyrenes forhold man reagerer på, eller pels i seg selv. I såfall burde man også tenke på de stakkars kyllingene.

Kupels, er det ok? Kanin?

Skjønner. Jeg er ikke i mot pels eller kjøtt. Elgpels fra en fri og frank elg, helt greit! Jeg ikke i mot å ta liv av dyr, det tenker jeg at blir en helt annen etisk diskusjon enn det å ikle seg en pels av dyr som har blitt mishandlet gjennom hele livet.

Gammel 10-09-08, 22:27   #33
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sau og rein er vel av de dyrene som har det best mens de lever, så det syns jeg er helt irrelevant.

Det er mye mer relevant å sammenligne med kylling. Jeg har nå fått forbud av min sønn mot å kjøpe kjøtt fra dyr som "mennesker har puttet i BUR! For det er ikke NOE snilt!!"

Gammel 10-09-08, 22:31   #34
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Ja, jeg mener jo også at dyrenens forhold er det som spiller inn her. Men jeg er jo ikke mer kosnekvent enn at jeg kjøper kylling og svin.

Sambo og jeg skulle boikotte Gilde etter en dokumentar som ble vist. Det varte en stund, men en dag kom sambo hjem med skinke i terninger. Arguentet var at "de var jo så små biter", så konsekvente kan vi ikke sies å være, nei.

Men arguementet tidligere i diskusjonen har vært at det er forkastelig at vi skal drepe dyr for å få pels i det hele tatt, særlig dersom man ikke kan bruke hele dyret til mat også.

Gammel 10-09-08, 22:31   #35
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det at det også finnes kritikkverdige forhold i både skinn og matindustrien, om det gjelder sau, rein, kylling, ku... så unnskylder det ikke pelsindustriens langpining og torturering av dyr for forfenglighetens skyld.
Two wrongs don't make a right.

Gammel 10-09-08, 22:34   #36
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare si det, jeg elsker pels. Men jeg kjøper kun brukt. Da bidrar jeg ikke i like stor grad til nylagingen av pelsprodukter, og det er rimeligere.

Det er en av mine synder, og jeg klarer rett og slett ikke å ha nok sympati overfor dyrene til å la det være fullstendig.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 22:39   #37
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

kokos: Var det ikke deg jeg kjøpte stolaen av? Vet du om den er rev eller mink? Da jeg brukte den sist møtte jeg noen som drev med oppdrett, og de hevdet bestemt at det var mink. "Veldig, veldig fint skinn" sa de.

Gammel 10-09-08, 22:40   #38
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er fryktelig stygt!! Og ikke er jeg tilhenger av det heller.

Gammel 10-09-08, 22:40   #39
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

kokos: Var det ikke deg jeg kjøpte stolaen av? Vet du om den er rev eller mink? Da jeg brukte den sist møtte jeg noen som drev med oppdrett, og de hevdet bestemt at det var mink. "Veldig, veldig fint skinn" sa de.

Det var fra meg ja! Du, jeg vet faktisk ikke. De jeg kjøpte av mente det var rev eller mink, så hvis de oppdretterne mente mink stemmer det sikkert. Så bra de synes skinnet var fint da! Den var jo gammel, og slike ting var gjerne ordentlige i gamle dager.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 22:40   #40
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg føler vel at jeg ikke bidrar til industrien så lenge jeg ikke kjøper nytt.

Nå glemmer du at du er et forbilde for mange andre unge kvinner, Polyanna!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.