|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Erfaren nok
|
PelsJeg vet vi hadde en pelsdiskusjon noen år tilbake.. men er det på tide med en ny?
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PelsJeg besøkte en ilderfarm en gang…ikke spesielt stilig.
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: PelsJeg går selvsagt ikke med pels fra oppdrettsdyr, og synes det er helt latterlig når folk begynner å sammenligne skinn og kjøtt med pelsdyroppdrett. Ja, man har brukt pels og skinn og hva-har-du i uminnelige tider, men forholdene er helt annerledes nå. Tidligere brukte man jo alt på dyret, nå avler man kun opp disse dyrene for pelsens skyld og kaster "skrotten". I tillegg avles de ofte opp under svært lite humane forhold.
|
|
|
#4 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PelsSier meg enig med Iset.
|
|
|
#6 |
|
Protonterapeut
|
Sv: PelsVel, jeg har noe arvepels, en sånn fin-pels, og den kunne jeg godt funnet på å gå med. Den er hauggammel, og dyret er dødt for lengst.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: PelsJeg går ikke med pels. MEN i fjort kjøpte jeg meg en deilig skinnjakke, og i ettertid har jeg sett at det nok er en ekte pelskant på den..... Jeg later som det er juksepels...... |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: PelsHar ikke noe med pels på, og kunne ikke drømme om å kjøpe det heller. |
|
|
|
#9 |
|
trøtt
|
Sv: PelsJeg har en gammel pels som jeg har brukt mye (persianer tror jeg det kalles og det er sau) og jeg har faktisk lyst til å kjøpe meg en ny i en litt annen fasong. Jeg ville ikke kjøp pels av oppdrettsdyr, men sau brukes til så mye at det synes jeg er helt greit. Jeg ser ikke noe verre i å ha en jakke av "sauepels" enn å spise fårikål.
|
|
|
#10 |
|
Hvor: Rogaland
Sv: PelsJeg har arvet en blårev og har ingen planer om å kvitte meg med den, men den brukes bare når det er veldig veldig kaldt, og det er det jo aldri i denne delen av landet.
|
|
|
#11 |
|
saftig
|
Sv: Pels
Er det mindre forkastelig å ale opp dyr for å spise det? Hvorfor?
|
|
|
#12 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PelsJeg ville ikke kjøpt pels nå, men jeg hadde glatt brukt en gammel arvepels om jeg hadde hatt en. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Noen av oss mener jo at kroppen trenger kjøtt (jeg mener bestemt det, har vært vegetarianer i seks år, det funket dårlig). Pels kan man fint klare seg uten. Kjøtt også, egentlig, men om det er så bra er en annen sak. Men humant skal det jo være uansett, så jeg liker ikke å spise slakterikjøtt. Får hele tiden dårlig samvittighet for det.
|
|
|
#14 |
|
|
Det er stor forskjell på å holde domestiserte dyr som kyr, sauer osv. i fangenskap, og å holde ville dyr i fangenskap. I mine øyne ville det vært like forkastelig å ale opp en rev eller mink for kjøttets skyls som for pelsens skyld. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
saftig
|
Er det mye mer humant å holde kyr i trange spiltau, der de ikke klarer å snu seg og ligger på betong? Eller å ha høns i bur, så trangt at de knapt kan bevege seg?
|
|
|
#16 |
|
Ute på tur
|
Hvor vil du at dyret skal være avlivet da? Hjemme?
|
|
|
#17 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: PelsJeg kunne godt tenke meg pels. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Dyr som skal spises ales ikke opp pga folks forfengelighet. Det finnes så utrolig mange varme materialer man kan lage klær av, så å plage dyr er helt unødvendig. Å ale opp dyr for å få mat er en annen sak. |
|
|
|
#19 |
|
Nymotens gammeldags
Ja, før i tiden avlivet de dyrene på gårdene. Men da var ikke etterspørselen så enorm som nå heller. Jakt er også et alternativ, men alle kan jo ikke løpe rundt i skogen. Så slakterier er jo nødvendig, men jeg liker det ikke.
|
|
|
#20 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: PelsJeg er litt usikker her, men det er nok også fordi jeg ikke kan så mye om det. Har en pels jeg fikk av en venninne. Det er en brukt kaninpels. Kan ikke se at det er verre enn å spise kanin? Når det gjelder dette dyret kan jo alt brukes. Er det bedre enn feks rev? |
|
|
|
![]() |
|
|