Sv: CERNs eksperiment kan føre til jordens undergang
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
Eit anna viktig poeng er jo nettopp det at det er vanskeleg for "mannen i gata" å vurdere farar ved eksperiment som baserer seg på fysikk og kjemi, nettopp fordi innsikt og evne til sjølv å gjere seg opp ei meining krev temmeleg god innsikt i dei aktuelle fagområda. Eg har ikkje nok kunnskap om astronomi til sjølv å gjere meg opp ei meining om kor vidt tyngdekrafta av eit lite hol vil kunne føre til at holet ekspanderer og utviklar seg til etter kvart å bli av ein gigantisk dimensjon.
Nei, det er nettopp det, det er ikke lett å danne seg en mening om man ikke jobber med det. Og derfor blir jeg alltid litt i stuss når folk som ikke har peiling i det hele tatt klarer å bli så utrolig bastante. Hvordan makter noen som aldri har studert fysikk å ha sterke meninger om partikkelakseleratoren? Og hvorfor legger man ikke litt arbeid i kildekritikken når man vet at man er utenfor sitt eget fagområde?
Om det er noe jeg lurer på som jeg ikke har peiling på så bruker jeg nå ihvertfall ikke nettavisen og slikt som kilde i de tilfellene.