|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Ustabil
|
Sv: PelsJeg har ikke pels. Og kan ikke se noe spesielt praktisk bruksområde av det. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pels
Helt sant. Men jeg synes det er litt dumt når man hele tiden skal avfeie ditt og datt som "mindre viktig" fordi det er andre som har det verre. Det er som regel alltid snakk om dette i dyremishandlings-diskusjoner. La dyrene i kinesiske dyreparker lide i stillhet, for kinesiske uteliggere har det jo verre, feks. Jeg synes det blir for dumt.
Det blir overhodet ikke det samme, og hvorfor kan du lese oppover i tråden. Jeg har ikke de samme skruplene med å spise kjøtt og bruke skinnet fra de slaktede "mat-dyrene" (for et fælt ord) i stedetfor at det skal bli kastet.
|
|
|
#64 |
|
Ustabil
|
Selvsagt blir det det samme. Flere i tråden går også i mot pels fra sauer - fordi at noen i Namibia eller hvor det nå var tar keisersnitt på sauemødre for å få pelsen fra de ufødte lammene. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: PelsJa men da blir det litt etisk "sykt" igjen. Storfe og sau slaktes uansett, og da kan de like godt bruke skinnet. Det å ta keisersnitt på sausemødre kun for å bruke pelsen på fostrene er jo helt sykt. Vanlig sausepels/ull er jo helt greit, og det er jo i hovedsak det som blir brukt, heldigvis.
|
|
|
#66 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PelsGjentar ad nauseum: Sauen har hatt det godt til den plutselig fikk ei kule i pannen. Det er ikke hvilken kroppsdel man anvender som er problemstillingen her! Hvorfor er KJØTTMAT så høyverdig? Jeg klarer virkelig ikke å se hvorfor lysten på kjøttmat (når det finnes masse annen, mye mer økologisk og kostholdsmessig fornuftig mat å spise) skulle ha fortrinnretten over lysten på å se lekker ut samtidig som man er god og varm.
|
|
|
#67 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: PelsJeg mener kjøtt er både sunt og nødvendig, men jeg ser det etiske dilemmaet, og jeg har dårlig samvittighet hver gang jeg spiser slakterikjøtt.
|
|
|
#68 |
|
Ustabil
|
Sv: PelsOm dyret dør før det er født, etter det er født, som ungt eller gammelt - har det egentlig noen betydning? Hvorfor er det mer "sykt" å slakte et ufødt lam, enn å slakte det etter noen måneder? |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Yes, we can!!
|
Kjøtt er GODT. Men nødvendig? Nope! Du har da levd som vegaterianer, har du ikke? Husker du ikke hvor godt kroppen din syntest det var? Fisk og meiereprodukter (og gjerne egg) dekker fint det du trenger av proteiner (eller de kjipe alternativene, linser og sånt.
|
|
|
#70 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: PelsJEG synes det er stor forskjell og det kommer jeg alltid til å synes. Dyrene skal bli behandlet humant i alle ledd, men jeg synes det er stor forskjell på det å slakte dyr for mat (og så bruke skinnet og annet) og det å kun gjøre det for å få et egentlig totalt unødvendig plagg. Hadde jeg syntes kjøtt var unødvendig hadde jeg ikke tenkt det samme, så for noen år siden hadde jeg vært enig med dere (jeg var vegetarianer i seks år, det funket dårlig).
|
|
|
#71 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg var vegetarianer i seks år ja, og kroppen syntes det var helt jævlig. Jeg la faktisk på meg 35 kg. Men så erstattet jeg proteinene med karbohydrater da, så det forklarer jo litt. Jeg har absolutt best av et lavkarbokosthold med kjøtt. Men jeg skulle gjerne spist utelukkende vilt og økologisk kjøtt.
|
|
|
#73 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: PelsJeg hadde aldri gått med pels eller brukt pels i vogn. Sist redigert av Anne : 11-09-08 kl 11:46. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PelsJeg erstattet ikke kjøtt med karbo, selv om jeg drev lite med linser og bønner og den slags da jeg var vegetarianer, men jeg spiste utrolig mye god fisk. Jeg levde omtrent på sushi og sashimi i perioder. Men den gang spiste jeg stort sett ute eller take-away - da var det mye lettere.
|
|
|
#76 |
|
Leser
|
Sv: PelsFor meg er det tre momenter som er viktig i forhold til produkter fra dyr. Det ene er dyrevelferden, det andre er måten avlivning foregår på og det tredje er om det er noe spesielt ved den dyrearten som gjør at man ikke bør bruke det som et nyttedyr. Eksempelvis ville en isbjørnpels være vanskeligere å forsvare for meg enn en selskinnspels.
Jeg har ikke hørt om keisersnitt på sauer pga pelsproduksjon, det er veldig dyrt å gjøre operative inngrep på dyr, men at lammene blir avlivet med det samme de er født er jo helt vanlig i en slik produksjon. Og her er jo alle kriteriene som er satt i denne diskusjonen til stedet. Dyret er et domestisert dyr, dyret har hatt det bra i livet i fangenskap, og avlivningen har alle muligheter til å være skånsom.
|
|
|
#77 |
|
Audacious
|
Du kan jo lese denne rapporten. Pelsen er så mye mer verdifull hvis den er fra helt nyuthentet lam at man dreper søya i prosessen. Eller bruker hormoner for at søyene skal abortere seint i drektighetsperioden, for da er pelsen til lammene finere.
|
|
|
#78 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: PelsHerregud. Kvalmt!
|
|
|
#79 |
|
Leser
|
Jeg vet at de dreper sauene og henter ut lamefostre til pelsbruk, men det er så vidt jeg vet en annen betegnelse på den pelsen? Og dette gjøres uansett ikke når sauen skal føde, det gjøres mye tidligere. Mulig du bruker ordet keisersnitt forskjellig fra det jeg gjør, slik at vi snakker forbi hverandre?
|
|
|
#80 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hvordan gjør du det, sånn i praksis? |
|
|