Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvem har skylden?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-08, 19:31   #41
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem har skylden?

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Om vi ikke får disp. senere heller, er vi troende til å innrede leilighet allikevel, og leie den ut i all hemmelighet. Jeg vet at det er slik de fleste gjør det i Oslo, iallfall. Hva er konsekvensene dersom kommunen får snusen i det?

Du må gå av som partileder.

Gammel 16-09-08, 19:53   #42
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Du må gå av som partileder.

Pokker og, det var det jeg var redd for.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 20:25   #43
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Om vi ikke får disp. senere heller, er vi troende til å innrede leilighet allikevel, og leie den ut i all hemmelighet. Jeg vet at det er slik de fleste gjør det i Oslo, iallfall. Hva er konsekvensene dersom kommunen får snusen i det?[/size]

Dere får ikke leid ut til folk som trenger kommunal garanti for husleien. (En garanti fra sosialkontoret/NAV istedenfor kontant depositum.) Og de som eventuelt måtte ha behov for hjelp med husleien fra det offentlige vil muligens få beskjed om om å måtte flytte, siden det offentlige ikke skal bidra til husleie til boliger som ikke er godkjente. For min del så ville jeg uansett ikke ha godtatt kommunal garanti for husleien, så det hadde ikke vært noe problem. Men man ekskluderer selvagt en del potensielle leietagere. Hva som kan skje juridisk ved å leie ut uten godkjenning ville jeg nok kanskje ha sjekket ut før jeg gikk i gang. En telefon til politi eller namsmann eller noe kanskje. Dersom dere skal gå i gang med godkjenning av leilighet ved en senere anledning er det greit å ha i bakhodet at en del kommuner tar ganske mye penger for den jobben.

Gammel 16-09-08, 21:26   #44
Malus
lurer

Malus sin avatar

Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Enn hvis man leier ut på den betingelsen at leietakeren ikke har bil? For da er det jo strengt tatt ikke behov for eksta biloppstillingsplass?

Gammel 16-09-08, 21:29   #45
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok ikke noe problem å leie ut en ikke godkjent leilighet, men skjer det noe (brann o.l) kan det jo oppstå problemer som går ut over dere forsikringsmessig.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 22:07   #46
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Enn hvis man leier ut på den betingelsen at leietakeren ikke har bil? For da er det jo strengt tatt ikke behov for eksta biloppstillingsplass?

Det har ingenting å si i forhold til å få godkjent leiligheten som utleieleilighet. Her gjelder de samme reglene for alle som søker om godkjenning så vidt jeg har skjønt. Noe som jeg forsåvidt synes er riktig.

Husleverandøren, hva sier de Arken? Er de vilig til å by på noen form for kompensasjon eller noe slikt?

Gammel 16-09-08, 22:21   #47
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Problemet med å leie ut en ikke godkjent utleieenhet, viser seg hvis kommunen finner ut av det. Da har du mottatt skattefrie kroner i inntekt gjennom en viss periode som jeg vil tro kommer til å skape problemer.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 22:57   #48
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Husleverandøren, hva sier de Arken? Er de vilig til å by på noen form for kompensasjon eller noe slikt?

Det har ikke vært et tema foreløpig, de har vært opptatt av å prøve å få kommunen til å gi disp. Men for å være ærlig, så tviler jeg på at vi får noen form for kompensasjon. Vi skal be om et møte, slik at vi kan diskutere våre muligheter. Jeg kommer iallfall til å kreve at de prioriterer vårt prosjekt nå, slik at vi kan prøve å jobbe inn noe av forsinkelsen.

Gammel 16-09-08, 23:02   #49
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg synes nå man bør kunne forvente en kompensasjon. Det å miste leieinntekter betyr jo enormt økonomisk tap på sikt. Men om dere kan forvente det rent juridisk aner jeg ikke.

Har googlet litt på ulovlig utleie, og ser at kommunene har begynt å få fokus på dette. Dersom dere velger å leie ut ulovlig ville jeg iallefall ha satt meg inn i alle regler for godkjenning før dere bygger. Det man snakker om i forhold til risiko i forbindelse med forsikring/død osv. er vel dersom man ikke har sikret godt nok med tanke på brann og lignende. Størrelse på vinduer, antall rømningsveier, høyde under taket osv.

Gammel 17-09-08, 00:04   #50
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes nå man bør kunne forvente en kompensasjon. Det å miste leieinntekter betyr jo enormt økonomisk tap på sikt. Men om dere kan forvente det rent juridisk aner jeg ikke.

Har googlet litt på ulovlig utleie, og ser at kommunene har begynt å få fokus på dette. Dersom dere velger å leie ut ulovlig ville jeg iallefall ha satt meg inn i alle regler for godkjenning før dere bygger. Det man snakker om i forhold til risiko i forbindelse med forsikring/død osv. er vel dersom man ikke har sikret godt nok med tanke på brann og lignende. Størrelse på vinduer, antall rømningsveier, høyde under taket osv.

Ja, det dreier seg om veldig store summer på lang sikt.

Vi må gjøre grundige undersøkelser før vi eventuelt bestemmer oss for å leie ut, det er helt sikkert. Uansett så vil leiligheten bli fullgod, med riktig høyde under taket, rømningsveier, vinduer mm.

Gammel 17-09-08, 08:05   #51
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Utleiedelen skal også kunne motta besøk. Krav om biloppstillingsplasser går på at kommunen ikke ønsker at man skal basere seg på parkering i gatene - dette hindrer fremkommelighet - spesielt ifht. snøbrøyting.

Gammel 17-09-08, 08:07   #52
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Standard

*poff*

Sist redigert av Beckett : 17-09-08 kl 11:06.
Gammel 17-09-08, 08:36   #53
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Står det i reguleringsplanen at parkeringsplassene være på 18 kvm hver? Jeg var inne på BE interaktiv nå og der står det følgende:

Sitat:

Det stilles ikke krav til bredde på biloppstillingsplasser i teknisk forskrift. I melding HO-3/2004 anbefaler vi at biloppstillingsplass for funksjonshemmede har bredde min. 3,8 m. For andre biloppstillingsplass benyttes ofte 2,5 m som dimensjonerende bredde uten at dette er behandlet i regelverket.

Hvor lang er en bil? En parkeringsplass på 5 meter burde holde. Det utgjør 12,5 kvm for funksjonsfriske.

Gammel 17-09-08, 08:56   #54
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Står det i reguleringsplanen at parkeringsplassene være på 18 kvm hver? Jeg var inne på BE interaktiv nå og der står det følgende:

Hvor lang er en bil? En parkeringsplass på 5 meter burde holde. Det utgjør 12,5 kvm for funksjonsfriske.

Jeg mener de ikke MÅ være 18 kvm hver, men at det er størrelsen som, uansett hvor stor du bygger den, regnes med i utnyttelsesgraden.

Gammel 17-09-08, 09:29   #55
Malus
lurer

Malus sin avatar

Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg skulle likt å sett hva som ordrett står i reg.bestemmelsene, så kan vi jo vurdere om det er rom for å tolke de annerledes. I nown bestemmelser står det antall kvm, mens i andre står det bare antall plasser.

Gammel 17-09-08, 11:35   #56
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Standard

Nå har jeg fin-lest reguleringsbestemmelsene, og der står det faktisk ingenting om størrelsen på plassene. Men jeg vet at det finnes et annet dokument også, må bare lete litt for å finne det. Men det er jo merkelig om en skal være nødt til å lete andre steder enn i reguleringsbestemmelsene for å finne slik informasjon?

Gammel 17-09-08, 11:57   #57
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Standard

Her står det, på side 21 i pdf. Vedlegg prospekt: http://www.notar.no/buy/ProspectPopU...8-388e199daf4f

Gammel 17-09-08, 12:06   #58
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Hva er størrelsen på leiligheten dere skal bygge i kjelleren? Er det ikke sånn at man må over en viss størrelse for å bli krevd for 2 biloppstillingsplasser? Rundt 55 kvm eller noe.
Kunne det vært en mulighet å redusert størrelsen på leiligheten med noen kvm, for å komme under grensen og dermed ende opp med 4 biloppstillingsplasser?

De siste kvm kan man bare lage "bod" av og fort gjøre om til soverom eller noe senere.

Gammel 17-09-08, 12:07   #59
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Det står at en parkeringsplass regnes som 18 kvm. Hm. Er det noe kommunen har vedtatt? Kan det påklages? Basert på denne så anbefales det 3,8 meter bredde og 5 meter lengde når det er snakk om funksjonshemmede og 2,5 meter bredde hvis ikke.

Gammel 17-09-08, 12:12   #60
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Hva er størrelsen på leiligheten dere skal bygge i kjelleren? Er det ikke sånn at man må over en viss størrelse for å bli krevd for 2 biloppstillingsplasser? Rundt 55 kvm eller noe.
Kunne det vært en mulighet å redusert størrelsen på leiligheten med noen kvm, for å komme under grensen og dermed ende opp med 4 biloppstillingsplasser?

De siste kvm kan man bare lage "bod" av og fort gjøre om til soverom eller noe senere.

Nope, de krever 2 ekstra plasser for første hybelleilighet. Dersom leiligheten er over 55 kvm (noe denne ikke er), regnes huset som tomannsbolig. Og da må man jo ha enda flere plasser.

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det står at en parkeringsplass regnes som 18 kvm. Hm. Er det noe kommunen har vedtatt? Kan det påklages? Basert på denne så anbefales det 3,8 meter bredde og 5 meter lengde når det er snakk om funksjonshemmede og 2,5 meter bredde hvis ikke.

Jeg går ut ifra at det er et vedtak all den tid det står i dette dokumentet? Men akkurat det kan vi kanskje prøve å sjekke opp. Nå skal vi bare få godkjent omdisponeringen av søknaden vår først, slik at vi kan komme i gang.

Forøvrig er Rælingen kommune kjent for å være en skikkelig "nazi-kommune".

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:12.