Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-08, 08:31   #121
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Øst-Vest-problematikken finnes i fullt monn i utkantene også. Bare i andre fasonger.

Ja, det var det jeg mente. Dessverre tror jeg ikke man finner den plass i Norge hvor folk er 100% åpne og greie med hverandre. Det er alltid noe. Jeg fikk i oppveksten også den ære av å kjenne litt på bygdelivet, ved at mine foreldre var derfra, og hvert ledige sekund dro vi til familiegården. Vet ikke helt om jeg kunne levd i et alt for gjennomsiktig samfunn heller, der visste alle alt om alle.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 08:43   #122
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal til Bergen og bli omtalt som "Drittlending". Frivillig og antagelig for resten av livet.

Gammel 18-09-08, 09:20   #123
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er alle drittlendinger.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 09:25   #124
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter denne tråden kjenner jeg at de jeg VIRKELIG har fordommer mot er tenåringer. Både de fra øst, vest, bygd og by. For noen skrekkelige unger dere beskriver!

Gammel 18-09-08, 09:34   #125
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drittlending? Det har jeg aldri hørt før.

Jeg er ikke så inne i Oslo vest/øst-problematikken, men jeg kan jo sitere en barndomskamerat av meg, som mente at jo større perleøredobber, jo mindre intelligens.

Gammel 18-09-08, 09:36   #126
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Poly

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Her er noe av det jeg har møtt på eller hørt fra venner:

venninne som begynte på Ullern videregående fikk følgende spørsmål; "bor de i telt der du kommer fra, har de ikke råd til hus?"

BI-student som blir med en bekjent av meg på østkanten for å fixe bilen på verksted; "Guuuuud, låååås dørene, vi er i slummen!"

Hørt av et par av lederne mine i et større finanskonsern på firmafest øst for Akerselva, ved Mølla; " Jah, alle kan ikke være like heldige og bo på riktig side av elven, slik som oss" etterfulgt av hånlig humring.

Kommentar fra en date; " Ja, noen MÅ vel bo der også!"

Nyttårsfest på Hasle ved Økern, der noen fra Slemdal var på førstegangsbesøk på østkanten; " Jøss, visste ikke at de hadde råd til så mange raketter her på østkanten!"

Dette finnes motsatt vei også. Jeg kjenner veldig godt en veldig hyggelig Slemdals-gutt (ja, for det finnes slike også )som konstant fikk slike kommentarer (men andre veien) gjennom hele videregående for at han gikk på skole der mer eller mindre alle andre var fra østkanten. Trenger jeg å si at han mistrivdes?

Ellers så syns jeg også at ungdommene er noe av de verste.

Ulvefar, i det store og hele så er nok vestkantbeboere større miljøforbrukere ettersom mange har hytter både her og der, reiser mer osv. Å andre siden så tror jeg at det er fler som har elbiler der samt at man har økonomisk mulighet til å investere i miljømessig når vi snakker om dyrere ting som oppvarming av hus etc. Vi har selv elbil.

Jeg bor selv på Vestkanten, men er innflytter. Mannen er oppvekst i området. Visst skjer det patetiske ting som at naboen sender regning på halvparten av gjerdet han har satt opp (uten å spørre) til oss gjennom advokaten sin og slike ting, men ellers er jeg enig med Scarlett om at de fleste er veldig hyggelige og omgjengelige, tar i et tak om det trengs f.eks. i dugnad i barnehagen (ja, her er det ikke mange som IKKE kommer) osv.

Forresten, er en Ford Kuga en SUV?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 09:40   #127
Manitoba
Passiv

Standard

Nå kommer jeg sent inn i en diskusjon som jeg ikke har lest og som jeg skjønner har tatt en retning. Men jeg vil tilbake til HI. Jeg er oppvokst på vestkanten. I min barndom og ungdom hadde jeg utrolig mange fordommer mot østkanten og kunne sikkert ha kommet med noen av de idiotiske kommentarene som står foran her. Etter hvert som jeg ble eldre har jeg heldigvis blitt en mer reflektert person og nå har jeg til og med flyttet til østkanten. På tross av at jeg har mange av mine beste venner på vestkanten har jeg en god del fordommer mot vestkantfolk nå. Ikke de jeg kjenner så klart, men de andre.

Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 10:44   #128
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kjapp gjennomlesing av denne tråden gir meg inntrykk av at de flestes fordommer mot vestkanten stammer fra møte med ufyselige tenåringer. Det er synd om det er fjortiser som skal representere denne delen av byen utad - jeg vil våge å påstå at de ikke er representative for oss over 25. På samme måte velger jeg å ikke la fjortisbertene på Oslo City fortelle meg hvordan man lever på østkanten.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 11:43   #129
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Drittlending? Det har jeg aldri hørt før.

Jeg sier bare Lending. Som i -lending. Jeg er bergenser, de andre er -lendinger.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 12:05   #130
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

En kjapp gjennomlesing av denne tråden gir meg inntrykk av at de flestes fordommer mot vestkanten stammer fra møte med ufyselige tenåringer. Det er synd om det er fjortiser som skal representere denne delen av byen utad - jeg vil våge å påstå at de ikke er representative for oss over 25. På samme måte velger jeg å ikke la fjortisbertene på Oslo City fortelle meg hvordan man lever på østkanten.

Hmpf.

Fjortiser er fjortiser samme hvilken bydel de er fra. Jeg er litt mer skeptisk til de som ikke blir mer reflektert med årene. Samme hvilken bydel de er fra.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 12:06   #131
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg sier bare Lending. Som i -lending. Jeg er bergenser, de andre er -lendinger.

Jeg har ikke så mye i mot -lendinger, i grunnen.
Striler derimot, av typen som påstår de er bergensere.

:bergenser med slekten i orden:

Gammel 18-09-08, 12:23   #132
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden fyrer aller mest opp under fordommene jeg har mot folk som er veldig opptatt av å klassifisere seg selv og andre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 12:28   #133
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Denne tråden fyrer aller mest opp under fordommene jeg har mot folk som er veldig opptatt av å klassifisere seg selv og andre.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 12:29   #134
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du sa det, Maxi.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 13:50   #135
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Åh, Ulvefar. :betatt:

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

...og jeg kan ikke unnngå å bli betatt av noen som både liker innlegg om statistikk og miljø og liker metallica....

Nå sitter rødprikkene løst her, altså!

Gammel 18-09-08, 13:52   #136
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å klassifisere ting, miljøer eller grupper betyr vel ikke at man mener at noen er bedre eller verre enn andre, vel? Jeg mener i hvertfall ikke det på alvor, selv om jeg kan fleipe litt med nyrike og sånn.

Gammel 18-09-08, 13:59   #137
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg tror ikke den menneskelige hjernen hadde fungert så godt hvis den ikke klassifiserte ting. Objekter, ord, mennesker. Det gale blir vel å trekke forhastede konklusjoner og handle på bakgrunn av klassifikasjonene sine.

Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 14:44   #138
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det har du jammen meg rett i.

Gammel 18-09-08, 14:46   #139
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Nå sitter rødprikkene løst her, altså!

:sjekker kontrollpanelet:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 15:06   #140
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Å klassifisere ting, miljøer eller grupper betyr vel ikke at man mener at noen er bedre eller verre enn andre, vel? Jeg mener i hvertfall ikke det på alvor, selv om jeg kan fleipe litt med nyrike og sånn.

Bare at jeg fleiper med striler i stedet. Jeg kan jo ikke fleipe med nyrike, jeg som bor i slummen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.