Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er høy lønn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva synes du er høy lønn?
Over 100.000 0 0%
Over 200.000 0 0%
Over 300.000 3 1,06%
Over 400.000 52 18,44%
Over 500.000 121 42,91%
Over 600.000 54 19,15%
Over 700.000 23 8,16%
Over 800.000 16 5,67%
Over 900.000 3 1,06%
Over 1.000.000 8 2,84%
Dustepoll (denne er vel obligatorisk å ha med, eller hur?) 2 0,71%
Deltakere: 282. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-08, 19:49   #81
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er høy lønn?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Som er hvem?

Neinei, han er ingen spesiell, men han kunne jo godt fått høre at alle bør tjene ca 400.000 liksom.

Gammel 18-09-08, 19:51   #82
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Neinei, han er ingen spesiell, men han kunne jo godt fått høre at alle bør tjene ca 400.000 liksom.

Skjønte hva du mente med det samme jeg hadde svart.
Men var ikke det en god idè da? Hadde løst mye av problemene med global oppvarming f.eks.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 19:57   #83
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønte hva du mente med det samme jeg hadde svart.
Men var ikke det en god idè da? Hadde løst mye av problemene med global oppvarming f.eks.

Global oppvarming? Hvordan tenker du?

Gammel 18-09-08, 20:12   #84
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg merker at min grense for hva som er en høy lønn stadig forskyves.....

Jeg svarte 800 000 og hadde vært godt fornøyd om jeg hadde hatt det som lønn uten å jobbe sinnsykt mye overtid.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 20:52   #85
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes over 600 000 er en høy lønn (med vanlig stemme da) Det ville vært en god høy lønn for meg.

Nå er det mulig jeg kan oppnå noe sånt med bonuser osv men det er litt vanskelig å si nå når jeg er i permisjon.

Men om jeg skulle 'rykke opp' (noe jeg slett ikke har lyst til - vil som tobarnsmor heller jobbe mindre enn mer) så ville jeg kanskje synes 600 000 var en vanlig lønn og 800 000 var en høy lønn.

Gammel 18-09-08, 21:08   #86
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Etter å ha vært i NAV-systemet i 7 år så føler jeg meg rik ved hver lønnsutbetaling nå. Den følelsen går fort over da.......

Over 400 000 kr. syns jeg er høyere lønn.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 21:13   #87
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Global oppvarming? Hvordan tenker du?

Jeg tenker at veldig mange av miljøproblemene vi har i dag skyldes overforbruk og at en måte å løse dette på hadde vært om folk gikk ned litt i lønn. Mindre lønn= midre shopping og reising.
Innser at dette er en forenkling av et veldig komplekst problem, men mener virkelig at ingen i Norge trenger å tjene mer enn 400.000.

Gammel 18-09-08, 21:31   #88
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at veldig mange av miljøproblemene vi har i dag skyldes overforbruk og at en måte å løse dette på hadde vært om folk gikk ned litt i lønn. Mindre lønn= midre shopping og reising.
Innser at dette er en forenkling av et veldig komplekst problem, men mener virkelig at ingen i Norge trenger å tjene mer enn 400.000.

skal vi inndra alle verdier og dele de likt på alle i samme slengen? Og så kan vi se om noen gidder å stå på og jobbe for fellesskapet kanskje?

Gammel 18-09-08, 23:04   #89
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

skal vi inndra alle verdier og dele de likt på alle i samme slengen? Og så kan vi se om noen gidder å stå på og jobbe for fellesskapet kanskje?

Nå syns jeg du er unødvendig kritisk, altså. Det har man da gjort i mange land? Som en venstreorientert mente i Magasinet i helga, det var bare UFLAKS at det gikk galt for eksempel i Sovjet. Lenin var slett ikke ond, han hadde bare ikke fått arbeidsro, og hadde datamaskinene kommet litt tidligere til sovjetiske utsalgssteder så ville det gått helt fint der borte.

Gammel 18-09-08, 23:25   #90
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Jeg tror ikke noe på at mindre lønn= mindre shopping. Uavhengig av hva de tjener; shopper noen ekstremt lite og reiser nesten aldri, samtidig som andre shopper konstant, bruker opp lønna på by'n og betaler feriereisene med kredittkort.

Gammel 19-09-08, 00:01   #91
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Over 500 000 synes jeg er høy lønn.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 00:06   #92
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Som jeg sa: Et sammensatt problem, ren kommunisme er nok ikke noe å trakte etter kanskje, men jeg mener bestemt at vi tjener for mye. ( Jeg er f.eks ikke en av lærerne du finner fremst i køen, skrikende på mer lønn, men hadde gjerne streiket for at enkelte (toppledere f.eks) skulle gått ned i lønn. Om kapitalismen er den rette løsningen gjenstår jo også å se, det er mye å ta fatt i der også.

Gammel 19-09-08, 00:12   #93
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva eksakt er problemet med at noen tjener mye? Bortsett fra at det er irriterende?

Gammel 19-09-08, 00:21   #94
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva eksakt er problemet med at noen tjener mye? Bortsett fra at det er irriterende?

Mye av tankegangen der er at det ikke er alle jobber man vil skal være motivert av penger. Politiker er jo typisk en jobb som mange mener ikke skal være en "karriere".

Faren min (født i 1930) fortalte om en prest som kom til det bittelille lokalsamfunnet hvor han delvis vokste opp, og i sin siste preken fortalte presten om hvor flott det hadde vært der - og også at han hadde begynt å tro på Gud. Prest, lærer og lensmann var jo typisk høystatusyrker tidligere. Kirken er jo historisk sett et godt eksempel på hvordan folk høyt i systemet er der for makten sin del og ikke på grunn av gudstroen. (Jadda, jeg er litt påvirket av at jeg har lest om Borgia familien. )

Man har jo dette i dag også. Hvis man regnet med at alle folk bare gjorde en fantastisk god jobb, så hadde det jo ikke vært bryet verd å skjekke refereansene til håndtverkere. Bare man betalte de nok ville de gjøre det bra nok. Det er også utallige studier som viser at høy lønn (ikke bonuser etc men vanlig lønn) ikke motiverer folk til å arbeide bedre eller hardere.

Gammel 19-09-08, 01:00   #95
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

I forhold til hva man trenger for å klare seg greit i Norge, tenker jeg at over 500 000,- er høy lønn - i vanlig stemmeleie, som Polyanna sier. Men som flere andre nevner her; hadde jeg tjent 500 000,- hadde jeg vært kjempefornøyd, mens hvis mannen hadde tjent det samme hadde det vært latterlig lite i forhold til lønnsnivået der han jobber.

Sist redigert av Majsa : 19-09-08 kl 01:07.
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 01:04   #96
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det kan være urettferdig.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 02:30   #97
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som jeg sa: Et sammensatt problem, ren kommunisme er nok ikke noe å trakte etter kanskje, men jeg mener bestemt at vi tjener for mye. ( Jeg er f.eks ikke en av lærerne du finner fremst i køen, skrikende på mer lønn, men hadde gjerne streiket for at enkelte (toppledere f.eks) skulle gått ned i lønn. Om kapitalismen er den rette løsningen gjenstår jo også å se, det er mye å ta fatt i der også.

Hvis alle hadde gått ned i lønn, hadde de relative forskjellene fremdeles vært like store. Og prisene og kjøpekraften justert tilsvarende. Penger er bare papirlapper samfunnet setter verdien på.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 09:51   #98
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Hvis alle hadde gått ned i lønn, hadde de relative forskjellene fremdeles vært like store. Og prisene og kjøpekraften justert tilsvarende. Penger er bare papirlapper samfunnet setter verdien på.

Her var jo ikke poenget at alle skulle ned, men at alle skulle til sånn ca likt nivå. Jeg hadde gått opp om jeg skulle til 400.000,-

Jeg syns tanken til rine er spennende, men så er jo jeg blodrød.

Gammel 19-09-08, 10:17   #99
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

For da var det sikkert veldig mange som ville starte bedrifter som ga arbeidsplasser hvis man ikke fikk tjene mer enn 400 000.

Men det gjør jo ikke noe - vi har jo oljepenger. Alle kan jobbe staten. Både Røkke og Gjelsten og I.

Gammel 19-09-08, 11:51   #100
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Har noen av dere noen gang sett østeuropeisk industri, slik den var? Og så tror dere en slik modell skal være miljøvennlig?? Jeg skal fortelle dere hva som skjer dersom man ikke har knallhard konkurranse om lønnsomhet, og om å tjene mest og best: Man sløser! Man gir blanke blaffen i å finne den tekniske løsningen som aller, aller best utnytter ressursene slik at man ikke bruker mer varme enn nødvendig, ikke bruker mer råvarere enn man må, etc. (Ja, og uten en viss regulerering vil man også tyne arbeidsfolkene mest mulig, bruke de billigste råstoffene, selv om de skader miljøet, etc. Dette må lovreguleres knallhardt). Jeg så tidlig på 90-tallet store kjemiske fabrikker som lå bare noen mil fra hverandre og var bygget samtidig, der de østeuropeiske for eksempel hadde utrolig lange rør liggende ute i dagen, noe som medførte masse varmetap og stor energibruk. Mens de i vest selvsagt hadde brukt masse krefter på engineering for å sørge for å ikke sløse med varmen. Det samme gjaldt avfallshåndtering, vedlikehold (SÆRLIG vedlikehold! Hvorfor tror dere privat bygningsmasse er mye bedre vedlikeholdt enn offentlig? Fordi det lønner seg på sikt! Og egne verdier tar man faktisk vare på!) osv.

Kapitalisme funker!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:54.