|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
*_*
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommer
Touché!
![]() |
![]() |
#143 |
Mother of Dragons
|
Hvilke fordommer er det?
![]() |
#144 |
Ringskrømt
|
Det er teit og fordummende å ha fordommer / forventninger, uavhengig av hvor berettiget de enn måtte være. Men, de færreste av oss kan kalle seg fordomsfri. (Jeg kjenner jeg har litt fordommer mot fordomsfrie mennesker.) Men jo, jeg synes det er teit å ha fordommer nettopp fordi det setter begrensninger for en selv. Som f.eks. Ulvefars fordommer mot de som kjører Hummer. Han vet kanskje ikke at mange Hummere går på Propan, som har et lavere utslipp av skadelige avgasser og partikler enn bensin og diesel. Fordommene sier altså veldig lite om andre, men veldig mye om den som ytrer de, spesielt hvis man ikke evner å se nyansene (som i dette tilfellet: miljøvennlige SUV-er). |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det teit å ha forventninger uavhengig av hvor berettiget de enn måtte være??
Selvsagt finnes det mennesker som kjører SUV og flyr til sydenlandet flere ganger i året som ikke tenker på seg selv som lite miljøvennlige, og føler at det er urettferdige fordommer når noen ser på hva de gjør heller enn hva de tenker, men der er jeg ikke enig med dem. Handling teller mer enn selvbilde.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 18-09-08 kl 18:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
By the Sea
|
Skal ikke svare for Maximillia.
![]() |
#148 |
Tankefull
|
Og om noen år sitter vi med 2-3 tenåringer i huset selv. De blir kanskje ikke så mye bedre.
![]() |
#149 |
Pauset
![]() Sv: "Lovlige" fordommerJeg har ikke fordommer mot sånne. Vil bo i fint hus og ha god råd selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
© All rights reserved
|
De fleste striler har slekten i orden også, bare en graver godt nok. De fleste bergensere er stiler i bunnen - også om en graver godt nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
I menneskeham
Bare man graver godt nok så er vi alle Afrikanere.
![]() |
![]() |
#153 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommer |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Ringskrømt
|
Det er helt greit. :raus: Forventninger (og fordommer) låser en i faste tankemønstre og hindrer en å tenke utenfor boksen.
Flott at vi har med oss en Hummer-ekspert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
I menneskeham
Mye rett i det, men å kaste sammenhenger på båten i stedet for å lure på hvorfor de er der hindrer en bare i å tenke, punktum.
Ekspert er nok å ta for hardt i er jeg redd, men jeg kan hente informasjon. For eksempel har Wikipedia et bra (og referert!) sammendrag her:
De gass-drevne hummerene du nevner over finner jeg derimot ingen steder fra fabrikantens side i alle fall. Kunne du gi meg en link? (Det eneste jeg finner er spesialverksteder som tilbyr seg å bygge om en eksisterende Hummer til mer effektive diesel/hybrid/gass-løsninger for en nett sum et sted over 39.000$. Du kan sikkert bygge om andre biler også for den prisen så det er vel neppe et utpreget Hummer-fenomen?)
Bortsett fra at det ofte er mer reelle behov for å fly til Karasjok enn til Ibiza var det ikke akkurat poenget mitt hverken syden eller Hummere sånn isolert sett, men ting som fungerer bra som eksempler (sålenge jeg får frem at det er eksempler før diskusjonen graver seg ned på et sidespor).
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 18-09-08 kl 23:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Det gjelder så utrolig mange nordlendinger! (gift med en). Det er utrolig plagsomt at de behandler oss som om vi skulle tro alt mulig rart om dem. Har aldri hatt en fordom mot folk nordfra, jeg, før de begynte å prakke dem på meg i alle familiesammenhenger |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerHandling teller mer en ord? Tja. I miljøregnskapet gjør det selvsagt det. Planeten (i den grad den er besjelet) bryr seg lite om hvem og hvorfor.
![]() |
|
|