Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-08, 10:29   #201
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg glemmer aldri ansiktet til en tidligere kollega den gangen vi hadde tatt team-middagen på Markeveien Mat- og vinhus i stedet for på Bagatelle el.l. Han er født i fin familie på Bygdø og har romertall i navnet sitt og jeg tror faktisk aldri han hadde vært øst for elva (dette var før det var blitt veldig hippt og kult). Restauranten ligger jo temmelig langt nede på Grünerløkka og det så temmelig rufsete ut der. Stakkars, han var helt blek og skjelven! Enda morsommere var det da han fikk se vinlisten deres (som er (var?) formidabel). Det hadde han ikke ventet, nei.

Eller da jeg skulle på julebord (igjen) på Stratos på Youngstorvet, og damene insisterte på at vi skulle ta vorspielet med fiiiinere vin (ikke øl, gud forby) på Bølgen & Moi, fordi det var for farlig å finne et sted i nærheten av lokalene.
Jøss, jeg er et oppkomme av øst-vest-historier!

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 10:31   #202
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Nyanseversjonen er selvsagt at MANGE av trendsetterne bor her. Og så noen clustre her og der rundt Grønland og deromkring).

Jarra.

Trendsettere innen hva da? Pulsklokker? Ilse Jacobsen-støvler? Økologisk mat?

Det er mulig jeg er ung og dum her, (mulig, ikke sannsynlig), men nå synes jeg enkelte (fnis) er håpløst navlebeskuende her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 10:32   #203
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jarra.

Det er mulig jeg er ung og dum her, (mulig, ikke sannsynlig), men nå synes jeg enkelte (fnis) er håpløst navlebeskuende her.

Jeg kan være dum sammen med deg - dog ganske gammel.

Gammel 19-09-08, 10:34   #204
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Neida, jeg skjønner hva du prøver å si, Mim, men du bør nok presisere at dette er i følge statistikken, og derfor blir det feil at du drar fram enkeltpersoner som trendsettere.

Ja, de var eksempler. Glitter har skrevet langt og lenge om trendsetter/markedsføringsteori, og det er akkurat slik jeg beskriver. Og, ja, jeg kommer sikkert til å bli litt bakom når jeg flytter vestover. Statistisk.

Navnetrendene er feks veldig gode eksempler på hva jeg mener.

Gammel 19-09-08, 10:36   #205
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fronter meg selv som hipp og kul og kan love at middelklassedamene fra vestkanten ikke er de Store Trendsetterne i de miljøene jeg vanker i. Som da selvfølgelig er hippe og kule, siden jeg er hipp og kul.
Derimot har jeg merket meg at Ilse Jacobsen og pilates-trening er blitt veldig poppis i bygdehelvetet, så noen fanger nok mer enn gjerne opp trenden fra Åschlå West.

Gammel 19-09-08, 10:37   #206
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jarra.

Jeg blir alltid så glad når noen er vellykket spydige, selv om jeg kanskje er en av de som burde føle seg truffet.

Nei, aC, det er faktisk ingen tvil om at du er mer trendy enn resten av oss subbegjengen, men blant Eldre Damer så er vi killerkule altså. (Ikke ironisk)

Gammel 19-09-08, 10:39   #207
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fronter meg selv som hipp og kul og kan love at middelklassedamene fra vestkanten ikke er de Store Trendsetterne i de miljøene jeg vanker i. Som da selvfølgelig er hippe og kule, siden jeg er hipp og kul.
Derimot har jeg merket meg at Ilse Jacobsen og pilates-trening er blitt veldig poppis i bygdehelvetet, så noen fanger nok mer enn gjerne opp trenden fra Åschlå West.

aC, nå er du i ditt ess!

Opprinnelig lagt inn av Esme

Nei, aC, det er faktisk ingen tvil om at du er mer trendy enn resten av oss subbegjengen, men blant Eldre Damer så er vi killerkule altså. (Ikke ironisk)

Jeg regner med at jeg sorterer under "eldre damer", og jeg har bare én ting å si: .

Gammel 19-09-08, 10:39   #208
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trendsettere i betydning hva folk faktisk plukker opp utover det ganske land. Ikke i betydning av hva som faktisk, helt objektivt, ER kult og hippt og trendy.

Men utviklingstrekk kan spores først her i läget. Navnevalg for barn, antall barn, når man får barn, matvaner, bilpreferanser, sofavalg, etc.

Det dere kule og hippe østkantbeboere gjør er selvsagt så genuint hippt at den gemene hop selvsalgt aldri plukker det opp.

Gammel 19-09-08, 10:40   #209
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nei. Trendene går fra middelklassedamer på vestkanten og videre ut i landet i bølger. Det som Polyanna, Scarlett, Miss Norway og jeg gjør nå, vil de gjøre andre steder om et halvt år, et år eller 5 år, litt ettersom. Det gjelder navn, forbruksvarer, forbruksvaner, helse, holdninger, interesser osv. Det er ikke noe jeg sier for å være ekkel, altså, det bare er sånn.

Du har ikke mye til overs/har en blindspot på subkultur og undergrunnstrender, ja?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 10:45   #210
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Du har ikke mye til overs/har en blindspot på subkultur og undergrunnstrender, ja?

Pleier de å spres utover til det ganske land, egentlig? Snakker vi ikke om ulike typer "trender" her? De som tas tak i av "massene" og de som ikke gjør det?

Gammel 19-09-08, 10:47   #211
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Aha. Så vi skiller mellom de faktisk kule trendene og de irriterende sådan?

Gammel 19-09-08, 10:48   #212
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Pleier de å spres utover til det ganske land, egentlig? Snakker vi ikke om ulike typer "trender" her? De som tas tak i av "massene" og de som ikke gjør det?

De spres kanskje ikke ut i sin opprinnelige form, men er i aller høyeste grad med å påvirke hva som er trendy blant for eksempel ungdom, for å ta en typisk gruppe, over hele landet. Bare se på emokidsa, der de går rundt som mørkemenn med rød leppestift. Tror ikke den trenden kommer direkte fra Ullernåsen, akkurat. Kanskje bortsett fra leppestiften, når jeg tenker meg om.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 10:50   #213
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

...og en gang i blant hender det vel også at moteskapere et cetera plukker opp en ting eller to i undergrunnsmiljøene, lager kopier, setter høy prislapp på det og lar middelklassedamene i Oslo Vest tro at det er de som skaper trenden. Eneste problemet er at det da ikke er trendy lenger, der hvor det startet.

Gammel 19-09-08, 10:51   #214
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har det seg vel slik at mange av de trendene som liksom oppstår blandt fornemme vestkantfruer faktisk er avarter av subkulturer og undergrunnstrender.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 10:51   #215
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

...og en gang i blant hender det vel også at moteskapere et cetera plukker opp en ting eller to i undergrunnsmiljøene, lager kopier, setter høy prislapp på det og lar middelklassedamene i Oslo Vest tro at det er de som skaper trenden. Eneste problemet er at det da ikke er trendy lenger, der hvor det startet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 10:52   #216
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Nå har det seg vel slik at mange av de trendene som liksom oppstår blandt fornemme vestkantfruer faktisk er avarter av subkulturer og undergrunnstrender.

Åh. Vi tenkte helt likt samtidig!

Gammel 19-09-08, 10:53   #217
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og her kom fasiten!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 10:53   #218
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Det er sant. Som sagt, når det gjelder det "hippe" oppstår mye østpå. Når det gjelder mye av det mer "gjengse" så tror jeg faktisk det oppstår i vest.

Gammel 19-09-08, 10:55   #219
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sant. Som sagt, når det gjelder det "hippe" oppstår mye østpå. Når det gjelder mye av det mer "gjengse" så tror jeg faktisk det oppstår i vest.

Uansett kan vi slå fast at ikke alle trendsettere er middelaldrende fruer på Oslo vest. Faktisk bare en ganske liten andel.

Gammel 19-09-08, 10:56   #220
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Eller på bøgda. Økologisk mat? Back to simple life?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:57.