Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvordan tror dere nedgangstidene påvirker valget?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-08, 19:40   #21
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Hvordan tror dere nedgangstidene påvirker valget?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg synest det er like knallteit å stemme FrP uavhengig av om det er opp- eller nedgangstider. :diplomatisk:

Men eg håper sjølvsagt at fleire får opp augene for kor utopisk den økonomiske politikken deira er.

Sånn sett ville det beste være om de kom i regjering.

Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 19:50   #22
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg bare henger her og forsøker å lære litt. :Politisk hjernedød:

Du også.

Gammel 24-09-08, 01:08   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det vel en mulighet for at litt "pøs ut oljepenger på offentlig forbruk"-politikk kan være akkurat det man trenger i en sånn konjunktursmell som det vi får nå.

Men om det trekker stemmer til FrP vet jeg jo ikke.

Gammel 24-09-08, 06:32   #24
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå er det vel en mulighet for at litt "pøs ut oljepenger på offentlig forbruk"-politikk kan være akkurat det man trenger i en sånn konjunktursmell som det vi får nå.

Konjunktursmellen vår er vel mere styrt av eksterne enn interne forhold, så jeg vet ikke om noen milliarder fra oljefondet spiller så stor rolle.

Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 09:25   #25
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Generelt sett tror jeg at velgerne velger motsatt av sittende regjering i nedgangstid. På ett eller annet plan opplever man en misnøye med den regjeringen som har styrt landet når det begynte å gå nedover.

Jeg tror derfor at nedgangstidene nå vil gjøre det enda mer sannsynlig at vi får FrP-regjering etter neste valg.

Jeg tror også at i nedgangstid vil folk i større grad bli selvsentrerte, og bli opptatt av seg selv og sin private økonomi. Det blir viktigere for folk hvordan de skal greie med sitt eget boliglån, og ikke fullt så viktig om Norge har gode velferdsordninger. Jeg tror derfor som FarOutFishing at folk tenderer mot høyre i nedgangstid. Og mot venstre når man føler at ens private velferd ikke er truet av samfunnets velferd.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 10:04   #26
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sier meg helt enid med det bina og Ployanna sier. I nedgangstider får de som sitter i regjering det tøft. I tillegg vil folk tenke mer på sin personlige økonomi enn på felleskapet. Begge deler drar mot høyre ved neste stortingsvalg. I nedgangstider vil det også være mer aktuelt for staten å investere mer for å holde hjulene i gang, slik at FrPs "bruk-mer penger"-politikk kan slå bedre an hos menigmann.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 10:36   #27
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tenkte at nå kommer flere av velgerne til å heller fokusere på en økonomisk politikk de ser på som «ansvarlig» og at dette kommer til å slå ut negativt for Frp sin del.

Og i avisene i dag så står det faktisk også mer negative artikler om Frp og positive om Ap.

Jeg synes du grovt overvurderer Ola Nordmanns politiske vurderingsevner. Jeg tror det er flere som ser at selv med en "ansvarlig" økonomisk politikk blir smellen minst like hard. Hvordan kan man forsvare ikke å bruke oljefondet på norsk infrastruktur, når det tydeligvis er greit å gamble dem bort på aksjekjøp i et turbulent marked? Frp bruker allerede finanskrisen for alt hva den er verdt, og jeg tror den gir dem et ytterligere løft. Legg til effektene av krisen med høyere rente og økt arbeidsledighet samt høye bensinpriser og du har oppskriften på et brakvalg for Frp. En sterk, samlet regjering med klare prinsipper stor troverdighet kunne sikkert demmet opp for en del, men det har ikke akkurat vært varmerket til den sittende regjeringen. Jeg tror de rødgrønne mister flertallet, men på grunn av manglende borgerlig samarbeid ender vi nok opp med en ren Ap-regjering, eller en Krf-V-H-konstellasjon. Blir finanskrisen og følgene av den stor nok, er det også en ørliten mulighet for rent H-Frp-flertall. Jeg tror dog det siste er lite sannsynlig.

Og hvis du synes media i dag er negative til Frp, så har de vel vært det de siste 25 årene, uten at det stopper dem.

Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 11:06   #28
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hvordan kan man forsvare ikke å bruke oljefondet på norsk infrastruktur, når det tydeligvis er greit å gamble dem bort på aksjekjøp i et turbulent marked?

Man bruker penger på norsk infrastruktur, men om det er nok kan jo diskuteres. Noe av forklaringen ligger i det at hvis man pøser alt for mye penger inn i norsk økonomi blir det inflasjon, og det vil man jo ikke. Norsk infrastrultur lider under dårlig vedlikehold de site 50 årene, så det er mye som skal flikkes på, og alt kan jo ikke gjøres på en gang hvis man som sagt skal ta hensyn til inflasjon.
Gambling? Så vidt jeg har oppfattet det er investeringene til oljefondet gjort med langsiktighet i tankene, ikke daytrading, men du vet kanskje mer om det enn meg.

Gammel 24-09-08, 12:55   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tolket Nebbia slik at hun tenkte at folk kanskje TROR det er gambling? Det er ingen her som tror det er det aksjeinvesteringer ER, er det??

Gammel 24-09-08, 15:48   #30
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Man bruker penger på norsk infrastruktur, men om det er nok kan jo diskuteres. Noe av forklaringen ligger i det at hvis man pøser alt for mye penger inn i norsk økonomi blir det inflasjon, og det vil man jo ikke. Norsk infrastrultur lider under dårlig vedlikehold de site 50 årene, så det er mye som skal flikkes på, og alt kan jo ikke gjøres på en gang hvis man som sagt skal ta hensyn til inflasjon.
Gambling? Så vidt jeg har oppfattet det er investeringene til oljefondet gjort med langsiktighet i tankene, ikke daytrading, men du vet kanskje mer om det enn meg.

Jeg er klar over at for store investeringer i norsk infrastruktur vil bidra til inflasjon. Det har alle som har bygd hus de siste årene fått oppleve. Spørsmålet er om folk flest er klar over det. De som stemmer på Frp. Jeg tviler.

Oljefondet investerer nok langsiktig, men jeg er ikke alene om å undres over å gå massivt inn i amerikanske banker nå. Det er under en måned siden USAs to største huslånsbanker og AIG (verdens største forsikringsselskap) gikk over ende og ble reddet fra konkurs ved at staten tok over aksjemajoriteten. I en slikt marked virker det underlig å gå inn med over en milliard kroner som oljefondet visstnok har gjort. Lehmann Brothers har vært lavt priset i forhold til hva det var for bare et år siden, så det har nok ligget et håp om raskere avkastning bak denne investeringen. Altså en form for gambling. Jeg synes det er for enkelt å kritisere oljefondet for dårlige enkeltinvesteringer, med tanke på alle gode investeringer de har gjort tidligere. Frp ser der annerledes, og det gjør nok flesteparten av sytepavene som stemmer på dem også.

Og Polyanna: Hun?

Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 15:51   #31
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet ikke spesifikt hva oljefondet har gått inn i i USA, men det trenger hverken være gamling eller kortsiktig tankegang å gi inn der nå. Heller tvert imot.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 16:00   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Er du en mann?

a-endingen og de feminine druene lurte meg. :må snu verdensbildet:

Gammel 24-09-08, 16:04   #33
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg vet ikke spesifikt hva oljefondet har gått inn i i USA, men det trenger hverken være gamling eller kortsiktig tankegang å gi inn der nå. Heller tvert imot.

Oljefondet er tungt inne i mange amerikanske selskaper, og det er ikke noe galt i det. Men å gå tungt inn i finansielle institusjoner i turbulente tider er langt mer risikofylt enn å investere i industri/teknologi. De siste 2-3 årene har oljefondet gått dårligere enn hovedindeksen på de fleste børser, og de har fått mye kritikk for dette. Jeg ser ikke bort i fra at oljefondet tar noe større risiko nå for å rette opp dette inntrykket.

Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 16:08   #34
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Å investere i selskaper som i praksis er konkurs ut fra mulightene for at de kan bli berget av staten (jeg vet ikke om det er det «oljefondet» har gjort, men det har blitt fremstilt slik i media) må vel kunne karakteriseres som gambling.

Jeg syns forøvrig ikke at å kalle investeringer i aksjer for gambling er så fjernt; det er naturligvis ikke gambling av samme type som å spille rullett, men mange typer aksjehandel har da mye til felles med f.eks å spille på hester eller på andre sportsresultater der kunnskap om aktørene er utslagsgivende for eventuell gevinst.

Ben "short" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 16:08   #35
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er du en mann?

a-endingen og de feminine druene lurte meg. :må snu verdensbildet:

Feminine druer? Det er nebbiolo - druene bak kongenes vin, vinenes konge. Det finnes knapt noen drue som er mindre feminin. Så det så!

Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 16:23   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Å si "så det så!" er også ganske feminint, så det er ikke rart jeg har tatt feil!

Gammel 24-09-08, 18:19   #37
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror folk har en tendens til å stemme blått i nedgangstider, dvs. når de har det materiellt bra og vil beholde det de har, men rødt når de er "på bånn" og fellesskapsløsninger er mer lokkende. Går det oppover, vel, fiks ikke noe som virker, og topp føler man aldr at man er på.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 19:18   #38
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror at i nedgangstider så ønsker mange en endring, og stemmer dermed for forandring.
Jeg tror ikke at de fleste setter seg så veldig inn i hvorfor det er blitt nedgangstider, de bare skylder på regjeringen og er misfornøyd og stemmer derfor for et annet regjeringsalternativ. Tror jeg.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 20:14   #39
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Oljefondet er tungt inne i mange amerikanske selskaper, og det er ikke noe galt i det. Men å gå tungt inn i finansielle institusjoner i turbulente tider er langt mer risikofylt enn å investere i industri/teknologi. De siste 2-3 årene har oljefondet gått dårligere enn hovedindeksen på de fleste børser, og de har fått mye kritikk for dette. Jeg ser ikke bort i fra at oljefondet tar noe større risiko nå for å rette opp dette inntrykket.

Har faktisk ikke fått med meg at de har fått pes for dårlig avkastning. Takk for oppklaringen.

Gammel 24-09-08, 20:15   #40
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg tror folk har en tendens til å stemme blått i nedgangstider, dvs. når de har det materiellt bra og vil beholde det de har, men rødt når de er "på bånn" og fellesskapsløsninger er mer lokkende. Går det oppover, vel, fiks ikke noe som virker, og topp føler man aldr at man er på.

Jeg tror du mener som meg, men at du bare skrev feil i første setning, altså at du mente oppgangstider? Uansett - hvorfor finner jeg ingen rapporter på dette? Noen må da vel ha laget en analyse av hvordan vi stemmer avhengig av hvor vi befinner oss i syklusen?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:29.