Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvordan tror dere nedgangstidene påvirker valget?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-08, 09:44   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan tror dere nedgangstidene påvirker valget?

Usikkerheten på børsen og nedgangstider generelt gjør jo folk at blir mer forsiktige med forbruket.

Nå har jeg inntrykk av at noe av det som Frp flyter og har sanket inn stemmer på er den evige messingen om at det finnes masse penger som det bare er til å bruke. Jeg tenkte at nå kommer flere av velgerne til å heller fokusere på en økonomisk politikk de ser på som «ansvarlig» og at dette kommer til å slå ut negativt for Frp sin del.

Og i avisene i dag så står det faktisk også mer negative artikler om Frp og positive om Ap.

Er det noen fler som har noen tanker om hva dette vil si for valget neste høst?

Gammel 23-09-08, 09:53   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan tror dere nedgangstidene påvirker valget?

Jeg håper du har rett og at FrPs naive økonomiske politikk (brukebrukebruke) blir avslørt som nettopp naiv. Jeg *fatter* ikke at FrP ikke skjønner enkle ting som inflasjon og sånn. Siv er jo NHH-utdannet, så hun skjønner det vel egentlig, så hvordan hun kan kvekke frem at vi bare skal pøse masse "nye" ekstra penger inn i systemet, er mer enn jeg kan begripe.

Gammel 23-09-08, 10:08   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror det først og fremst er medias vinkling og fokus som er litt for toneanivende når det gjelder hvilken vei den politiske vinden blåser. Man skal være varsom med å tråkke ned andre, men jeg har vel inntrykk av at det er en stor (stoor) masse der ute som stemmer i tråd med mediafokus og politikeres taletid.

Når det gjelder den økonomiske politikken, er det jo ikke noen fasit, men antagelser og "guesstimates" ift hva som er den beste måten å håndtere det på. Man kan se trender, men man har ingen glasskule. Dette er vanskelig nok for de som jobber med det til daglig, og for den vanlige kvinne/mann i gata er det enda vanskeligere. For folk flest har jeg inntrykk av at man baserer sin økonomipolitisk retning på følelser, der det er to ting man er opptatt av: For det første ikke for høy rente og ikke for høy ledghet (komplisert), og for det andre; vi har penger, let's spend them på skole, sykehjem, veier, tog, tannlege og svømmebasseng.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 10:10   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Folket tenderer til å flyte mot høyresiden i nedgangstider og mot venstresiden i oppgangstider. Har man mer enn nok, er det lett å dele. Har man ikke mer enn nok, vil man gjerne få disponere pengene sine selv.

Størstedelen av journalistene har sine politiske sympatier på venstresiden, noe som igjen vil si at venstresiden nesten alltid vil vinne mediekampen.

Det vil ikke bli enkelt for AP å vinne neste valg, om renten fortsetter å øke, og den jevne nordmann samt kommunene derved får mye dårligere råd. Sist Stoltenberg var statsminister ble også renten skyhøy, og han tapte valget.

Det blir spennende å se, men valgkampen ser ut til å så smått være i gang.

Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 10:17   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Størstedelen av journalistene har sine politiske sympatier på venstresiden, noe som igjen vil si at venstresiden nesten alltid vil vinne mediekampen.

Vet du, det tror jeg ikke helt på. De fleste journalister er på venstresiden, ja, men de er IKKE snillere mot sine egne, tvert om, de antagelig veldig opptatt av å fremstå som objektive og kritiske, dermed er de hardere mot sine egne. Det er ALDRI slækk å få.

Gammel 23-09-08, 10:43   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror, uansett nedgang-eller oppgangstider, at veldig mange uansett går på dette "bruke masse oljepenger, så får dere alt sånn dere vil" framfor å høre på "kjedelige" taler om ansvarlighet og moderasjon. Desverre.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 10:46   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare henger her og forsøker å lære litt. :Politisk hjernedød:

Gammel 23-09-08, 10:46   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vet du, det tror jeg ikke helt på. De fleste journalister er på venstresiden, ja, men de er IKKE snillere mot sine egne, tvert om, de antagelig veldig opptatt av å fremstå som objektive og kritiske, dermed er de hardere mot sine egne. Det er ALDRI slækk å få.

Det har du nok delvis rett i, men A-pressen driver jo åpen valgkampanje for AP (i hvert fall her i byen), så avisenes redaksjonelle linje er med på å påvirke. Det samme er debattprogrammene på TV, og de er sjelden nøytrale.

Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 10:53   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folket tenderer til å flyte mot høyresiden i nedgangstider og mot venstresiden i oppgangstider. Har man mer enn nok, er det lett å dele. Har man ikke mer enn nok, vil man gjerne få disponere pengene sine selv.

Det er vel sånn det har pleid å vært, men nå har vi jo hatt helt sånn eventyrlige oppgangstider samtidig som at sutrekulturen også har vært godt til stede.

Jeg er litt usikker egentlig på om Frp sånn sett hører til på høyresiden, de skiller jo seg ganske drastisk fra Høyre i økonomipolitikken. (Men jeg har ikke noe råpeiling på politikk altså, dette er kun skravling fra min side)

Gammel 23-09-08, 11:05   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er vel sånn det har pleid å vært, men nå har vi jo hatt helt sånn eventyrlige oppgangstider samtidig som at sutrekulturen også har vært godt til stede.

Det tror jeg kan komme av at prisveksten, spesielt på boliger, har vært veldig høy. I tillegg blir det mer sutrekultur når man har en flertallsregjering, da vet man nemlig hvem man skal skylde på.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

er litt usikker egentlig på om Frp sånn sett hører til på høyresiden, de skiller jo seg ganske drastisk fra Høyre i økonomipolitikken. (Men jeg har ikke noe råpeiling på politikk altså, dette er kun skravling fra min side)

De er ikke konservative men kaller seg liberale. Og de liberale holder til på høyresiden i politikken, vanligvis, selv om de er langt fra partiet Høyre i politiske synspunkter, og ikke minst i den økonomiske politikken.

Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 11:11   #11
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det heter seg vel slik at vi i Norge stemmer rødt i nedgangstider og blått i oppgangstider. Samtidig så er det nok fristende for mange å si at vi har hatt en SV-politiker som finansminister, og "se hvordan det gikk". At krisen vi ser i dag ikke skyldes finanspolitikk i Norge er ikke nødvendigvis noe folk går rundt og husker på eller skjønner. Det blir spennende å se.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 11:14   #12
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folket tenderer til å flyte mot høyresiden i nedgangstider og mot venstresiden i oppgangstider.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det heter seg vel slik at vi i Norge stemmer rødt i nedgangstider og blått i oppgangstider.

Jeg rakk ikke å lese ditt innlegg før jeg postet, FOF. Dette må jeg finne ut av. Jeg har nemlig hørt det motsatte av hva du sier, med argumentasjon stikk i strid. Altså at man i oppgangstider er opptatt av å bygge på formuen, opplever å ha god råd og blir gjerrig. I nedgangstider er det usikkerhet, og man vil føle seg ivaretatt av velferdstiltak og solidaritetsstemning.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 17:43   #13
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Det partiet som sitter i regjering i nedgangstider får det tøft, det er hvertfall sikkert, uansett om de har skylden for nedgangstidene eller ei. Nå er det jo slik at man ikke trykker på reset-knappen for hvert regjertnigsskifte, så hver regjering må jo slite litt med virkningene fra forrige regjeringers politikk. Det har tydeligvis mange tungt for å fatte.

Frp og media er jo en spennende affære, det virker som om de får flere velgere jo mere negativt pressen skriver om dem. Kanskje fordi den gjengse Frp-velger mener at all presse er infisert av venstreradikale og dermed ikke til å stole på? Såvidt jeg vet er det vel bare Dagsavisen og Klassekampen som har tydelig politisk ståsted her i landet, resten skriver det som selger.

Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 17:57   #14
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Folket tenderer til å flyte mot høyresiden i nedgangstider og mot venstresiden i oppgangstider.

Hørte på radioen at i USA ble det regnet som mer sannsynlig at velgerne gikk til Demokratene i nedgangstider.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 17:59   #15
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Frp og media er jo en spennende affære, det virker som om de får flere velgere jo mere negativt pressen skriver om dem. Kanskje fordi den gjengse Frp-velger mener at all presse er infisert av venstreradikale og dermed ikke til å stole på? Såvidt jeg vet er det vel bare Dagsavisen og Klassekampen som har tydelig politisk ståsted her i landet, resten skriver det som selger.

Hvis noen Frp-politikere blir tatt i å bryte fartsgrenser, drikke når de kjører, snyte på skatten etc tror jeg de får større oppslutning, og ihvertfall mer empati fra sine egne velgere, for den vanlige Frper mener jo at dette ikke er noe lovbrudd

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 18:02   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Hørte på radioen at i USA ble det regnet som mer sannsynlig at velgerne gikk til Demokratene i nedgangstider.

Men USA er veldig forskjellig fra Norge.

Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 18:05   #17
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Hvis noen Frp-politikere blir tatt i å bryte fartsgrenser, drikke når de kjører, snyte på skatten etc tror jeg de får større oppslutning, og ihvertfall mer empati fra sine egne velgere, for den vanlige Frper mener jo at dette ikke er noe lovbrudd

Eller at det gjør dem til "vanlige" mennesker, ikke slike opphøyde byråkrater som er i alle de andre partiene.
Hadde det vært Stoltenberg som sto halvfull på stortingets talerstol ville han ha rast på meningsmålingene. Skjønner det ikke.

Gammel 23-09-08, 18:11   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror ikke at 30% av Norges befolkning mener at det er greit. Jeg har aldri, og kommer heller ikke til å stemme FrP, bare for å ha det sagt, men det er vel på tide å legge gamle fordommer på is, se på partiet som den maktfaktor det faktisk er, og ikke automatisk gå ut fra at det er et fjottparti, selv om det en gang var det.

Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 18:25   #19
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Standard

..men det er vel på tide å legge gamle fordommer på is, se på partiet som den maktfaktor det faktisk er, og ikke automatisk gå ut fra at det er et fjottparti, selv om det en gang var det.

Det er i hvert fall mindre fjottete enn det en gang var, men ærlig talt, i likhet med pre-regjerings-SV er det fortsatt en haug med uttalelser som er ekstremt populistiske og overfladiske. Ikke så mye fra Siv, det virker som det er andre som frontes nå for tiden.

Gammel 23-09-08, 18:31   #20
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest det er like knallteit å stemme FrP uavhengig av om det er opp- eller nedgangstider. :diplomatisk:

Men eg håper sjølvsagt at fleire får opp augene for kor utopisk den økonomiske politikken deira er.

Sist redigert av Alfa : 23-09-08 kl 18:32. Årsak: modererte skjelsorda mine :D
Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:10.