Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forskjell på å være guttemamma og jentemamma?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-08, 09:08   #21
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forskjell på å være guttemamma og jentemamma?

Nå har ikke jeg vært guttemamma lenger enn seks måneder, men må si at guttene er mye lettere å vaske. I stedet for å bla seg frem i foldene, så løfter man på sakene, og sviffer rundt med kluten. Eneste er, som Iset sier, når de tisser nakne. Leo har vasket sitt eget hår mer enn en gang.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-08, 09:17   #22
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror det er mer personlighetene som spiller inne, enn om det er gutt eller jente.
Jeg har ei jente og to gutter. De to eldste leker kjempegodt sammen, og de leker like godt med venner av forskjellig kjønn.

Og det er veldig gøy med unger av forskjellig kjønn, jeg skal innrømme det.

Gammel 27-09-08, 09:42   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

I stedet for å bla seg frem i foldene

Gammel 27-09-08, 09:43   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Leo har vasket sitt eget hår mer enn en gang.

Pøh! Det klarer jenter også. Det er bare et spørsmål om å tisse akkurat når mamma løfter opp bena for å legge bleia under.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-08, 10:22   #25
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Pøh! Det klarer jenter også. Det er bare et spørsmål om å tisse akkurat når mamma løfter opp bena for å legge bleia under.

Presisjonstissing er en undervurdert egenskap .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-08, 11:28   #26
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan bare sammenligne opp til ett år. De har vært like aktive og gærne og søte, utviklet seg likt og vært like store. Personligetene og lynnet er veldig forskjellig, men ikke noe jeg vil tilskrive kjønn. Jeg var mye kvalmere som gravid da jeg gikk med gutt, det skal visst være noe hormonell forklaring på det.

Mamman min sier forøvrig at det er veldig fint å ha en voksen datter når man selv er ca 60, vi har det veldig fint sammen.

Og grattis med jente på vei.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 14:27   #27
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Den største forskjellen er at min datter på snart sju tømmer klesskapet når hun har venninner på besøk, ikler seg kjole og tilbringer timer på badet med sminkesaker.

... her og...

Gammel 28-09-08, 14:39   #28
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har både jente og gutt, og de er utrolig forskjellige. Nesten på kanten til å si at de ikke har en ting som de er lik på.

MInsten trenger tydelige beskjeder, gjerne repeterende, mens eldste kunne få en beskjed og fulgte den. Eldste var roligere og er litt engstelig, mens minsten er en villbass og fins ikke redd for noe. Eldste er hjemmekjær og trenger få folk rundt seg, og minsten er kjempe-sosial og usjenert.

Gammel 28-09-08, 14:39   #29
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en av hver, og særlig Sambo måtte ta en time-out etter at vi fikk vite at det kom en LilleBROR. "...hva GJØR vi med en gutt da?" De er like på mange måter, men Lillebror er mye mer høylydt og støyete enn søsteren var på samme alder (2 år). Han er mye mer kosete (!) og mer engstelig enn søsteren sin. Om det er kjønn eller det faktum at han er nr 2 vet jeg jo ikke, men når han nå har lagt seg til litt "drama-queen" fakter i forbindelse med å få viljen sin, aner det meg at Storesøster på 7 nok har påvirket mer enn vi aner...

Gammel 28-09-08, 19:19   #30
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Jeg har bare jenter, men jeg har flere venninner som har barn av begge kjønn, og de er alle enige om at gutter er enklere enn jenter gjennom typsik trassperiode rundt 2-4 år. Hvorvidt dette stemmer på alle er vel vanskelig å si, men i min vennekrets er dette en vanlig oppfatning.

Gammel 28-09-08, 19:21   #31
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja... Jeg har nettopp hatt en megadiskusjon med Storebror 5 1/2 år. "Han klarte ikke vaske hendene og tørke seg sjøl etter dobesøket. Han klarte ikke ta av bukse og truse, da disse var blitt litt våte da tissefanten ikke lå helt riktig idet han måtte på do. Han klarte slett ikke finne truse sjøl i skuffen, og i hvertfall ikke vrenge den og kle den på seg..."

tenker da mamma, og ser med lengsel mot venninner som har jenter på litt over 2 år som kommer trippende i dagens tredje antrekk, som de sjøl har funnet i skuffen og tatt på seg.

Gammel 28-09-08, 19:24   #32
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

tenker da mamma, og ser med lengsel mot venninner som har jenter på litt over 2 år som kommer trippende i dagens tredje antrekk, som de sjøl har funnet i skuffen og tatt på seg.

Takke meg til unger som ikke endevender klesskapet tre ganger om dagen og bruker opp tilsvarende mange antrekk daglig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 19:38   #33
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Tja... Jeg har nettopp hatt en megadiskusjon med Storebror 5 1/2 år. "Han klarte ikke vaske hendene og tørke seg sjøl etter dobesøket. Han klarte ikke ta av bukse og truse, da disse var blitt litt våte da tissefanten ikke lå helt riktig idet han måtte på do. Han klarte slett ikke finne truse sjøl i skuffen, og i hvertfall ikke vrenge den og kle den på seg..."

Tja. Jeg har en datter på 7 som fremdeles foretrekker at mamma finner frem klær og hjelper til med å ta dem på. Hun er ganske rask til å få av seg klærne hvis hun skal kle seg ut, men ellers ser jeg ikke at den store interessen er der.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 19:55   #34
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Takke meg til unger som ikke endevender klesskapet tre ganger om dagen og bruker opp tilsvarende mange antrekk daglig.

Akkurat som om vi mammaer ikke har annet å gjøre enn å vaske tøy.

Jeg har tre jenter og en liten gutt - foreløbig er han bare 9 mnd da, men jeg synes det er forskjell. Jeg synes at jentene, på tross av store individuelle forskjeller, har ganske mange likhetstrekk. Noe venninner bekrefter gjelder deres døtre også. Mens lillingen er på en annen måte...

Klarer ikke heelt sette fingeren på det, men det handler om mer enn kjønnsorganet.

For øvrig synes jeg ikke at det er noe særlig verre å vaske en jente enn en gutt - herremin, han her bæsjer da så det tyter både hit og dit.

Gammel 28-09-08, 20:24   #35
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjenner til en familie som fikk jente som nummer fire, etter tre gutter. At det var gledelig skjønner jeg jo, men jeg synes det er trist å se hvordan spesielt moren har tatt av. Jenta har nok like mye oppmerksomhet, klær og utstyr som de tre andre til sammen. (Og det er kanskje feil av meg å synse og slike ting, siden vi har fått barn av begge kjønn.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 20:34   #36
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har en av hver, og har ikke hatt problemer med "omstillingen". De er komplett forskjellige ift. personlighet og temperament, men jeg tror neppe det henger sammen med kjønn.

Viktigste forskjellen er at vi bruker lillebror som støvsuger når han krabber rundt på badet

Gammel 28-09-08, 20:45   #37
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Viktigste forskjellen er at vi bruker lillebror som støvsuger når han krabber rundt på badet

Gammel 29-09-08, 15:56   #38
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg innbiller meg at kjønn 1 ofte legger føringer for kjønn 2. Det stemmer sikkert ikke for alle, men. Kan så klart ha med arv å gjøre også, ogforeldrenes vesen.

Vi fikk en rolig jente først som påvirket lillebror i stor grad. Han hermer mye etter henne, og de leker mye sammen. De er ikke så ulike i vesen og følelsesliv. De ligner både meg selv og faren.

Andre vi kjenner har fått motsatt kombinasjon, og der lillesøster er preget av å ha en storebror å se opp til.

Lillebror begynner nå å utvikle litt mer interesse for typiske gutteting, så klart. Men bortsett fra det synes jeg ikke det har vært så spesielt annerledes å ha en gutt enn å ha jente.

Jeg var også en av dem som var litt redd for hvordan det skulle bli for meg å forholde meg til en gutt. Gutter var så fremmed for meg. Men så kom vår lillebror som så klart var vårt barn i sinn og skinn. Han er jo overhode ikke hvilken som helst gutt. Han er jo vår.

Sist redigert av Dronningen : 29-09-08 kl 16:23.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-08, 16:04   #39
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo bare guttemor, men uttaler meg likevel. Da jeg ventet storebror, var jeg litt bekymret hvordan dette skulle føles. Om jeg ville forstå gutten på samme måte som jeg villle ha forstått en jente.

SÅ kom denne deilige gutten. Han er rolig, han er en tenker - og jeg kjenner meg igjen i han som bare det. - Mora mi sier det også. Han er veldig lik meg. - Så for meg så tror jeg personlighet betyr mer enn kjønn altså (og sosialisering, kanskje).

For de som tenker/sier at man har et nærere bånd til sin datter enn til sin sønn som voksen, så tror jeg også det er hva man legger for føringer. Men det er kanskje noe jeg sier fordi jeg bare har gutter selv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.