Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - om navnene Helena og Daniel

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-08, 18:52   #21
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff - om navnene Helena og Daniel

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Jeg synes at Helena er et fint navn! Daniel er blitt litt for vanlig for meg til at jeg hadde brukt det. Men, smaken er som baken, delt i to.

Ja, slik er det for meg også.
Isolert sett er Daniel et fint navn, men jeg kjenner så altfor mange som har det, så det ille dessverre vært uaktuelt her.

Gammel 01-10-08, 19:09   #22
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker veldig godt a-endinger og svenske navn, så disse foreldrene har samme smak som meg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 19:21   #23
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Dette har ikke noe med hva jeg personlig mener men jeg husker godt at Daniel var eksemplet de brukte på guttenavn som var populært i Oslo Øst mens så og si ingen gutter på vestkanten ble døpt Daniel (jente eksemplet var Emelie!). Dette var en artikkel i Aftenposten for ikke lenge siden der de sammenlignet forskellige ting i Oslo Øst og Vest (navnevalg, hva folk kjøper på polet osv). Leste man mellom linjene så handlet det selvfølgelig om navn og klasse, hvem som velger hva .....

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:01   #24
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker vanlige, fine navn. Hva tenker dere om Amanda da? Med to etternavn, et svensk og et engelsk.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:07   #25
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke tenkt to tanker om jeg så noen het Helena og Daniel jeg.
Fine navn begge to.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:22   #26
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg var ikke egentlig ute etter navneskryt da, jeg bare lurer på om de sier noe om klassen jeg tilhører liksom. Utfra det de fleste sier virker det som om navnene er relativt nøytrale og "klasseløse" eller universelle. Utenom det Lisa sier da... :hm:

Gammel 01-10-08, 20:22   #27
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde tenkt at Daniel er ganske vanlig, og at Helena er ganske fint

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:23   #28
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Jeg tenker vanlige, fine navn. Hva tenker dere om Amanda da? Med to etternavn, et svensk og et engelsk.

Jeg syns Amanda høres litt fornemt ut, litt sånn svensk overklasse. Kanskje fordi du sa det med et svensk etternavn, vet ikke. Liker navnet godt selv også.

Gammel 01-10-08, 20:51   #29
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Re: Sv: Spinoff - om navnene Helena og Daniel

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg tenker at foreldrene kanskje bevisst har valgt navn som fungerer godt i utlandet. Kanskje foreldrene selv har studert og/eller jobbet utenlands, og ser for seg at noe av det samme er aktuelt for barna?

ja det er sant for oss.
Den gangen var mellom Daniel eller Daniela.

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:54   #30
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig tror jeg navnevalg ikke nødvendigvis sier så mye om foreldrene jeg da. Sånn i bunn og grunn.

Tror få kan føle de kan si noe særlig om meg på bakgrunn av valget av navn.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:56   #31
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Vi ville ha et fornavn som var lett å stave, kunne brukes overalt, navn med ø, æ og å var utelukket og noenlunde populært. Det er greit å ha noe som er lett med navnet når mellomnavn og etternavn alltid må staves og er meget uvanlige.

Gammel 01-10-08, 21:23   #32
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel ingen som later som valg av navn ikke har med klasse å gjøre også i Norge? Dette har det jo vært masse disusjoner på her inne også. Byråkrater i nav bruker jo også betegnelser som "mappenavn" uten å blunke .... det er jo desverre slik at noen navn er en god del mer belastende en andre ...

Anbefaler denne til HI:
http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=33966

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 21:32   #33
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enkle og fine navn begge to.Tenker ikke noe spesielt når jeg hører de navnene.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 21:39   #34
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ganske safe navn. Daniel er jo tidløst og greit, jeg kjenner mange Danieler i forskjellige samfunnsklasser. Helena synes jeg er fint, litt sjeldnere enn Helene, som var veldig populært her hvor jeg bor.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 12:02   #35
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg tenker at foreldrene kanskje bevisst har valgt navn som fungerer godt i utlandet. Kanskje foreldrene selv har studert og/eller jobbet utenlands, og ser for seg at noe av det samme er aktuelt for barna?

Det var det første som slo meg også, evt. at det var en del svenske aner i familien.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 18:33   #36
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Ganske safe navn. Daniel er jo tidløst og greit, jeg kjenner mange Danieler i forskjellige samfunnsklasser. Helena synes jeg er fint, litt sjeldnere enn Helene, som var veldig populært her hvor jeg bor.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.