Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hurra for Jamie!!!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-06, 00:55   #27
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hurra for Jamie!!!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er også gift med en engelskmann, og jeg må si at kostholdet der borte er veldig klassebetinget. Svigers er "upper middle class" og selv om de alltid har potetgull og kjeks i skapet, så er kostholdet deres upåklagelig. Frukt, relativt grovt brød, mye bruk av salater og de setter ikke sine ben på fast food-steder. Svigerinna mi har ikke all verdens utdannelse og har hatt relativt dårlige jobber. Kostholdet i den familien var som nevnt ikke supert, men etter å ha fått to svært allergiske barn samt ha blitt sterkt påvirket av Jamie Oliver, har de lagt om kostholdet helt. Jeg får i alle fall ikke servert mat som er badet i fett når jeg er der borte og får mye mat som er lagt fra bånn. Heldigvis.

Signerer. Jeg må si jeg blir litt irritert av det ensidige bilde det gis her av det britiske kostholdet (særlig når det er basert på det man har spist på språkskole for 17 år siden). Jeg har bodd i UK i nesten halve livet og bor der fortsatt store deler av året. Mine engelske venninner er "horrified" over det kostholdet barn her i Norge har som består av så mange brødmåltider, melk og youghert. Det kan vel diskuteres hvor sunt det er med så mye stivelse og melkeproduter i kostholdet som det vi har. Og ikke minst, det er jo forferdelig ensidig disse matboksene som er stappfulle med brødskiver til frokost, lunsj og ettermiddag. Ofte igjen på kvelden.

Som de fleste andre ting i livet så er det du spiser totalt klassebetinget i Storbritannia. Det vi har sett på Jamie Oliver er stort sett kantiner fra innercity state schools og der er skolematen utvilsom dårlig. Men jeg jobbet på en privat skole i London og der var det veldig ernæringsrikk og sunn mat på menyen hver eneste dag som også er tilfelle på en god del skoler. I den barnehagen lillemor går i når vi er i London de får ikke brødskiver men varm sunn mat hver dag (pluss frukt selvsagt).

Utvalget i vanlige supermarkeder i hele Storbritannia har også blitt helt fantastisk, det er en fryd å gå rundt shoppe mat rett og slett. Særlig har utvalget av organic food blitt veldig bra og det har også nå blitt så populært at prisene har gått kraftig ned så det er ikke nå så veldig mye dyrere en vanlig mat.

Men når det er sagt, for all del, det er mange millioner barn i Storbritannia som går på skolen hver dag med en lunchbox bestående av en liten pose potetgull, can of fizzy drink og et hvitt rundtykke med noe kliss på. Fedme og dårlig kosthold er jo et enormt problem der borte. Men dette var vel bare et lite forsøk på å nyansere debatten litt og påpeke at dette dårlige kostholdet (som jo er flott tv-underholdning) er et klassisk eksempel på forskjellene i det britiske klassesystemet. Det handler ikke bare om hva foreldrene dine gjør eller hva slangs aksent du har men også i aller høyeste grad om hva du spiser.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.