Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Idiotiske ting folk gjør i trafikken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-08, 01:27   #41
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Idiotiske ting folk gjør i trafikken

Folk som bare freser på rett igjennom digre vanndammer så vanner kommer kastende over oss som går. En gang var det som om noen hev en stor bøtte vann på barnevognen. Heldigvis er regntrekket en klaff som dekker hele kalesjeåpningen (luftehull øverst) ellers ville vannet ha kommet inn i vognen!

Og så har man jo bilister som ikke stopper når man er midtveis uti fotgjengerfeltet. Sist gang det skjedde kom det bare en bil fra venstre, som stoppet, da vi skulle over. Midtveis kom det en bil fra høyre (oversiktlig overgang) og noe sa meg at den bilisten ikke kom til å prøve å bremse ned en gang. Jeg ropte ut til Storebror, som gikk et par skritt foran meg og barnevognen, og han bråstoppet. Bilen suste forbi! Jeg fikk ikke tatt bilnr, men hånden min bare fløy opp i en bevegelse jeg sjelden bruker. Etterpå spurte Storebror meg hvorfor jeg gjorde slik med fingeren.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 08:48   #42
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mhm, nettopp derfor synes jeg man kan blinke både inn og ut av rundkjøringer, bare for å garantert vise hvor man skal. Det skader lizzm ikke.

Det er svært få som bruker blinklys i rundkjøringer, jeg bruker det da.

For å være helt ærlig ang vanndammer, så bremser ikke jeg ned om det er til fare for trafikken altså. Det er vel bedre at de som går blir våte, enn at man kræsjer liksom. Jeg prøver selvsagt å bremse ned og ikke gjøre folk våte da..

En annen ting jeg irriterer meg over, er alle dem som bruker tåkelysene/kurvelysene forran! Jeg blir blendet jeg altså..
De skal kun brukes ved tåke, og der det er kurvete vei. En annen ting er fjærnlyset, man skal bruke fjærnlys selv om det er gatelys på veien. Man ser mere og kan raskere oppfatte f.eks myketrafikkanter og dyr.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 09:29   #43
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne holde på hele dagen, men de viktigste tre:

Folk som bryter vikeplikten sin slik at du må bråbremse, og så gir de deg et stygt blikk eller fingeren som om det er du som har gjort noe galt!

Folk som ødelegger flyten i trafikken ved å kjøre som en ost, som f.eks. stopper i en rundkjøring for å se om det kommer bil i stedet for å løfte blikket mens man siger inn i rundkjøringen, samt folk som bruker laaaaang tid på å svinge av veien når de signaliserer at de skal svinge av.

Folk som bremser foran og i tunneler.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 09:36   #44
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Busser og drosjer i denne byen er noen forbannade kluthuer!
Bussene leker "klarer jeg å ta livet av en i dag leken mon tro". Og ja det har skjedd og skjedde nesten meg. Når det er 60 og under så har man vikeplikt, men bussen må jo gi et signal før han kjører. Den praksisen er ikke innført her. Drosesjåførene har forkjørsrett på alle veier.

Gammel 09-10-08, 14:16   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blinking inn i rundkjøringer?!?! Den der "Rogalandsmodellen" de lærer bort der borte er jo helt på trynet! Slutt med det!!

Gammel 09-10-08, 14:18   #46
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blinker inn i rundkjøringen, er ikke Rogalending, og ble opplært til å gjøre det på kjøreskolen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 14:23   #47
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

I dag kjørte vi bak en dame som leste avis i køen mens hun prøvde å manøvrere bilen.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 15:10   #48
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Blinking inn i rundkjøringer?!?! Den der "Rogalandsmodellen" de lærer bort der borte er jo helt på trynet! Slutt med det!!

Jeg skjønner heller ikke hvor det kommer fra. Men jeg ville kaldt dem svensker, ikke rogalendinger. Man har da ulike steder å legge seg i veien på vei inn for å signalisere hvor man skal.

Eller er vi gamle, Polyanna? :benekter på det sterkeste:

Gammel 09-10-08, 15:26   #49
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg savner "Stavangerblinkinga", der man blinker til venstre før rundkjøringen om man skal til venstre, og til høyre når man skal til høyre. Mye lettere å vite når man skal hoppe inn i rundkjøringen da.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 15:27   #50
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg blinker inn i rundkjøringer hvis jeg skal til høyre eller venstre eller helt rundt. Kjørelæreren min sa at det ikke var nødvendig, men hvis det bidro til at det ble lettere (og ikke forvirrende) for andre bilister hvor jeg skulle, så var det bra. *ikke-rogalending men kvart-svensk*

Gammel 09-10-08, 15:28   #51
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Jeg skjønner heller ikke hvor det kommer fra. Men jeg ville kaldt dem svensker, ikke rogalendinger. Man har da ulike steder å legge seg i veien på vei inn for å signalisere hvor man skal.

Eller er vi gamle, Polyanna? :benekter på det sterkeste:

Man skal ikke blinke inn i rundkjøringer, men ut! Jeg tok lappen i høy alder (28) og det er jo ikke mange årene siden…, og min erfarne kjørelærer var veldig klar på dette punktet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 15:30   #52
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Man skal ikke blinke inn i rundkjøringer, men ut! Jeg tok lappen i høy alder (28) og det er jo ikke mange årene siden…, og min erfarne kjørelærer var veldig klar på dette punktet.

Jeg tok lappen for fire år siden (i svært høy alder), og kjørelæreren min sa altså at det var bra hvis det ikke bidro til forvirring. Og kjøreskolen jeg gikk på har lavest strykprosent i byen. Så det så! Man skal selvfølgelig alltid blinke ut også.

Gammel 09-10-08, 15:36   #53
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Og min kjørelærer var veldig klar på det motsatte! Jeg tok lappen for 3 1/2 år siden. Det er de færreste som legger seg riktig i rundkjøringer. Det er overhode ikke forvirrende å blinke til venstre inn i en rundkjøring, men man må huske å skifte til å blinke ut med en gang man er såvidt forbi den siste avkjøringen før man skal ut. Enkelt og greit. Men det er ikke et påbud, altså (bortsett fra å blinke til høyre inn i rundkjøringen når man skal ta av ved første avkjøring).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 15:49   #54
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Og min kjørelærer var veldig klar på det motsatte! Jeg tok lappen for 3 1/2 år siden. Det er de færreste som legger seg riktig i rundkjøringer. Det er overhode ikke forvirrende å blinke til venstre inn i en rundkjøring, men man må huske å skifte til å blinke ut med en gang man er såvidt forbi den siste avkjøringen før man skal ut. Enkelt og greit. Men det er ikke et påbud, altså (bortsett fra å blinke til høyre inn i rundkjøringen når man skal ta av ved første avkjøring).

Nettopp, det er påbudt, og derfor skal alle gjøre det og kjenne til det.
Men å blinke inn i rundkjøringer kan forvirre litt, i og med at det ikke er påbudt og enda færre som gjør det, men uansett er det til hjelp for andre så gjør man det.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 09-10-08, 15:53   #55
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Nettopp, det er påbudt, og derfor skal alle gjøre det og kjenne til det.
Men å blinke inn i rundkjøringer kan forvirre litt, i og med at det ikke er påbudt og enda færre som gjør det, men uansett er det til hjelp for andre så gjør man det.

Men jeg kan ikke skjønne hvordan det skal forvirre folk? Tror folk at jeg har tenkt å kjøre feil vei i rundkjøringa, da eller?

Gammel 09-10-08, 15:54   #56
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Men jeg kan ikke skjønne hvordan det skal forvirre folk? Tror folk at jeg har tenkt å kjøre feil vei i rundkjøringa, da eller?

Neeeeei, kanskje det ikke er forvirrende, bare jeg som er uvant med det. Men hva er vitsen, du står jo på vei inn til rundkjøringen, kan det misforståes?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 09-10-08, 15:56   #57
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Neeeeei, kanskje det ikke er forvirrende, bare jeg som er uvant med det. Men hva er vitsen, du står jo på vei inn til rundkjøringen, kan det misforståes?

Men det gjør det tydelig for motgående biler at jeg skal rundt, slik at de skal vente. Det hadde selvsagt vært overflødig dersom man alltid visste at folk alltid blinket seg ut selv om de "bare skal rett fram", men sånn er det jo ikke, dessverre.

Gammel 09-10-08, 15:58   #58
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Men det gjør det tydelig for motgående biler at jeg skal rundt, slik at de skal vente. Det hadde selvsagt vært overflødig dersom man alltid visste at folk alltid blinket seg ut selv om de "bare skal rett fram", men sånn er det jo ikke, dessverre.

Der har du poenget, å blinke inn er overflødig hvis alle hadde gjort som det er påbudt, blinke ut.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 09-10-08, 16:01   #59
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husk at det er forskjell på rundkjøringer. Det er ikke vits overhodet å blinke seg inn i større, fildelte rundkjøringer. Men i de små bademattene uten flere felt som vi har her, er det mer vits å blinke inn enn ut. Man rekker faktisk ikke å blinke seg ut før man er ute.

Som en skrev i en annen diskusjon om emnet:

Sitat:

Det som er vanskelig for "andre" å se, er at uttrykket "blinke inn" i stavanger indikerer faktisk hvor man går ut. Dette grunnet de fleste rundkjøringene her kun er en liten malingsflekk, og bør i beste fall sees på som ett veikryss med vikeplikt til venstre.
De fleste rundkjøringer her har en gang ikke mer enn ett felt heller.

Den nye rundkjøringen på Gausel som har kommet, er jo gigantisk i forhold til de andre rundkjøringene. Her har man kun ett valg å kjøre , og det er til høyre. Og det gir da større mening for folk å blinke seg UT av denne rundkjøringen, og ikke INN.

Liten rundkjøring = "blinke inn" for å indikere hvor man går ut.
Stor rundkjøring = "blinke ut" for å indikere hvor man går ut.

Har dere ikke små rundkjøringer, så er det egentlig dessverre dødfødt å diskutere.

Gammel 09-10-08, 16:02   #60
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Der har du poenget, å blinke inn er overflødig hvis alle hadde gjort som det er påbudt, blinke ut.

Jepp! Men for å lette flyten i trafikken, skader det ikke å gi litt dobbelt opp med info til sine medtrafikanter.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.