|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?
Ja, la oss si at en 14 åring valgte å begynne med hasj, kanskje uten helt å forstå den fulle rekkevidden av det. Det ballet på seg, og h*n endte opp som heroinist. Kom seg ut av det, si som 20 åring, men har et kriminelt rulleblad pga sitt tidligere rusmisbruk. Du sier da at vedkommende ikke hadde fått jobb hos deg? |
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Det er ikke det minste rart at mange faller tilbake til gamle vaner, for det er ikke så mange som vil gi dem en sjanse til å bli en del av samfunnet igjen. |
|
|
|
#23 |
|
Passiv
|
Det blir jo noe helt annet. Og det er mye mer av det enn vi vet tror jeg. |
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?JA!!
|
|
|
#25 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Ja, så poenget mitt er at det bør være lettere å få jobb, og lettere å miste den igjen, og de to tingene tror jeg henger sammen.
|
|
|
#26 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?Litt enig med bina ang barnehage/skole-spørsmålet: Hvorfor kan rusavhengige -i det minste (?)- jobbe i barnehage/skoler? Det er ikke en oppbevaringsplass for alle som vil tilbake til samfunnet på en eller annen måte?! (Mulig jeg er litt farget av diverse uheldige erfaringer med folk som har vært utplassert hos oss. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Halloen!
Håper ikke jeg motsier meg selv her (tenker på innlegget over) men jeg er helt på linje med deg her: Det bør bli lettere å miste jobben også. Har også erfaringer med lærere med alkoholproblemer som går år etter år, mer eller mindre edru inne i klasserommet.... Det er en ufattelig høy terskel for å miste jobben på enkelte offentlige arbeidsplasser. Etter min mening bør det være på "hue og rævva" ut med en lærer som kommer full på jobb. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?Jeg hadde ansatt en tidligere rusmisbruker hvis misbruket lå noe tilbake i tid og vedkommende var under tett oppfølging.
|
|
|
#29 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?Ja, det hadde jeg ikke hatt noe problemer med. Det forutsetter riktignok en åpen dialog med personen og jeg hadde nok gitt litt ekstra oppfølging. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Carve canem
Hvor: Øvre Romerike
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?Det ville være litt stillingsavhengig tror jeg, men jeg ville ikke hatt problemer med å ansatt en person som var under rehabilitering. Kunnskapen om vedkommendes rusproblem ville sannsynligvis gjort at jeg ville ønsket å følge han/hun noe tettere opp i forhold til samtaler om trivsel, arbeidsoppgaver, og hans/hennes følelse av mestring. Trivsel er vikig for alle arbeidstakere, men jeg tror det er spesielt viktig for personer som har et vanskelig utgangspunkt.
|
|
|
|
#31 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?@Hattifnatten: Ja, jeg må si meg enig med deg. Jeg hadde hatt mye større problemer med å takle barnehagepersonale med psykatriske diagnoser, særlig kanskje schizoide eller ekstremt maniske (som vel ofte blir ukritiske). Egentlig uavhengig av rusproblematikk. Og "rehabiliterte peoder" hadde jeg taklet svært dårlig.
|
|
|
#32 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?Jeg hadde ikke ansatt en på rehab hos meg. Det kunne jeg ikke grunnet type stilling. Generelt er det vanskelig å svare på. Jeg mener jo at de skal få en sjanse, komme tilbake til samfunnet igjen osv. Likevel mener jeg at enkelte typer jobber, som det å ha ansvar for barn, ikke alltid egner seg for "folk som bare må få prøve seg i arb livet igjen". Da mener jeg de kan få noen enklere jobber, og spesielt under en rahb-periode da de er i en svært sårbar periode. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?I teorien: ja.
|
|
|
#34 |
|
Halloen!
Det sa jeg ikke. :nope: Jeg sa at folk som kom fulle på skolen burde vært kastet på hue og rævva ut. Elevene har jo ikke lov til å være fulle på skolen, da er det jo dumt med en lærer som er det et par ganger i mnd! Vet om noen lærere som har fått utallige advarsler og som fremdeles er i skolen. Da er det heller ikke snakk om èn ny sjanse. Selvfølgelig- hvis de går til behandling for problemet sitt så.... Min erfaring med alkoholikere sier dessverre at de ikke gir seg før de har nådd "rock bottom", for å si det på godt norsk. En vennlig advarsel holder ikke. Så på den måten ville det nok være til størst hjelp for dem å bli permitert. Tror jeg. Eller, er rimelig sikker. 99%. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?Hos oss hadde ikke det vært noe problem å ansette en med slik fortid. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Leser
|
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?Der jeg jobber hadde det ikke vært et problem. Men jeg kan lett tenke meg andre jobber hvor det ville ha vært et problem.
|
|
|
#37 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
sangfugl
|
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?Det er selvsagt personavhengig, som det er med alle jobber. Men sett at personen har personlige egenskaper som passer til stillingen, og ellers virker skikket så tror jeg ikke jeg ville hatt noen problemer med det. Hvis personen er under rebabilitering eller at rehabiliteringen er nylig avsluttet ville jeg hatt et ønske om at personen ble tett oppfulgt.
|
|
|
#39 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?Nils og Ronny hadde et program på NRK 1 i går etter himmelblå som en forberedelse til årets tv-aksjon.
|
|
|
#40 |
|
nygift
|
Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?Det hadde kommet helt an på jobben, men i bhg og skole, absolutt ikke. Hadde de derimot vært ferdig med rehab og holdt seg ganske lenge, hadde jeg vært mye mer åpen for det.
|
|
![]() |
|
|